بایدن: خشونت برتری طلبان سفیدپوست کشنده‌ترین تهدید برای آمریکاست

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما به نقل از شبکه خبری بی بی سی، بایدن برای شرکت در مراسم صدمین سالگرد این کشتار به شهر تالسای ایالت اوکلاهما رفت. 300 سیاه‌پوست آمریکایی در این واقعه قربانی نفرت سفیدپوستان شدند.

خشونت‌های اوباش سفیدپوست دو روز به طول انجامید و تا مدت‌ها صحبتی از آن به میان نمی‌آمد، تا آنکه در جریان تظاهرات بر ضد نژادپرستی که سال گذشته به وقوع پیوست، این حادثه تاریخی هم دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

در روز ۳۱ ماه مه ۱۹۲۱ گروهی از سفیدپوستان آمریکایی محله‌ «گرین‌وود» در شهر تالسا را که بیشتر ساکنان آن سیاه‌پوست بودند تخریب کردند.

پیش از ویرانی، این محله به «وال‌استریت سیاه‌پوستان» شهرت داشت و یکی از ثروتمندترین محله‌های سیاه‌پوستان در سراسر آمریکا بود.

به جز آنها که جانشان را در این حادثه از دست دادند، گروه زیادی از آمریکایی‌های سیاه‌پوست هم در این حادثه مجروح شده و بسیاری بی‌خانمان شدند.

در سال‌های بعد از واقعه، بسیاری از مدارک رسمی گم یا منهدم شدند. مدارس هم این کشتار را در برنامه‌های آموزشی جا ندادند.

بایدن در سخنرانی خود در شهر تالسا گفت: «برای مدت زمانی طولانی، تاریخ آنچه که در این جا روی داد در سکوت تعریف کرد و در تاریکی پنهان.»

او گفت که تاریکی گرچه بعضی از حوادث را پنهان می‌کند اما قادر به پاک کردن آنها نیست.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «هم‌وطنانم، آنچه روی داده بود تظاهرات نبود، کشتار بود. یکی از بدترین‌های تاریخ بود. اما فقط همین مورد نبود.»

بایدن گفت که به زودی دولت وی  از اقدامات مقابله با جنایات نفرت و خشونت برتری طلبان سفیدپوست که به گفته جامعه اطلاعاتی “کشنده ترین تهدید برای وطن” است ، رونمایی خواهد کرد.

کمتر از دو سال بعد از کشتار تالسا، گروه دیگری از اوباش سفیدپوست، شهر سیاه‌پوست‌نشین «رزوود» در ایالت فلوریدا را نابود کردند.

در روز ۳۱ ماه مه،  بایدن یک روز یادبود اعلام کرد.

در بیانیه او آمده است: «ما با تاکید دوباره بر تعهد خود به برابری نژادی در دولت و تلاش برای ریشه‌کن کردن نژادپرستی نظام‌مند از قوانین، مقررات و قلب‌هایمان، یاد اهالی گرین‌وود و وال‌استریت سیاه‌پوستان را گرامی می‌داریم.»

حالا فقط سه نفر از بازماندگان آن اتفاق زنده هستند. جوان‌ترینشان ۱۰۱ سال و پیرترین آنها ۱۰۷ سال سن دارد. بایدن پیش از سخنرانی با این افراد دیدار کرد.

ماه پیش، ویولا فلچر، دو هفته پس از تولد ۱۰۷ سالگی‌اش، جلوی نمایندگان کنگره نشست و درباره آنچه که در هفت سالگی دیده بود شهادت داد. خانم فلچر گفت که مادرش در آن شب او را بیدار کرده بود تا بگریزند. او گفت: «ما همه‌چیزمان را از دست دادیم. گرین‌وود، بدترین چیزی بود که ممکن بود برای سیاه‌پوستان در آمریکا روی دهد.»

شرکت‌های بیمه، در آن زمان حاضر به پرداخت خسارت به بازماندگان کشتار در محله گرین‌وود نشدند. در آن دوران گرچه برده‌داری برچیده شده بود اما هنوز سفیدپوستان و سیاه‌پوستان در نقاط مختلف شهر زندگی کرده و بسیاری از درها به روی سیاه‌پوستان بسته بود. گرین‌وود اما محله‌ای پررونق بود که بیشتر ساکنان آن سیاه‌پوست بودند.

اوباش، بعد از آنکه یک دختر سفیدپوست مدعی شده بود پسری سیاه‌پوست به او دست‌درازی کرده، محله گرین‌وود را به آتش کشیدند.

بایدن، از ابتدای دوره ریاست جمهوری‌اش وعده کرده بود که برابری جنسیتی یکی از اولویت‌های او باشد.

انتظار می‌رود که در این سفر بایدن پروژه‌های مسکن‌ و فضای تجاری برای اقشار کم‌درآمد را کلید بزند.

دولت بایدن اعلام کرده که چند پروژه را برای حل نابرابری‌های نژادی در زمینه بازار مسکن در دست دارد.

برنامه دیگر دولت در پنج سال آینده، افزایش پنجاه درصدی عقد قرارداد با کسب‌ و کارهایی است که صاحبانشان از اقلیت‌های نژادی هستند.

انتهای  پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.