«علیصدر» غاری بی انتها در دلِ یک بلندی کوتاه/به اعماق زمین برویم

سایت «تاریخ ما» – گروه استان‌ها: در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ و ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان، یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی، به نام «غار علیصدر» واقع شده که دارای ۱۹۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا است.

وجود گذرگاه‌های ممتد آبی و دریاچه‌های وسیع و قابل قایقرانی

این غار از بسیاری جهات، به خصوص به علت وجود گذرگاه‌های ممتد آبی و دریاچه‌های وسیع و قابل قایقرانی که در سراسر غار گسترده شده‌اند، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی ایران و جهان و پدیده‌ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان، مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا، چنین زیبایی‌های خیره کننده‌ای وجود دارد.

بر اساس گفته گردشگران و غارنوردان غار علیصدر از کم‌نظیرترین، بزرگترین و در عین حال زیباترین غارهای آبی جهان است که سال ۱۳۴۲ توسط گروهی از کوهنوردان همدانی کشف شد.

غار علیصدر در زمره پرجاذبه‌ترین کانون‌های گردشگری کشور قرار دارد

این غار که در مجاورت روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودر آهنگ به فاصله ۷۵ کیلومتری از شهر همدان قرار دارد از سال ۱۳۵۴ با شناسایی مسیرها و ایجاد امکانات لازم و فراهم شدن مقدمات دیدار محققان و علاقه مندان از این پدیده نادر و تکمیل امکانات و تأسیسات جنبی، در زمره یکی از پرجاذبه‌ترین کانون‌های گردشگری در کشور قرار گرفت.

این غار شگفت انگیز به دلیل فقدان نور طبیعی، فاقد حیات جانوری است و عمق آن در مناطق مختلف از نیم متر تا ۱۴ متر متغیر است و ارتفاع آن نیز در برخی از تالارها به بیش از ۱۶ متر می‌رسد.

وجود استلاکتیت ها و استلاگمیت ها با طرح‌ها و رنگهای بدیع و استثنایی در جای جای این غار صحنه‌های بی نظیر و جلوه‌هایی از قدرت لایزال الهی را به تصویر کشیده است.

دریاچه زیرزمینی غار علیصدر دارای آبی زلال، بی رنگ و بی بو است به گونه‌ای که در نور کم یک چراغ قوه دستی می‌توان عمق چند متری آب و کف غار را که پر از سنگ‌های زیبا و مرمرین است تماشا کرد و دارای راهروها و تالارهای متعددی به صورت کوچه‌ها و شاخه‌هایی است که برخی بن بست است و بسیاری دیگر نیز به هم مرتبط هستند.

ثبات دمای داخل غار در تمام ایام سال

با توجه به ثبات دمای داخل غار در تمام ایام سال روی ۱۴ درجه سانتیگراد، دیدارکنندگان تابستانی در غار احساس سرما و دیدارکنندگان زمستانی احساس محیطی گرم دارند هر چند آب دریاچه به دلیل وجود چشمه سارهای زیرزمینی همواره سرد و نشاط آور است.

نکته قابل توجه این مجموعه آنست که طول کوهی که غار علیصدر در زیر آن قرار دارد، با توجه به ارتفاع کم آن و پستی مناطق اطراف، به زحمت به یک و نیم کیلومتر می‌رسد و این یعنی معجزه خلقت و یعنی کیلومترها غار بی انتها در زیر یک بلندی کوچک در دشت علیصدر.

زمین شناسان قدمت سنگ‌های این کوه را به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک نسبت می‌دهند و شواهد به دست آمده از درون غار حاکی از آن است که این غار پناهگاه انسان‌های اولیه بوده است.

علیصدر بی نظیرترین، شگفت انگیزترین و بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان است به اعتقاد گروه‌های متعدد علمی که همه ساله از اروپا، آمریکا و شرق آسیا برای مطالعات زمین شناسی به این غار می آیند، علیصدر بی نظیرترین، شگفت انگیزترین و بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان است.

غار علیصدر از بسیاری جهات به ویژه به علت وجود گذرگاه‌های ممتد آبی و دریاچه‌های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتا سر غار گسترده شده‌اند یک از زیباترین جلوهای طبیعی ایران وجهان و پدیده‌ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا چنین زیبایی‌های خیره کننده‌ای وجود دارد.

آب غار در قسمتهای مختلف آن از صفر تا ۱۴ متر در نوسان است و آب دریاچه غار از چشمه‌های زیر زمینی ریزش مداوم آب از دیوار و سقف غار تأمین می‌شود که منشأ آنها به طور کلی از محل ریزش‌های جوی است و هوای داخل غار سبک بوده وحالت سکون مطلق دارد به طوری که چنانچه شمعی در آنجا روشن کنند هیچ گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی‌شود.

در حال حاضر پس از طی مسیر قابل قایقرانی غار نوردی پیاده در قسمت خشکی غار آغاز می‌شود و گردشگران پس از طی مسافتی نسبتاً طولانی مجدداً با قایق ادامه مسیر می‌دهند.

تأسیسات رفاهی و تفریحی در مجموعه غار علیصدر در نظر گرفته شده است

تأسیسات رفاهی و تفریحی جنبی در مجموعه سیاحتی غار علیصدر که برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده شامل مهمانسرا، ویلای چوبی یک و دو خوابه، سوئیت های اقامتی، چادرهای صحرایی، رستوران، بازارچه خرید مواد خوراکی و صنایع دستی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، توقفگاه اتومبیل، وسایل بازی کودکان، فضای سبز و امکان کوهنوردی است.

در مجموع بازدید از محوطه وسیع قندیل‌ها، قندیل بزرگ، جزایر سوم و چهارم، قایقرانی، غار نوردی و گذر از پیچ و خم گذرگاه‌های آبی و دالان‌هایی با سقف بلورین به بیننده می باوراند که این اثر، حقیقتاً یکی از شاهکارهای جهان آفرینش است و هیچ وصفی توان توصیف این همه شکوه و زیبایی را ندارد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.