افزایش ۲۵ درصدی مصرف برق استان در سال جاری/جمع‌آوری تاکنون ۲۰۰۰ ماینر غیرمجاز در یزد

«علی جم» در نشست امروز چهارشنبه دوازدهم خردادماه با خبرنگاران که با رویکرد فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف برق برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه صنعت برق کشور در سال جاری با مشکل تامین برق مواجه شده که عوامل متعددی در رابطه با آن ذکر می‎شود.

وی از مهمترین این عوامل را کاهش بارندگی‌های سال جاری که موجب کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی به میزان ۳۵۰۰ مگاوات شده، گرمای زودهنگام که از اواخر اردیبهشت‎ماه افزایش بی‎سابقه ۲۰ تا ۲۵ درصدی مصرف برق در استان را به دنبال داشته و همچنین استفاده از رمز ارزهای غیرمجاز که مصرف برق آنها ۲۰۰۰ مگاوات براورد می‌شود، بیان کرد.

این مسئول به نرخ خاموشی‌های امسال ناشی از کمبود تولید در سال جاری اشاره‌ای نکرد ولی استان یزد را با ۶۰ دقیقه خاموشی اعم از خاموشی‌های ناشی از حوادث برق و خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در سال گذشته و در مقایسه با میانگین نرخ خاموشی ۶۰۰ دقیقه‌ای در کشور، در جایگاه نخست استان‌های کشور خواند.

وی با اشاره به ظرفیت ۱۵۰۰ مگاواتی تولید برق در استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود پیک بار استان در سال جاری به دو هزار مگاوات برسد که ۲۰۰ مگاوات بیشتر از پیک مصرف برق استان در سال گذشته خواهد بود.

جم در مورد دستگاه‎های استخراج رمزارزهای غیرمجاز نیز اعلام کرد: از ابتدا تاکنون حدود ۴۶ مشترک برق غیرمجاز در استان با ۲۰۱۹ دستگاه استخراج رمزارز که افزون بر ۱۷ هزار مگاواوت ساعت برق مصرف می‎کردند، شناسایی و جمع آوری شده است.

وی با دعوت از مردم برای گزارش تخلفات در این حوزه از طریق تلفن ۱۲۱ یا اپلیکیشن «برق من»، یادآور شد: بر مبنای ضوابط تعیین شده، افرادی که فعالیت رمز ارزهای غیرقانونی را گزارش می‌دهند، در صورت صحت اطلاعات مشمول دریافت پاداش خواهند شد، البته فرآیند پرداخت پاداش و مشخصات افرادی که اطلاعات را ارائه می‌کنند، حفظ و به صورت کاملاً محرمانه نگهداری خواهد شد.

مدیر عامل توزیع برق استان با بیان این که شرکت توزیع برق استان یزد با ۲۰ هزار کیلومتر شبکه‌ی فشار متوسط و ضعیف، براساس آمارها تا پایان اردیبهشت امسال به ۷۱۹ هزار مشترک خدمات ارائه می‌کند، گفت: هرچند بیشترین مشترکان استان به میزان ۸۰ درصد مربوط به بخش خانگی با ۵۹۵ هزار و ۸۳۱ مشترک است ولی بیشترین مصرف مربوط به بخش‎های مشترکان صنعتی و کشاورزی به میزان افزون بر ۷۰ درصد است که یزد را از این لحاظ جزو استان‌های پیشرو در کشور قرار داده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۹۴۹ روستا از مجموع یک‌هزار روستای استان از نعمت برق برخوردار هستند که ۹۹.۷۴ درصد از روستاهای استان را شامل می‌شوند. همچنین ۹۳ درصد از۲۲۹۳ چاه کشاورزی استان برق‌دار هستند.

جم در بخش دیگری از سخنانش به طرح برق امید ابلاغی وزارت نیرو از آبانماه سال گذشته در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: مشترکان براساس این طرح به سه نوع کم مصرف،‌ خوش‌مصرف و پرمصرف می‌شوند که بر همین اساس ۲۵ درصد مشترکان توزیع برق استان کم مصرف و مشمول طرح برق امید شده‌اند که ۴۲ درصد آنها روستایی و ۲۲ درصد شهری بودند.

وی به برنامه‌های کاهش پیک بار ۱۴۰۰ در استان اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در این راستا سهمیه همکاری بخش صنعتی ۷۶ مگاوات، کشاورزی ۱۵ مگاوات، تجاری دو مگاوات، اداری سه مگاوات و مولدهای خود تامین هشت مگاوات در نظر گرفته شده که در صورت تحقق ۱۰۴ مگاوات از پیک بار استا کاسته خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان در پایان نیز به برخی راهکارهای ساده مدیریت مصرف برق نیز اشاره و از آن جمله به استفاده از نور طبیعی در طول روز، تظیم درجه کولرهای گازی روی ۲۶ درجه که کاهش ۲۰ درصدی مصرف را به دنبال دارد، نصب سایبان روی کولرهای آبی که منجر به کاهش ۵۰ درصدی مصرف می‌شود، استفاده از وسایل پرمصرف در زمان کم باری و خاموشی لامپ‌های اضافی و استفاده از لامپ‌های کم مصرف مانند ال ای دی‌ها اشاره کرد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.