مردم از کمبود مرغ در چهارمحال و بختیاری گلایه‌مند هستند

عبدالرضا علیمحمدی ۱۲ خردادماه در جلسه کمیسیون تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری با اشاره به التهابات بازار مرغ در استان، اظهار کرد: از سال گذشته در تولید مرغ با مشکلاتی مواجه شدیم که علت اصلی آن بحث تامین نهاده بود، خوشبختانه دولت مشکل تامین نهاده را تا حدودی حل کرد.

وی ادامه داد: در ابتدای سال‌جاری بحث خروج مرغ تولیدی از چهارمحال و بختیاری نیز مشکلاتی را در بازار مرغ به‌وجود آورد، مجددا در چند هفته اخیر با کمبود مرغ در استان و تشکیل صف برای خرید این کالا روبرو شدیم.

علیمحمدی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری جزو تولیدکنندگان مرغ در کشور است و نیازی به واردات مرغ ندارد، گفت: اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید مرغ از ابتدای جوجه‌ریزی، تامین نهاده، عرضه به کشتارگاه و توزیع در بازار صورت بگیرد، می‌توان با افزایش تولید علاوه بر تامین نیاز مردم استان به سایر استان‌ها نیز مرغ صادر کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد با بیان اینکه مردم به‌شدت از بحث کمبود مرغ در چهارمحال و بختیاری گلایه‌مند هستند، عنوان کرد: مسئولان نباید از خود سلب مسئولیت کنند، تنظیم بازار در بحث تامین کالاهای اساسی مردم باید در اولویت مسئولان متولی از جمله سازمان صمت، جهادکشاورزی و … قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم مشکل کمبود مرغ در چهارمحال و بختیاری ‌طولانی شود، همچنین باید پس از حل مشکل، برنامه‌ریزی برای تامین مرغ در ماه‌های آینده نیز در اولویت قرار بگیرد.

علیمحمدی گفت: بحث ذخیره مرغ مازاد به‌صورت منجمد در زمانی که تولید مازاد بر نیاز روزانه است، باید در دستور کار مسئولان جهادکشاورزی قرار بگیرد تا در صورت کمبود، مرغ منجمد به بازار تزریق شود.

امتناع برخی مرغداری‌ها برای تحویل مرغ به کشتارگاه

سجاد رستمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کشتار ۸۰ تن مرغ به‌صورت روزانه برای استان پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: متاسفانه برخی مرغداری‌ها از تحویل مرغ به کشتارگاه خودداری می‌کنند که برای این واحدها پرونده تخلف تشکیل شد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری حدود ۱۰ میلیارد تومان پرونده تخلف در حوزه تولید و توزیع مرغ تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد، در چند هفته اخیر میانگین کشتار مرغ در اردیبهشت‌ماه در استان حدود ۵۴ تن بوده است.

رستمی بیان کرد: پیشنهاد اختصاص ۲۷۰ تن مرغ منجمد به وزارت صمت داده شد، اما تنها ۲۰ تن مرغ منجمد به استان اختصاص پیدا کرد و این میزان تا قبل از عید سعید فطر توزیع شد.

خروج مرغ تولیدی از چهارمحال و بختیاری

در ادامه جلسه عطاالله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در فروردین‌ماه سال‌جاری حدود یک میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها انجام شده است، اظهار کرد: میزان جوجه‌ریزی در این مدت نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته با افزایش ۱۴.۵۳ درصدی مواجه بوده است، همچنین میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز حدود یک میلیون و ۴۳۴ هزار قطعه بود که با کاهش یک درصدی روبرو شد.

وی ادامه داد: در خردادماه جاری تاکنون ۸۵۷ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری انجام شده، خوشبختانه قیمت جوجه یکروزه کاهش پیدا کرده است و نهاده‌ها نیز به‌صورت ۱۰۰ درصدی تامین می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای کشتار روزانه مرغ در چهارمحال و بختیاری تهیه شده است، گفت: در برخی مرغداری‌ها وزن مرغ آماده کشتار به وزن مطلوب نرسیده است و همین مسئله موجب گلایه مرغداران شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی بیان کرد: تلاش شد تا ۹۴ درصد مرغ تولیدی در مرغداری‌ها با همکاری تعزیزات و دستگاه‌های نظارتی بر اساس جوجه‌ریزی انجام شده پس از طی دوره معین تخلیه شود، خوشبختانه برخی مرغداری‌ها همراهی خوبی در تحویل مرغ به کشتارگاه داشتند.

وی با بیان اینکه در بحث جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها به‌علت وجود مشکل در واردات جوجه یکروزه در یک برهه کوتاه، مشکلاتی به‌وجود آمد، عنوان کرد: تلاش شد مرغداران را متقاعد به جوجه‌ریزی با نوع جوجه تولیدی در داخل با استفاده از برند آرین کنیم، برخی مرغداری‌ها نیز از برند داخلی استقبال کردند.

ابراهیمی در پایان گفت: ماندگاری نهاده در گمرک موجب کاهش کیفیت تولید مرغ در چهارمحال و بختیاری شد، تولید مرغ جوابگوی نیاز شهروندان است، اما بخشی از مرغ تولیدی از استان خارج می‌شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.