امام و انتخابات

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، با توجه به تقارن سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) با روزهای منتهی به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در فضای انتخابات وعده های بعضا غیر منطقی و غیرواقعی کاندیداها از جمله «یارانه ۴۵۰ هزار تومانی»، «ایجاد سالانه یک میلیون شغل»، «سبد غذایی روزانه با ۱۳ قلم کالا»، «وام ۵۰۰ میلیون تومانی به هر زوج»، «نابودی فقر تا ۴ سال آینده»، «رایگان شدن اینترنت برای دهک های پایین جامعه» و «تبدیل محل‌های نماز جمعه به تریبون‌های مردمی برای اعتراضات» را در میتینگ های مجازی از جمله کلاب هاوس و توییتر و … می شنویم و زمزمه های مختلفی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات مطرح می شود، بر آن شدیم تا با رجوع به وصیت نامه سیاسی و صحیفه امام (ره) تاکیدات و توصیه های انتخاباتی بنیانگذار جمهوری اسلامی را مرور کنیم.

اهمیت انتخابات برای امام خمینی (ره) در نظام اسلامی به قدری زیاد بود که ایشان در وصیت‌نامه خود به این امر مهم اشارات فراوانی کرده‌اند و به طور کلی تاکیدات و توصیه های انتخاباتی از منظر امام در حوزه های مختلف مرتبط به نقش مردم و کاندیداها مطرح شده است.

یکی از سفارش‌های حضرت امام به مردم، شرکت در تمام انتخابات‌ها در کشور به عنوان وظیفه دینی و قانونی‌شان بود و همواره رأی مردم را برای هر کاری در نظام جمهوری اسلامی تعیین کننده می دانستند.  

ایشان تاکید داشتند: «وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان … در صحنه باشند.»

«تعیین رئیس جمهور یکی از چیزهایی است که بر همه مسلمانهای ایران، بر همه مکلّفهای ایران واجب است که در این امر دخالت داشته باشند.»

«نگویید که دیگران رأی می دهند. من هم باید رأی بدهم؟ تو هم باید رأی بدهی، آن روستایی هم که در کنار مزرعه خودش کار می کند باید رأی بدهد؛ تکلیف است. این یک تکلیف الهی است.»

«به زن و مرد و آن کسی که به حد رأی دادن قانونی رسیده واجب است این مسأله که در پای صندوقهای تعیین رئیس جمهور حاضر بشوند و رأی بدهند. چنانچه سستی بکنید، کسانی که می خواهند این کشور را به باد فنا بدهند، ممکن است پیروز بشوند.»

تلاش ها برای متقاعد کردن مردم جهت حاضر نشدن پای صندوق رای در دوره های مختلف نیز از دیگر نکات مهمی است که از نگاه تیزبین امام دور نمانده است و در این باره می فرمایند:  «تذکر می دهم به همه ملت که همه این شرارت ها که در سطح کشور الآن می شود ممکن است برای این باشد که شما را از رفتن به پای صندوق بترسانند و شما را از خدمت به اسلام و خدمت به مسلمین سست کنند. و باید همه ما در این امر توجه داشته باشیم که این یک امر حیاتی است برای جمهوری اسلامی.»

حضرت امام توجه مردم را به سوابق عملکرد نامزدهای انتخابات در دوره های مختلف جلب کرده و تاکید داشتند که «اشخاصی را که انتخاب می کنید سوابقشان را مطالعه کنید … در زمان سابق چه جور بودند؛ در زمان انقلاب چه جور بودند؛ از اول انقلاب تا حالا چه جور بودند؛ سوابق خانوادگیشان چه هست؛ عقایدشان چه هست؛ مقدار معلوماتشان چه هست.»

جنبه قابل توجه دیگری که در بیانات امام در مورد انتخابات وجود دارد تاکیداشان بر انتخاب اصلح برای اسلام بود.

ایشان در این رابطه می فرمایند: «انتخابات یک محکی هم برای خودتان است که ببینید آیا می خواهید انتخاب اصلح بکنید برای خودتان، یا برای اسلام؟ اگر برای خودتان باشد،  شیطانی است. و اما اگر انتخاب اصلح برای مسلمان هاست، «کی و از کجاست» مطرح نیست، از هر گروهی باشد، حزب باشد یا غیر حزب. نه حزب اسباب این می شود که غیر آن فاسد، و نه صد در صد حزبی بودن باعث صلاح آن هاست.»

بنیانگذار جمهوری اسلامی همچنین بر رعایت اخلاق و نکات اخلاقی از سوی کاندیداهای انتخاباتی در زمان تبلیغ، پس از پیروزی در انتخابات و زمانی که مسئولیت را برعهده می گیرند، تاکیدات مکرر و سفارش های زیادی کرده اند.

ایشان می فرمایند: «از  آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی- انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه های غیراسلامی است.»

حضرت امام در نصیحتی پدرانه به کاندیداها نیز تاکید داشتند که «سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایتْ حفظ اسلام است.»

آزاد بودن مردم در امر انتخابات از دیگر توصیه های مهم و اساسی امام بود که در بیانات مخلتف‌ مورد تأکیدشان قرار می گرفت.

ایشان می فرمایند: «باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود.»

«همان طور که بارها گفته ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند.»

«مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند؛ و احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروهها را ندارد. ‌…هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند، یا خدای نخواسته افشاگری نمایند.»

«احدی شرعاً نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد.»

از دیگر هشدارهای مهم حضرت امام به همه اقشار ملت درباره ضرورت پرهیز از انحصار در انتخابات بوده است که در این باره نیز می فرمایند:‌ «همان طوری که مکرر من عرض کرده ام و سایرین هم گفته اند، انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیون است، نه در انحصار احزاب است،  نه در انحصار گروه هاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات برای تأثیر سرنوشت شما ملت است.»

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.