درگیری در مرز قرقیزستان و تاجیکستان

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرویس مرزی قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای تاجیکستان تمامی توافقات به‌دست آمده قبلی بین دو کشور درباره کاهش تنش و مرزبندی بین را نقض کردند. آنها کانتینری را در بخش مرزی بین دو کشور مستقر کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: ساعت ۶ صبح به وقت محلی امروز اوضاع در مرز همچنان پر تنش گزارش شده است چرا که نیروهای تاجیکستان این کانتینر را در منطقه بر جای گذاشته‌اند. همچنین پرسنل نظامی تاجیکستان در نزدیکی مرز و با خودروهای سبک و موتوری مستقر هستند. همچنین طرف قرقیزستان تلاش می‌کند تا اوضاع را در منطقه حل و فصل کند اما تنش‌ها همچنان پابرجاست.

پس از تلاش های بیهوده، واحدهای مرزی قرقیزستان به حالت هشدار تغییر وضعیت داده‌اند.

وزرای کابینه دولت قرقیزستان اطلاعات ارائه شده از سوی سرویس مرزی این کشور را تایید می‌کنند. دولت قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف تاجیکستان توافق‌هایی را که پیشتر به دست آمده، نقض کرده است و اوضاع در مرز بین دو کشور پر تنش گزارش می‌شود.

مناقشات محلی بین دو کشور ۲۹ آوریل سال جاری میلادی به درگیری‌های مسلحانه بین گارد مرزی تاجیکستان و قرقیزستان منجر شد که نتیجه‌ی بیش از  شش ساعت درگیری، ۳۶ شهروند قرقیزستانی کشته و حدود ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

تاجیکستان نیز گزارش داده که در جریان این درگیری‌ها ۱۹ تن کشته و ۸۷ در زخمی شده و بیش از ۳۰۰ ساختمان نیز تخریب شده‌اند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.