آتش در دامان بازار تبریز/هتلهای عجیب ایران

به گزارش تاریخ ما، این هفته اتفاقات خوب و بد زیادی برای حوزه میراث فرهنگی افتاد. ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز رخ داد که پس از ۵ ساعت خاموش شد. این آتش به ۱۲۵ مغازه بازار خسارت‌های بالایی وارد کرد.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۸۰ مغازه خسارت دیده از آتش سوزی در بازار بیمه هستند همچنین ۱۰۰ مغازه جایگزین به صورت رایگان تا یک سال در اختیار مالکان مغازه‌های خسارت دیده بازار تبریز قرار می‌گیرد.

پورمحمدی سپس در خصوص نحوه پرداخت خسارت‌های بازاریان گفت: چک‌های جبران خسارت واحدهای تحت پوشش بیمه از سوی شرکت‌های بیمه صادر شده و تحویل مالکان این مغازه‌های خسارت دیده می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای واحدهایی که بیمه نیستند نیز وام‌های با کارمزد پایین داده می‌شود، ادامه داد: وزیر کشور نیز در تماس تلفنی که داشت قول مساعدت برای جبران خسارت را نیز داد، البته اگر علت حادثه مشخص شود شاید از منابع دیگر این خسارت جبران شود.

وی در خصوص دلایل این آتش سوزی نیز گفت: دلایل این آتش سوزی به زودی اعلام می‌شود و کارشناسان دادگستری و سازمان آتش نشانی تبریز در حال بررسی علل آن هستند.

ثبت جهانی سبلان کلید خورد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: «با حضور مسئولان میراث‌فرهنگی کشور ثبت جهانی سبلان کلید خورد.»

نادر فلاحی در جریان بازدید مدیر کل حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور از پروژه‌های میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: لازم است یک همایش علمی در این خصوص برگزار شود تا چشم‌انداز جهانی شدن کوه سبلان در آن توسط اساتید و کارشناسان علمی در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.»

کشف بخشی از جمجمه انسان هوشمند در لرستان

این هفته کشف مهم در حوزه باستان شناسی مربوط بخشی از جمجمه انسان هوشمند در غار «کلدر» خرم‌آباد بود که در این باره مدیرکل میراث فرهنگی این استان گفت: این غار هم اکنون قدیمی‌ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران است.

سید امین قاسمی گفت: با توجه به قدمت بالای شواهد فرهنگی به دست آمده از لایه‌های پارینه سنگی جدید غار کلدر که هم اکنون عنوان قدیمی ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران را به خود اختصاص داده است. این داده یکی از نادرترین کشفیات در غرب قاره آسیا محسوب می‌شود. این یافته فرهنگی می‌تواند بخشی از حلقه مفقوده زنجیره تکامل بشر و مسیرهای مهاجرتی انسان‌های هوشمند را تکمیل کند.

سامانه الکترونیکی گردشگری سلامت ایجاد می‌شود

توافق‌نامه همکاری سازمان میراث‌فرهنگی و وزرات بهداشت با محوریت گردشگری سلامت به امضا رسید در مراسم امضای این تفاهمنامه مونسان از ایجاد سامانه الکترونیکی گردشگری سلامت خبر داد. این توافق‌نامه امروز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت با حضور علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی مراسمی به امضا رسید.

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مراسم گفت: ایجاد سامانه الکترونیکی گردشگری سلامت در شورای راهبری گردشگری سلامت به‌تصویب رسیده است، این سامانه در دست تهیه است و گردشگران سلامت می‌توانند با مراجعه به آن تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد مراکز درمانی و بهداشتی ایران به‌دست آورند، همچنین گردشگران سلامت می‌توانند اگر شکایت و یا نارضایتی از نحوه ارائه خدمات دارند در این سامانه به ثبت برسانند تا در اولین فرصت رسیدگی شود.

هتل‌هایی که در ایران عجیب هستند

این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی به هتل‌های متفاوت ساخته شده در ایران پرداخت هتل‌هایی که نمونه‌های آن در ایران کمتر هستند و سرمایه گذاران آنها یا از خلاقیت خود برای ایجادشان بهره برده اند و یا خلاقیت گذشتگان را به کار گرفته و این مراکز را به محلی برای اقامت تبدیل کرده اند. به عنوان مثال شهر میمند اگرچه تاریخی بسیار طولانی دارد اما اکنون برخی از منازل آن به مرکز اقامتی برای گردشگران تبدیل شده است و یا در عسلویه هتل‌هایی بالای درخت و یا شناور روی آب و یا در داخل لوله ایجاد شده اند که آنها را در زمره هتل‌های متفاوت ایران قرار داده است.

آثار ایران در کنار ۲۲ کشور آسیایی به نمایش گذاشته شد

این هفته شکوه تمدنهای آسیایی با نمایش آثار تاریخی ایران به نمایش گذاشته شد در مراسم افتتاح این نمایشگاه نمایندگان ایران چینی‌های بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را شاهد مستدل بر روابط ایران و چین دانستند.

نمایشگاه شکوه تمدن آسیایی ۲۳ اردیبهشت در شهر پکن و محل سالن اصلی موزه ملی چین و با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری کشور چین، سفرای کشورها، مقامات عالی رتبه سیاسی فرهنگی و محمد کشاورز زاده سفیر ایران در پکن و هیئت همراه افتتاح شد.

آئین گشایش نمایشگاه با سخنرانی رئیس سازمان ملی میراث فرهنگی جمهوری خلق چین آغاز شد، سپس وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور و در ادامه معاون وزیر فرهنگ و هنرهای زیبای کامبوج به نمایندگی از سایر کشورهای آسیایی به سخنرانی پرداختند. ۱۴ کشور در سطح سفرا از کشورهای آسیایی در کنار وزیر فرهنگ و گردشگری، مدیر موزه ملی چین، رئیس یونسکو در چین و همچنین محمد کشاورز زاده سفیر ایران در جمهوری خلق چین، به احترام تمدن آسیایی به شکل نمادین در کنار تریبون ایستاده بودند. در این مراسم نمایندگانی از مقامات ارشد سیاسی فرهنگی بیش از ۲۵ کشور آسیایی نیز حضور داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.