خلیج فارس شناسنامه سرزمین پارس است

به گزارش تاریخ ما، منوچهر جهانیان رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ یادداشتی را به مناسبت روز خلیج فارس نوشت و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است. در این یادداشت آمده است: خلیج فارس مهد فرهنگ‌ها و تمدن‌های کهن و باستانی جهان به شمار می‌رود. خلیج فارس، نامی برخاسته از تاریخ، فرهنگ و تمدن بزرگ و کهن ایرانی است که شواهد و مدارک و مستندات ما را به جایگاه ممتاز و عظیم آن در میراث فرهنگی مشترک بشری رهنمون می‌کند.

خلیج فارس از بدو پیدایش تا زمان حاضر بستری جغرافیایی در شکل‌دهی روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تجاری ملل مختلف جهان با محوریت توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی و تعامل مثبت و سازنده بوده است و بسترها و زمینه‌های همکاری و گسترش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی منطقه خلیج فارس و جهان را به دنبال داشته است.

فرهنگ و اخلاقیات ایرانیان همواره با تاکید بر همدلی و همکاری میان مردم و اقوام مختلف بشر روح همبستگی، صلح و دوستی در میان آنها را گسترش داده است. در حوزه خلیج فارس، زندگی و هم‌زیستی در این مکان با جوشش فرهنگی و اجتماعی اقوام مختلف در منطقه، بستری را برای توسعه روابط و همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی میان مردمان و کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر مردمان ملل مختلف را فراهم آورده است.

نام خلیج فارس، با نام ایران برای همیشه تاریخ گره خورده است. سیر تحولات دوران معاصر بیانگر اقتدار ایرانیان در خلیج فارس بوده و در حال حاضر نیز همکاری کشورهای منطقه خلیج فارس تضمین کننده ثبات و آرامش در منطقه است.

کشور ایران سهم مهم و اساسی در شکل‌گیری و تضمین ثبات منطقه خلیج فارس دارد. که نیازمند تعامل و توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین روابط دیپلماتیک در میان کشورهای منطقه خلیج فارس و متضمن ثبات و پایداری در این منطقه مهم و حیاتی دنیا است.

بنابراین بزرگداشت روز ملی برای آن به عنوان یکی از اقدامات ملی و یک پدافند غیرعامل در مواجهه با نفوذ بیگانگان در این حوزه ضروری است، تا همه مجموعه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی کشور در خصوص این امر فراگیر که ریشه در باورهای ملی، دینی و درونی ایرانیان دارد مشارکت فعال داشته باشند.

از این رو برنامه‌های علمی و فرهنگی با رویکرد شناخت و آگاهی بخشی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری منطقه خلیج فارس می‌تواند بستری را برای تحقق زمینه‌های مناسب در خصوص معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران اسلامی، جاذبه‌های متنوع و بی نظیر سواحل و کرانه‌های خلیج فارس، دانش دریانوردی، عشق و مهمان نوازی مردمان سواحل و کرانه‌های منطقه خلیج فارس به سایر مردمان جهان فراهم کرده و گام مهم و ارزشمندی در جهت اعتلای نام خلیج فارس به عنوان مهد و گهواره فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری جهان بردارد.

امروزه گردشگری به عنوان ابزاری در جهت گسترش صلح و دوستی، تعمیق روابط فرهنگی، اجتماعی و تعامل میان مردمان و دولت‌ها به شمار می‌آید، که می‌تواند نقش بسیار سازنده و تأثیر گذاری در جهت همگرایی و توسعه روابط و همکاریهای مشترک میان مردمان و دولت‌های منطقه خلیج فارس ایفا کند.

از این رو لازم است دولت‌های منطقه بر اساس اشتراکات فرهنگی، تمدنی و همچنین علاقمندی‌ها و پیوندهای عمیق و ریشه دار فرهنگی زمینه‌های حضور مردمان سایر مناطق را برای بازدید و آشنایی بیشتر با میراث کهن و باستانی آن فراهم کنند. این امر می‌تواند رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه، انسجام اجتماعی و زمینه‌های همکاری بیشتر و تعامل منطقه‌ای را فراهم آورد. نکوداشت روز ملی برای آن هم گامی است در جهت معرفی و توجه بیشتر مردمان این منطقه و ساکنانش با پیشینه تاریخی و تمدنی و تاکید بر معرفی آثار و جاذبه‌های بی نظیر گردشگری برای حضور در عرصه‌های بین المللی در جهت تعامل سازنده وهم افزایی بیشتر.

از این رو لازم است برنامه‌ریزی برای فراهم آوردن و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و انجام اقدامات بهینه در راستای فعالیت‌های گردشگری در منطقه خلیج فارس با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی و بکارگیری ظرفیت‌های بسیار متنوع و بی نظیر گردشگری منطقه خلیج فارس صورت گیرد. تا هم به معرفی فرهنگ و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های گردشگری پرداخته شود و هم اینکه به رشد و توانمندسازی جوامع میزبان و محلی، بومیان و ساکنین منطقه خلیج فارس کمک کرد.

با ایجاد و راه اندازی کسب و کارهای گردشگری و توسعه روابط با کشورهای منطقه وجهان با حمایت دولت و سایر بخش‌های خصوصی و غیر دولتی و با عزم ملی و جدی می‌توان به این مهم دست یافت. این امر مستلزم تعیین خط و مشی‌ها، سیاستگذاری‌های کلان و اولویت بخشی به سفر و گردشگری و اتخاذ تصمیمات و داشتن برنامه هدفمند و جامع و همکاری و هماهنگی بین متولیان بخش‌های دولتی و سایر دست اندر کاران حوزه گردشگری و مجموعه‌های مرتبط با مقوله صنعت گردشگری است، که اگر مورد توجه جدی قرار گیرد، رونق اقتصادی، اشتغال، کارآفرینی و توسعه و شکوفایی منطقه خلیج فارس را به همراه خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.