۶۸۰ موزه فعال در ایران داریم

به گزارش تاریخ ما، در این مراسم که عصر روز ۲۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار شد.

در این برنامه محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: تلاش کردیم تا برنامه‌ای برای توسعه موزه داری کشور ایجاد کنیم. از سال ۱۳۰۹ که موزه داری در کشور آغاز شد تا سال ۱۳۵۷ ما ۴۳ موزه داشتیم ولی الان دارای ۶۸۰ موزه فعال هستیم. تعداد موزه‌های ایران از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۱ حدود ۴۲۹ موزه بود ولی در ۶ سال اخیر توانستیم ۲۰۸ موزه ایجاد کنیم.

وی گفت: در آمریکا هر ۳.۵ روز یک موزه ایجاد می‌شود. ما توانسته ایم به این آمار ایجاد شویم. از نظر حقوقی یک موزه کوچک به اندازه یک موزه بزرگ اهمیت دارد و می‌تواند با میراث فرهنگی در ارتباط باشد. در برخی موارد موزه‌های بزرگ تأثیری کمتری از یک موزه کوچک دارند.

کارگر بیان کرد: تا سال ۱۳۹۱ ایران دارای ۴۶ موزه متعلق به بخش خصوصی بود اما امروز ۱۲۹ موزه خصوصی در کشور داریم. این نشان می‌دهد که افراد حقیقی نسبت به دولت و دستگاه‌های رسمی به سمت ایجاد موزه رفته اند.

مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: روستاهای کوچک احساس می‌کنند که تاریخشان مورد تهدید است و باید آن را حفظ کنند و می‌دانند که موزه تنها نهادی است که به این فرهنگ جاودانگی می بخشد. جامعه ما از گذشته روی این موضوع تلاش می کرده است. همچنین اکوموزه ها تلاش می‌کنند تا حیات جوامع کوچک را حفظ کنند.

در ادامه این برنامه سیدمحمد بهشتی عضو ایکوم ایران و مدیر سابق ایکوم گفت: اصل شعار امسال نسبت آینده و سنت است. ما در دوره معاصر واژه سنت را زیاد می‌شنویم. سنت بیشتر متوقف در گذشته است و از آمدن آینده امتناع می‌کنند ولی تجدد این موضوع را سهم خود می‌کند و دست و پای شما را نسبت به گذشته باز می‌کند. سنت واژه جدیدی نیست. ما قبل از تجدد هم این واژه را داشتیم.

مردم به دلیل حجم زیاد بازدید کننده در موزه ملی ایران مشکل داشتند

در ادامه این برنامه علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: اکنون تمام محوطه‌ها و سایت موزه‌ها در زمره آثار تاریخی قرار دارند. موزه‌ها امروز با آگاهی کامل و نقش خود بویژه در امر آموزش به مراکزی برای توسعه فرهنگ تبدیل شده اند.

وی افزود: نمایشگاه‌ها و موزه‌های مشترکی با کشورهای دیگر داشتیم. نمایشگاه آثار تاریخی ایران در هلند ۱۵۰ هزار بازدید کننده داشت. این عدد قابل ملاحظه‌ای برای کشور کم جمعیت هلند است. پژوهشی مختلفی نیز در حال انجام است که بسیاری از آنها کاربردی هستند و روی نقاط مشترک کار می‌کنند. هر چقدر بتوانیم نقاط مشترک بیشتری بدست آوریم موجب تعاملات هر چه بیشتر ملت‌ها با هم می‌شود.

مونسان گفت: در عید سال ۹۸ بالاترین میزان بازید متعلق به موزه ملی بود البته زمانی که موزه ملی، نمایشگاه آثار تاریخی لوور را برگزار کرد ۲ هزار و ۵۰۰ بازدید کننده داشت اما در ایام عید این میزان به ۱۰ برابر رسید و بازدید برای مردم دچار مشکل شده بود.

وی همچنین از تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش برای پرداختن به موزه میراث فرهنگی در دروس دانش آموزان خبر داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.