ارسال ۵ پرونده میراث ناملموس به یونسکو

به گزارش تاریخ ما، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی پیش از ظهر امروز برگزار شد، گفت: ۵ پرونده شب عید برای یونسکو ارسال شده است که منتظر هستیم اگر اشکالی به آن وارد است، پرونده‌ها را اصلاح کنیم. این پرونده‌ها شامل یلدا، مهرگان، مینیاتور و عود و آئین تادئوس مقدس است. که پرونده عود مشترکا با سوریه، مهرگان با تاجیکستان، مینیتاتور با کشورهای ترک زبان و آئین تادئوس مقدس با کشور ارمنستان به صورت چند ملیتی بسته خواهد شد و برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه می‌شود.

طالبیان افزود: هیچ سالی چنین توفیقی نداشتیم که چهار پرونده با کشورهای مختلف به صورت مشترک ثبت کنیم. در حوزه میراث ناملموس نیز پرونده جنگل‌های هیرکانی ارائه شده است. تیرماه امسال در شهر باکو این پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد. ممکن است برای ثبت جهانی این پرونده دچار چالش شویم چون کشور آذربایجان در سال ۲۰۱۵ این پرونده را داده بود و چون ما اعتراض کردیم ریفر شد.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: اعتراض ما بر این مبنا بود که ۹۵ درصد جنگل‌های هیرکانی در ایران قرار دارد و ما خواستیم تا این پرونده به صورت مشترک ثبت شود. از آن زمان از آذربایجان خواستیم در این پرونده مشارکت کند. توافق با آنها سخت بود. بنابراین فکر کردیم که مستقل این پرونده را ارسال کنیم اما از آنجا که اجلاس میراث فرهنگی در باکو برگزار می‌شود ممکن است این پرونده دچار مشکل شود.

وی در ادامه بیان کرد: ۳۲ هزار و ۴۷۸ اثر ملی در فهرست ثبت شده که ۱۹۸۳ اثر آن ناملموس، ۵۷۰ اثر طبیعی، ۱۳۲۲ اثر منقول است. همچنین تا پایان دولت دهم دو هزار و ۱۲۲ پرونده حریم ثبت شده بود که در دولت یازدهم و دوازدهم یک هزار و ۳۶۸ پرونده دیگر هم ثبت شد. در ۵ سال اخیر ۶۵ درصد ثبت جرایم نسبت به گذشته رشد داشته است.

طالبیان با بیان اینکه اگر پرونده دو تار ایرانی در کلمبیا بتواند ثبت جهانی شود، امسال تعداد آثار میراث ناملموس ایران بیشتر خواهد شد، یادآور شد: امسال طرح حمایت از مالکان بهره بردار در مجلس رأی آورد. این اتفاق مهمی در حوزه میراث فرهنگی بود. همچنین اولین سامانه پرونده الکترونیک مرمت آثار ایجاد شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ۱۲ موزه از موزه‌های کشور به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد. امسال ۸ موزه دیگر باید برای هیئت امنایی شدن معرفی شوند تا اگر درآمدی دارند به خودشان برگردد. این موزه‌ها شامل موزه‌هایی خواهند بود که درآمد چشمگیرتری نسبت به بقیه دارند.

وی افزود: حدود ۱۲ هزار لوح هخامنشی به شیکاگو فرستاده شده بود. اخیراً مجوز ورود هزار و ۷۸۰ لوح هخامنشی به ایران داده شده است. ما نسبت به این موضوع اعتراض کردیم و گفتیم که باید تمام الواح به ایران بازگردد. اگر مؤسسه شیکاگو به این مسئله رسیدگی نکند ما شکایت می‌کنیم. با این وجود گرفتن مجوز برای همه الواح و ارسال جز به جز آنها به ایران زمان بر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.