بازدید ۳۰ میلیون نفر از موزه‌های کشور در سال ۹۷

به گزارش تاریخ ما، نشست خبری معاونت میراث فرهنگی پیش از ظهر ۳۰ اردیبهشت در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

در این نشست محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: ۶۸۰ موزه فعال در کشور داریم که ۲۶۶ موزه آن وابسته به سازمان میراث فرهنگی است و ۱۲۹ موزه آن توسط بخش خصوصی ایجاد شده است، این هفته نیز تعداد دیگری از موزه‌ها افتتاح خواهد شد. همچنین ۳۷ موزه مشارکتی در کشور داریم.

وی گفت: اگر دولت میلیاردها پول برای موزه کنار بگذارد اتفاق خاصی نمی‌افتد، ما تلاش‌مان را کرده‌ایم که مردم را سمت موزه سوق دهیم چون آنها بهترین حافظان میراث شهرشان خواهند بود. عمده سیاست ما این است که موزه‌ها را اجتماعی کرده و مردم را دخالت دهیم.

کارگر همچنین از سامانه جام خبر داد و گفت: این سامانه بزرگترین سامانه ثبت اشیای تاریخی است که وزارت اقتصاد و دارایی پذیرفته هر آنچه در این سامانه ثبت می‌شود به منزله ثبت در اموال دولتی خواهد بود.

مدیرکل امور موزه‌های کشور بیان کرد: به تازگی قطر ۴۶۰ میلیون دلار برای افتتاح یک موزه هزینه کرده است این رقم را با کل اعتبار موزه‌های ایران مقایسه کنید اگر بگویید قطر با این سرمایه گذاری در حوزه موزه داری و رعایت استانداردها رشد کرده قطعاً من اعتراض خواهم کرد. ایجاد یک ساختمان برای موزه کار آسانی است، نمی‌توان این را به منزله یک مدل در نظر گرفت و گفت استانداردهای موزه در این کشور رعایت شده است و سطح موزه داری آن کشور رشد کرده است.

وی افزود: ما برای همه موزه داران کشورمان ورک‌شاپ گذاشته‌ایم و سعی می‌کنیم دانش آنها را بالا ببریم.

کارگر بیان کرد: در سال گذشته ۲۲ میلیون نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی متعلق به سازمان میراث فرهنگی بازدید کرده‌اند، شاید بتوان گفت ۸ میلیون نفر دیگر از موزه‌های سازمان‌های دیگر دیدن کرده اند. این آمار یعنی اینکه یک چهارم جمعیت کشور از موزه‌های ایران دیدن کرده‌اند. این در حالی است که ایران تنها یک یا دو میلیون توریست دارد که موزه ببینند. این بررسی نشان می‌دهد بیشتر، ایرانی‌ها به موزه می‌روند نه توریست‌ها. در حالی که در کشورهای دیگر آمار توریست‌هایی که از موزه‌ها دیدن می‌کنند زیادتر است.

مدیرکل امور موزه‌های کشور بیان کرد: ما مجوزهایی که به موزه‌های بخش خصوصی می‌دهیم یک ساله است اگر در طول این مدت استانداردهایی که باید افزایش دهند را مورد اهمیت قرار ندهند پروانه آنها تمدید نخواهد شد اما اگر این اقدام به خوبی انجام شود پروانه آنها دائمی می‌شود.

کارگر همچنین گفت: از نظر سازمان استخدامی پستی به نام پست امین اموال نداریم. موزه‌ها مجبور بوده اند از کسانی که مرتبط با کار موزه داری هستند خواهش کنند این پست را قبول کنند. اما ما توانستیم این جایگاه را به تصویب برسانیم. اکنون بالغ بر ۱۸۰ پست امین اموالی تصویب شده است اما دولت هنوز مجوز جذب نداده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.