پاسخ به چند انتقاد از پروژه چهارباغ عباسی/ آبراه و حوضی پیدا نشد

به گزارش تاریخ ما، پروژه ساماندهی خیابان چهارباغ عباسی در اصفهان یکی از آن پروژه‌های عمرانی پر سر و صدایی بود که هنوز هم حاشیه‌ها دست از سر آن برنمی دارد؛ پروژه‌ای که به عقیده خیلی از کارشناسان شهری و میراثی بی‌دلیل و به عقیده عده دیگری برای سامان دهی به مهمترین محور گردشگری اصفهان اجرا شد.

طرح‌های مختلفی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد قرار بود این پروژه احیای چهارباغ صفوی باشد اما در ادامه به پروژه ساماندهی ختم شد. چند روز پیش مسئولان شهرداری اصفهان از خبرنگاران میراث فرهنگی کشور دعوت کردند تا این پروژه را از نزدیک دیده و با مسئولان استانی صحبت کنند. در یکی از این بازدیدها مسئولان شهرداری اصفهان و مدیر پروژه چهارباغ نیز حضور داشتند.

گویا عوامل اجرایی پس از آنکه شروع به کار کردند به لایه‌هایی از آثار آجرفرش رسیده بودند اما آن را پوشاندند. این موضوع جای سوال برای خبرنگاران داشت که علی محمد معطری کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌های تاریخی شهرداری اصفهان درباره آن گفت: این گذر در طول سال‌ها تغییرات بسیاری کرده است. حدود سال ۴۲ یک لایه بتن و آسفالت ریخته شد ما آنها را برداشتیم و دوباره بتن و آسفالت جدید ریختیم.

نشان دادن محل بتن ریزی به خبرنگاران

وی افزود: حدود ۸۰ درصد از فعالیت‌های باستان شناسی در این محدوده انجام شده است ازاینجا یک لوله هزار رد شده که تا عمق چهار متری این لوله و فاضلاب را کار گذاشته اند. همین لوله ۹۵ درصد آثار را از بین برده است. ما در این کاوش‌ها و فعالیت‌ها تنها سه متر سنگ جلوی هشت بهشت پیدا کردیم. از سر خیابان آمادگاه به بعد همه آجر فرش مخدوش بوده است نه سنگ.

سهرابی مدیر پروژه چهار باغ هم در پاسخ به انتقادهایی که چرا از لایه بتن روی باقی مانده‌های آجر فرش پیدا شده در چهارباغ استفاده کرده اید گفت: غیر از بتن اگر عایق بندی دیگری انجام می‌شد، به لایه‌های زیر سرایت کرده و آسیب می‌رساند. ما در اینجا ۵ سانت ماسه بادی، دو لایه پلاستیک و بعد بتن ریختیم این باعث می‌شود که شیرابه بتن به زیر نفوذ نکند و آسیب بیشتری نرساند. در واقع ما بتن و آسفالت قبلی را برداشته و دوباره کار گذاشتیم بنابراین اثری از بین نرفته است.

مسدود شدن محور میانی در برخی از نقاط

معطری هم گفت که هیچ اثری از آبراهه‌های دوره صفوی پیدا نکردیم ما به دنبال پله‌های تاریخی نیز بودیم اما چیزی نبود. چون همه آنها در دوره پهلوی اول از بین رفتند. یک استخری به اندازه ۲۹ در ۲۹ با یک و نیم متر وجود داشت که به واسطه دو خط فاضلاب و تأسیسات شهری تخریب شده بود بخش‌هایی از آن مانده ولی ۴۰ درخت در آن استخر ریشه دارند قرار شده که این استخر در کف نمایش داده شود. امکان بازسازی آن هم نیست چون امکان جابه جایی لوله‌ها وجود ندارد. این کار را برای آیندگان می‌گذاریم تا با امکانات و راههای جدید بتوانند از آن حفاظت کنند.

انتقاد دیگر درباره این بود که چرا شهرداری از اول برای اجرای پروژه چهارباغ مجوز میراث را نداشته است و پس از آنکه موضوع خبری شده، اقدام به گرفتن مجوز کرده اند که در این باره هم معطری و سهرابی گفتند که مجوز میراث فرهنگی و پژوهشگاه را داشته اند چون در غیر این صورت میراث فرهنگی استان اجازه کار نمی‌داد. حتی برای فاز اول که از خیابان آمادگاه شروع می‌شود مجوز دارند اما برای مابقی هنوز مجوزی نگرفته اند.

یکی از دلایل شهرداری اصفهان برای اجرای ساماندهی چهارباغ این بود که می‌گفتند مردم از این خیابان استقبالی نمی‌کردند ولی حالا با اجرای طرح پیاده روی این استقبال حتی برای زیست شبانه بیشتر شده است. سهرابی مدیر چهارباغ گفت که طبقه افرادی که در اینجا رفت و آمد می‌کنند با قبل متفاوت شده است. اینجا مخاطب جدید پیدا کرده است.

این در حالی است که در زمان بازدید خبرنگاران از پروژه چهارباغ تعدادی از کسبه وقتی متوجه حضور مدیران شهری در این محدوده شدند اعتراض خود را در خیابان علنی اعلام کردند و گفتند که از اینکه دیگر ماشینی رد نمی‌شود تا از آنها خرید کند ناراحت هستیم ضمن اینکه ایرانیت‌های به کار برده شده در خیابان مغازه‌های ما را مسدود کرده است.

با این حال بودند افرادی که از تمیز شدن معابر و پیاده راه در محدوده چهارباغ خوشحال بودند و منتظر خواهند ماند تا پروژه تمام شود.

در همین محور چهارباغ سرای فتحیه و مغازه‌های جدید دیگری ساخته شده است که اگرچه حدود دو سال از زمان ساخت آنها می‌گذرد اما تعداد اندکی از افراد حاضر به اجاره مغازه در این سراها شده اند و همچنان خالی هستند. برخی از کارشناسان شهری می‌گویند چهارباغ قدیم صفای بیشتری داشت و این هزینه‌ها باید جای دیگری خرج می‌شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.