شهناز یاری: قوانین فوتسال تبعیض‌آمیز است/ اجازه نقد نمی‌دهند و زنان را سرکوب می‌کنند!

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، تیم فوتسال زنان سایپا در آخرین دیدار از لیگ برتر فوتسال زنان مقابل تیم ملی حفاری اهواز سه بر دو شکست خورد و قهرمانی را از دست داد. شهناز یاری، سرمربی تیم سایپا در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما به دلایل شکست تیم خود اشاره کرد و از فضای بسته و قوانین فوتسال انتقاد کرد. او مدعی شد برخی به دنبال سرکوب تیم‌های زنان هستند و نگاه جنسیتی دارند. در حالی که زنان نیز همانند مردان در این رشته تلاش می‌کنند. 

مشروح گفت‌وگوی یاری را در ادامه می‌خوانید: 

سرمربی تیم زنان سایپا به از دست دادن قهرمانی در آخرین دیدار لیگ اشاره و بیان کرد: از ابتدای لیگ نفرات محدودی را در اختیار داشتم. چند بازیکن رده سنی نوجوانان و جوانان جذب کرده بودیم که جزو ۱۲ نفر اصلی تیم محسوب می‌شدند، یعنی حتی یک نفر اضافه هم در تمرین نبود که اگر کسی مصدوم شد، جایگزین کنیم. از طرفی آرزو صدقیانی‌زاده را مدت‌ها در اختیار نداشتیم و بخاطر شکستگی کتف زیر تیغ جراحی رفت، همچنین شهین افلاکی از ناحیه مچ پا دچار مصدومیت شد و نتوانست در جایی که نیاز داشتیم به ما کمک کند.

او افزود: خوشحالم که سه تیم دیگر حاضر در مرحه نهایی بازیکن مصدومی نداشتند اما متاسفانه ما دو بازیکن اصلی‌مان که شالکه اصلی تیم را تشکیل می‌داند از دست دادیم. با این حال بازی‌های خوبی به نمایش گذاشتیم.  از میزبانی در سه دیدار این مرحله استفاده و ۹ امتیاز خانگی کسب کردیم. در دیدار پایانی با حفاری هم با اینکه مهره‌های کمی داشتیم، در نیمه دوم برای رسیدن به گل استراتژی‌های خاصی را به کار بستیم اما حاصل آننتیجه یک بر یک در این نیمه بود.

یاری به داوری دیدار پایانی مقابل حفاری اشاره و بیان کرد: ما بیشتر از حفاری از داوری متضرر شدیم. کمیته داوران باید در انتخاب خود دقت بیشتری می‌کرد و به کسانی قضاوت می‌داد که از پس بازی بربیایند تا با سوت‌های اشتباه زحمت یک تیم را به باد ندهند. خیلی از داوران لیگ امسال بی‌تجربه و ناشناخته بودند و سوت‌های زیادی به ضرر تیم‌ها زدند اما چون برای ما تاثیرگذار نبود و مسابقات را با اختلاف گل زیاد می‌بردیم به چشم نمی‌آمد. در حالی که وقتی فاصله تیم‌ها مانند مرحله پلی‌آف کم باشد، اشتباهات تاثیرگذار خواهد بود. داوران خوبی داریم اما باید در چیدمان آنها دقت کنیم تا نفراتی انتخاب شوند که در حد دیدارهای حساس و باکیفیت لیگ باشند. 

او در این مورد افزود: وقتی یک داور دیداری را سوت می‌زند و اشتباه می‌کند، رسانه‌ای نمی‌شود اما قطعا فیلم آن به دست کمیته داوران می‌رسد. متاسفانه بارها دیده‌ایم که همان داور در هفته‌های بعد برای قضاوت دیداری سخت‌تر انتخاب شده است. هیچ نظارتی روی داورانی که اشتباه کرده‌اند نمی‌شود و شاید همین مسائل مانع رشد آنها شده است. داوری که نمره قبولی نگیرد یا قرار باشد ارزیابی او توسط ناظری انجام شود که در سطح پایین‌تری قرار دارد، چگونه رشد کند؟ هدف ما کمک به فوتسال است اما اجازه نقد نمی‌دهند حتی وقتی به کارشناسان مراجعه می‌شود آنها بدون نظارت مسئولان حاضر به پاسخگویی نیستند. در حالی که برای رشد فوتسال نیاز به شفاف سازی داریم و هیچ ایرادی ندارد اشتباهات کارشناسی شود چرا که سود آن به جامعه فوتسال و داوران برمی‌گردد. 

یاری به وضعیت کلی لیگ برتر اشاره کرد و گفت: به تیم‌های پالایش نفت آبادان، خراسان رضوی، حفاری اهواز، مس رفسنجان و رهیاب تهران تبریک می‌گویم که بازی‌های باکیفیتی را به نمایش گذاشتند. هر چند لیگ بدی نبود اما می‌شد با ۱۰ تیم خوب که دنبال کسب امتیاز و رقابت هستند، کار را پیش برد. سه تیم مقابل ما و سه تیم برابر  خراسان رضوی حاضر به مسابقه نشدند، آیا سازمان لیگ نباید تصمیم دیگری می‌گرفت و مانع عدم حضور آنها می‌شد؟  ما و خراسان بیشترین آسیب را از این موضوع دیدیم و از شرایط مسابقه دور شدند چون در مجموع چهار هفته از دور مقدماتی بازی نداشتیم. 

او قوانین حاکم بر فوتسال را تبعیض آمیز و به ضرر زنان دانست و گفت: می‌گویند زنان هم مثل مردان تابع قوانین یکسانی هستند اما در لیگ مردان گرفتن چهار کارت زرد محرومیت به دنبال دارد در صورت تکرار هم محرومیت پس از دریافت چهار کارت زرد اعمال می‌شود اما بازیکنان در لیگ زنان اولین بار با سه کارت زرد و سپس با دریافت دو کارت زرد محروم می‌شوند که این تبعیض است.  

او در ادامه افزود: برای داشتن لیگی پویا نیاز به آسیب‌شناسی داریم. اکنون لیگ به پایان رسیده و بهتر است اتاق فکری متشکل از مربیان فعال لیگ داشته باشیم تا راه‌حل‌هایی برای بهبود شرایط ارائه بدهند، چون اگر نجنبیم حریفان ما در آسیا پیشی می‌گیرند. کمااینکه اکنون سه سال عقب افتاده‌ایم. 

یاری مدعی سنگ‌اندازی  برخی از مردان در روند فوتسال زنان شد و بیان کزد: ما در حال رشد هستیم و به ابزار، زیرساخت، شرایط و امکانات نیاز داریم. یکی از اتفاقات عجیب لیگ‌امسال این بود که از گوشه و کنار برخی از تیم‌های زنان را کوبیدند و از آنها به اسم تیم میلیاردی اسم بردند. این خنده‌دار است چون بیشتر تیم‌های زنان حتی چهار تیم حاضر در پلی‌آف هیچ‌وقت بیش از دو میلیارد هزینه نکرده‌اند، در صورتی که تیم‌های مردان بیش از هفت میلیارد و ضعیف‌ترین آنها دو میلیارد هزینه دارند. 

سرمربی تیم فوتسال زنان سایپا ادامه داد: چرا برخی بی‌انصاف هستند و نگاه جنسیتی دارند؟ مگر زنان همان زحمت مردان را نمی‌کشند؟ این نگاه خیلی مغرضانه و از روی ناآگاهی است. اجازه نمی‌دهند حتی کسانی که کار درست را انجام می‌دهند، انگیزه ‌ای داشته باشند.

پایان خبر / تاریخ ما 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.