تقدیر از فیلم خاله قورباغه در هفته میراث فرهنگی و موزه ها

به گزارش تاریخ ما، اگرچه روز ۲۸ اردیبهشت ماه ایکوم ایران مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها را با تقدیر از موزه‌های برتر که تعدادشان نیز کم نبود، برگزار کرد اما سازمان میراث فرهنگی نیز به نوبه خود مراسمی در همین قالب شب گذشته در کاخ نیاوران برگزار کرده و همانند مراسم ایکوم، از تعدادی موزه دار و مجموعه دار نیز تقدیر کرد. در این برنامه نیز همان مهمانان حضور داشتند از جمله معاون میراث فرهنگی و رئیس ایکوم و جمعی از موزه داران و کارشناسان میراث فرهنگی.

در این مراسم محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی با اشاره به سه گرفتاری که در طول سال گذشته تا امسال برای موزه‌ها و بناهای تاریخی در کشور رخ داده گفت: آتش سوزی مسجد جامع ساری در سال گذشته رخ داد و باوجود داشتن هیئت امنا و مدیریتی که داشت با برگزاری جلسات اضطراری به سرعت توانستیم اقدامات ساماندهی برای این بنای تاریخی را آغاز کنیم، با آغاز عملیات آواربرداری از فردای روز خاموش شدن آتش و شروع به کار و حضور استادکاران مختلف از شهرهای مختلف در این فضا توانسته‌ایم تاکنون بخش زیادی از کارها را به سرانجام برسانیم. چند دستگاه دیگر نیز در این زمینه اقدامات مهمی انجام دادند اما راهبری آن توسط میراث فرهنگی و اقدامات علمی بر اساس مطالعات و اسناد تاریخی انجام شد.

او باران‌های سیل آسا که تعداد زیادی از آثار تاریخی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده را دومین آسیبی دانست که بناهای تاریخی را با مشکلات زیادی مواجه کرده و گفت: سومین اتفاق آتش سوزی بازار تبریز در حدود دو هفته گذشته بود که اقدامات مورد نیاز برای برای آن در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی گفت: در سال‌های گذشته اگر کسی اثر تاریخی را به صورت ارثیه در اختیار داشت یا حتی مجموع دار بود هیچگاه لیست آنها را ارائه نمی‌داد، آنها اکنون سراغ ایجاد موزه‌های خصوصی می‌روند این یک نشانه خوب برای میراث فرهنگی است.

طالبیان با بیان اینکه متأسفانه هنوز بودجه‌ها به صورت کم تخصیص پیدا می‌کنند گفت: به همین دلیل معمولاً به سمت مشارکت می‌رویم مانند بازار تبریز که هرچند آتش‌سوزی رخ داد اما با مدیریت کسبه بازار می‌توانیم به سرعت مشکلات را برطرف کنیم.

در ادامه محمدرضا کارگر مدیر اداره کل موزه‌ها نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری ۴ برنامه مفصل برای هفته میراث فرهنگی که بخشی از آن با مشارکت ایکوم ایران برگزار شد و قرار است بخشی با حوزه‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی اجرایی شود به برگزاری نمایشگاهی در ۲۲ مرداد در برج میلاد اشاره کرده و گفت: تمام فعالیت‌های معاونت میراث فرهنگی در همه حوزه‌های ثبت و پایگاه‌ها و حتی موضعی در مرداد به نمایش در می‌آید در واقع بخشی از برنامه‌های روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی را به مردادماه منتقل کرده ایم حتی همه مؤسسات و بخش‌هایی که با سازمان میراث فرهنگی همکاری دارند در نمایشگاهی که قرار است در برج میلاد برگزار شود حضور خواهند داشت.امیدوارم تا دو سال آینده جشن ملی برای افتتاح هزارمین موزه را برگزار کنیم.

در ادامه این آئین از فعالان موزه داری تجلیل شد که نخستین تجلیل به موزه ایران درودی که در روزهای گذشته کلنگ آن به زمین خورد اختصاص داشت. موزه هیومن پارک در حوزه آموزش و پرورش نیز تجلیل شد. همچنین سعیده زمانی مجموعه دار اشیای ظروف فلزی در استان اصفهان و حسن اکبری مجموعه دار سکه‌های تاریخی کشور در بخش مجموعه داران خصوصی تجلیل شدند.

همچنین از افشین هاشمی بازیگر و فرشته طائرپور و کارگردان فیلم خاله قورباغه با موضوع آثار باستانی و حفاظت از میراث فرهنگی تقدیر شد. ستاره اسکندری و احسان احمدی پور نیز جزو تجلیل شدگان در این مراسم بودند.

محمود همتی نیا مدیر قلعه فلک الافلاک عنوان موزه دار زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و میترا خراسانیان مدیر موزه نقشه تهران به عنوان موزه‌دار دستگاه‌های دیگر تجلیل شدند. ایرج نبی پور مدیر موزه تاریخ علوم پزشکی بوشهر و ابراهیمی معاون میراث فرهنگی استان بوشهر نیز تقدیر شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.