افزایش ضریب امنیتی انتخابات در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، محمدصادق معتمدیان شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی «مثبت اراده» با تاکید بر اینکه انتخابات نماد مردم‌سالاری دینی است، اظهار کرد: شرکت در انتخابات یک تکلیف و حق دینی و شرعی است. برای رعایت این حق و اجرای امور شرعی مردم در انتخابات پیش‌رو حضور پرشوری خواهند داشت.

وی در رابطه با میزان مشارکت مردم استان در انتخابات‌های گذشته، افزود: 12 دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار کردیم. میانگین مشارکت مردم کشور در این انتخابات 66.96 بوده اما در استان خراسان رضوی 77.75 بوده که نشان از مشارکت بالای مردم در انتخابات دارد. کمترین میزان مشارکت مردم خراسان رضوی در دوره پنجم و بیشترین آن در دوره هفتم انتخابات ریاست جمهوری بوده است. در انتخابات 5 دوره شورای اسلامی شهر و روستا میانگین مشارکت کشوری 62.22 بوده اما در استان ما 66.18 بوده است. در 11 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز میانگین مشارکت کشوری 59.31 بوده که این رقم در استان خراسان رضوی 63.82 بوده است.

استاندار خراسان رضوی همچنین یادآور شد: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در 5 دوره گذشته میانگین کشوری 56.55 بوده که در استان ما این میزان 62.76 بوده است.

وی با بیان اینکه انتخابات شوراها در استان در 87 شهر برگزار می‌شود، ادامه داد: 3 هزار و 244 نفر در این انتخابات ثبت نام کردند که از این تعداد 87 درصد مرد و 13 درصد زن بودند. در مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی حدودا 12 درصد رد صلاحیت شدند. در مرحله دوم که بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت صورت می‌گیرد 9 درصد دیگر نیز رد صلاحیت شدند که در مجموع 21 درصد رد صلاحیت داشتیم.

معتمدیان خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه 330 نفر در سطح استان از انتخابات انصراف دادند، مجموعا 2 هزار و 34 نفر برای کسب 465 کرسی اصلی شوراها با یکدیگر رقابت خواهند داشت و در 2 هزار و 56 روستا انتخابات برگزار خواهد شد که 15 هزار و 36 نفر برای کسب 272 کرسی اصلی شوراهای روستا با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

وی تشریح کرد: برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز 12 نفر در  استان ثبت نام کردند که 3 نفر به عنوان نامزدهای اصلی انتخاب شدند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه 4 میلیون و 616 هزار و 791 نفر بر اساس اعلام وزارت کشور واجدین شرایط رای در سطح استان هستند، افزود: از این تعداد 2 میلیون و 315 هزار و 813 نفر مرد و 2 میلیون و 300 هزار و 719 نفر نیز زن هستند. در استان 120 هزار و 702 نفر رای اولی نیز داریم.

معتمدیان تاکید کرد: این جمعیت هشت درصد از جمعیت واجدین شرایط سطح کشور هستند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه برای انتخابات پیش رو در سطح استان 5 هزار و 50 شعبه اخذ رای را رونمایی کردیم، افزود: از این تعداد 4 هزار و 230 شعبه ثابت و820 شعبه سیار است. باتوجه به اینکه فرآیند رای‌گیری برای انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد تمهیدات ما حداکثری است. 5 هزار و 400 صندوق برای انتخابات شورا در اختیار فرمانداری‌های استان‌ قرار دادیم.

معتمدیان گفت: 83 بخشدار، 33 فرماندار، 33 معاون فرماندار و بیش از 400 کارشناس ستادی فرآیند انتخابات را پیگیری خواهند کرد. در روز انتخابات 100 هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی در اجرای انتخابات دخیل خواهند بود. بیش از 18 میلیون تعرفه انتخاباتی برای سه انتخابات پیش‌رو به استان تخصیص پیدا کرده است. از ماه‌های گذشته هماهنگی میان بخش‌های مختلف استان را بررسی و زمینه‌های ناامنی در سطح استان را شناسایی کردیم. در قالب طرح جامع امنیت انتخابات با پشتیبانی دستگاه قضایی تلاش کردیم تا دغدغه‌های امنیتی خود را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ضریب امنیتی ما افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: در ایام انتخابات 20 هزار نیروی انتظامی و امنیتی مسئولیت امنیت این انتخابات را بر عهده دارند. همچنین با زحمات حوزه بهداشت و درمان در ماه‌های گذشته و ایثار آن‌ها شرایط استان خراسان رضوی نسبتا پایدار و مطلوب است. در صورتی که پروتکل‌ها را رعایت نکنیم احتمال بازگشت شرایط سخت ممکن خواهد بود.

معتمدیان اظهار کرد: قرنطینه‌ها، تست‌ها و آزمایشات لازم در ورودی مرز دوغارون و گلوگاه‌هایی که می‌توانستند منشا و منبع شیوع کرونا باشند انجام می‌شود. آمار ابتلا و فوتی‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده اما تمام تلاش ما این است که این عدد را به صفر برسانیم. از مردم درخواست می‌کنم که همچنان کرونا را جدی بگیرند زیرا احتمال وقوع پیک پنجم متصور است.

وی از مردم درخواست کرد تا در روز انتخابات با رعایت فاصله گذاری، تنظیم زمانی انتخابات، حضور با ماسک و داشتن یک خودکار شخصی در محل انتخابات حاضر شوند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.