مازندران زخمی ترکش های نبود تکنولوژی صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی، مجموعه فعالیت‌های صنعتی است که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی و شیمیایی، ذخیره سازی، بسته‌بندی و توزیع، به تبدیل و نگهداری آن‌ها کمک می‌کند.

صنایع و تجهیزات مرتبط با بخش کشاورزی نقش مهمی در توسعه این بخش و نیز توسعه روستایی ایفا می کند، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی سبب افزایش بهره وری و بالا رفتن راندمان تولید در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت شده و به میزان قابل توجهی سطح تولیدات کشاورزی را افزایش می دهد؛ از سوی دیگر صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی با هدف جلوگیری از ضایعات و افزایش ارزش افزوده، سهم مهمی در رشد اقتصادی این بخش دارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی به ویژه در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش می کند.

به گفته کارشناسان لبنیات از لحاظ کارکرد، صنایع تبدیلی در مازندران به خوبی در حال فعالیت است، اما جای خالی تکنولوژی فرآوری ضایعات محصولات کشاورزی در این استان کاملا مشهود است در حالی که نسبت به فعالیت در این امر، زمینه‌های مناسبی همچون فرآوری سبوس برنج، سبوس تخمیر شده برنج، پوست مرکبات و تولید پکتین وجود دارد.

چندی پیش پرویز موسی نژاد کارشناس حوزه کشاوزی در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما با عنوان اینکه صنایع غذایی بیش از ۸۵ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد که توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم این صنایع از نظر تولید و اشتغال که در بخش کشاورزی بر جای می گذارد موجب رشد و شکوفایی در سطح کلان اقتصادی می شود اماعلیرغم تمام تحولات تکنولوژیکی پیشرفته ترین کشورهای صنعتی،  توسعه بخش کشاورزی را مکمل بخش صنعت می‌دانند.

این کارشناس کشاورزی در خصوص حمایت و مساعدت های لازم در مورد آن دسته از متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی محصولات کشاورزی را دارند، گفت که در غالب دو سامانه بهین یاب(رونق تولید)  و یکپارچه سازی تسهیلات اعتباری( سیتا) یا تبصره ۱۸ ماده ۵۲ تمامی متقاضیان که قصد دریافت تسهیلات داشته باشند پس از طی فرآیند اداری در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و ارسال مدارک به مدیریت صنایع و بررسی در کارگروه استانی به بانک های عامل معرفی می شوند.

چندی پیش احمد حسین زادگان در جلسه کار گروه اقدام استان مازندران گفت که بخشی از مرکبات استان به‌صورت ضایعات در می‌آید و تولیدات کنسانتره میوه با توجه به حجم بالای مرکبات و میوه در استان موجب تحول شگرف در این بخش می‌شود.

رحمان عرفانی دکترای زراعت نیز در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما گفته بود که مازندران بهترین شرایط اقلیمی و آب و خاک را برای تولید برنج دارد و با توجه به قدمت اراضی کشاورزی در بسیاری از شرایط ها خود کشاورز یک اقتصاد دان خرد است.
این در حالی است که متاسفانه با وجود تولید انبوه برنج در مازندران هنوز صنایع تبدیلی متناسب در بخش برنج نداریم و با توجه به روندی که برای برندسازی و شناسنامه دار کردن واحدهای بسته بندی در نظر گرفته شده صنایع تبدیلی می تواند در توسعه اقتصادی محصول برنج موثر باشد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.