گورگن موسسیان ، رهبر ارمنی تبار ارکستر سمفونیک تهران

در بین موسیقیدان‌های کشور ما که برای این هنر سال‌ها زحمت کشیده اند چندین و چند هنرمند ارمنی تبار وجود دارد که سال‌های سال برای پیشرفت و آموزش به هنرجوان خود تلاش کرده و موسیقی ایران را به سمت جلو حرکت داده اند. گوگن موسسیان یکی از همین افراد است که سال‌ها رهبری ارکستر سمفونیک تهران در کارنامه هنری او وجود دارد. در این نوشته قصد داریم تا مروری کوتاه بر بیوگرافی این هنرمند و فعالیت‌های وی در این زمینه داشته باشیم. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

تولد ، کودکی و ورود به عرصه موسیقی

گورگن موسسیان در سال 1321 در یک خانواده اصالتا ارمنی در همدان به دنیا آمد. خانواده مادر وی از افراد فعال و علاقه مند به هنر و موسیقی بوده اند. به طوری که برادر بزرگ مادرش ، یکی از موسسان گروه فولکور در ارمنستان بوده و یکی دیگر از برادرهای مادرش نیز خواننده بوده است. یکی دیگر از برادران نیز در ایران ساکن شده بود و برای سال ها رهبر گروه کر کلیسا بوده است.

گورگن از همان دوران کودکی یادگیری ساز ویولن را تحت نظر دایی اش مارتیک آودیسیان آغاز کرده و سپس همین آموزش را تحت نظر لودویگ بازیل ادامه داد. بعد از آن که بزرگ شد به عنوان معلم در یکی از مدارس که مخصوص ارمنی‌ها بود، آموزش را آغاز کرد. او در سال 1354 خورشیدی بورسیه تحصیلی دریافت کرد و به همین ترتیب وارد اتریش شد. او در رشته رهبری گروه کر مشغول به تحصیل و از همین رشته نیز فارغ التحصیل شد.

خوانندگی گورگن موسسیان

هنگامی که تالار رودکی تاسیس شد ، این هنرمند یک گروه اپرا تشکیل داده و به عنوان یک خواننده مشغول شد. به خاطر علاقه و استعداد زیادی که به موسیقی داشت، رهبر وقت خارجی او را به عنوان دستیار خود انتخاب کرد. او بعد از انقلاب 57 به ایران بازگشت و فعالیت‌های خود در زمینه موسیقی را از سر گرفت.

وی از موسسان چندین و چند گروه کر در ایران بوده است. بعد از انقلاب و بازگشت وی به کشور ، اجراهای فوق العاده و فاخری از وی دیده شد که بارها نام خود را در تاریخ موسیقی ایران ثبت کرد. او برای 20 سال رهبری گروه کر ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده داشته و تدریش در هنرستان موسیقی دختران و پسرا هم از دیگر فعالیت‌های وی بوده است.

او در سال 1384 برای یک کار تحقیقاتی به آمریکا رفت و اجراهای زیادی هم در آن کشور داشته است.

http://upahang.com/

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.