انجام بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در استان مرکزی/افتتاح بیمارستان ولیعصر ظرف یکسال آینده

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، بر اساس اعلام استانداری مرکزی سیدعلی آقازاده در تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید در استان اظهار کرد: عملکرد دولت تدبیر و امید در خنثی کردن تحریم‌ها بویژه در دوسال اخیر موفقیت آمیز بوده است، البته تحریم بر کشور ما تاثیرات منفی دارد که مسئول این اثرات منفی نیز یک قوه یا مسئول نیست و دلیل این تاثیرات منفی فشارهای ناشی از توطئه های دشمنان ایران و اسلام است که طی دو سال اخیر مردم با فهم و شعور انقلابی خود این فشار های اقتصادی را تحمل کردند.

وی افزود: در طول ۸ سال گذشته و در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در سطح استان مرکزی شکل گرفته که از جمله این اقدامات می توان به سرمایه گذاری سه میلیارد و سی میلیون دلاری در این بازه زمانی اشاره کرد که در تاریخ بعد از انقلاب در استان مرکزی این رقم بی سابقه بوده است. در سال ۹۸ سرمایه گذاری خارجی استان یک و نیم میلیون دلار بوده که استان در آن سال رتبه یک سرمایه گذاری را در کشور به خود اختصاص داده است. استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی نیز یکی از استان های بنام کشور است.

استاندار مرکزی با اشاره به صادرات انجام شده در این هشت سال نیز اظهار کرد: صادرات غیرنفتی استان در ۴ ساله ابتدایی دولت تدبیر وامید دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و در ۴ ساله دوم سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده که شاهد ۵۰ درصد افزایش در ۴ ساله دوم بوده ایم، این میزان صادرات غیر نفتی به رغم فشارهای تحریمی نشان دهنده همت و عزم جدی برای فعالیت و رشد اقتصادی در تولیدکنندگان، مسئولین و… بوده است. تنوع کشورهای هدف صادرات غیرنفتی نیز بسیار چشمگیر بوده به طوری که مقاصد صادراتی استان از ۷۰ کشور در دولت یازدهم به ۱۰۰ کشور در پایان سال ۹۹ رسیده است.

آقازاده بیان کرد: صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن به مقصد کشورهای مختلف بود که رشد خوبی نسبت به سال های قبل داشته است، همچنین واردات در سال گذشته به حدود ۴۵۰ میلیون دلار رسیده که یک تراز مثبت تجاری را نسبت به صادرات کالاهای غیرنفتی در استان نشان می‌دهد.

استان مرکزی، دارنده پایین ترین نرخ تورم کشور در سال ۹۹

وی اضافه کرد: استان مرکزی در زمینه دیگر شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، نرخ بیکاری، فضای کسب و کار و پیشرفت در پروژه های عمرانی از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بویژه در ۴ سال اخیر جزو استان های شاخص در کشور بوده است، استان در نرخ تورم نیز در سال گذشته و همچنین در سال های اخیر جزو استان های برتر بوده به طوری که در سال ۹۹ به عنوان سال شاخص، رتبه یک پایین ترین نرخ تورم کشور را داشت، در حالی که در ابتدای دولت تدبیر و امید نرخ تورم در استان ۱۰.۳ درصد بود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه استان در زمستان سال ۹۹ با نرخ بیکاری ۶.۸ درصد پایین ترین نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص داد، گفت: معمولا استان در سال های اخیر جزو ۴ استان برتر در این زمینه بوده است.

آقازاده بیان کرد: همچنین در زمینه احیای کارخانجات و کارخانه های غیرفعال در سال گذشته ۱۱۱ واحد تولیدی غیرفعال احیا شده و مجددا به چرخه تولید و جبهه اقتصاد مقاومتی برگشته اند. در زمینه کاهش حقوق معوق کارگران استان نیز خوشبختانه در ۴ سال اخیر موفقیت‌های خوبی حاصل شده است. در سال گذشته در ابتدای سال ۹۹ تعداد کارگران دارای حقوق معوق(بیش از دوماه حقوق معوق) ۱۳۸۷ نفر بوده که این رقم در پایان سال به ۵۳۵ نفر رسید، این رقم در انتهای سال ۹۷  نیز حدود ۵۰۳۵ بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در طول سه سال گذشته در حوزه فعالیت شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت و تعداد مصوبات و اجرای آنها، یکی از شوراهای موفق استانی در کشور بوده ایم و چندین بار از سوی کشور رتبه شایسته تقدیر را در سال های ۹۸ و ۹۹ کسب کرده ایم که اینها علائمی است که از انسجام و همکاری و هماهنگی نزدیک بین بخش خصوصی و دولتی حکایت دارد.

ایجاد ۸۹ هزار شغل مستقیم در ۸ سال گذشته

استاندار مرکزی اضافه کرد: استان در زمینه برگزاری جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و پیشرفت پروژه‌های تولیدی مربوط به حمایت از بخش تولید در کشور در سال ۹۹ رتبه نخست را کسب کرده است، از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۹ حدود ۸۹ هزار شغل ثابت و مستقیم در استان ایجاد شده که به طور میانگین هر سال حدود ۱۱ هزار شغل ایجاد شده اما در سال ۹۹ و اوج تحریم‌ها این رقم به ۱۵ هزار شغل مستقیم رسید و استان یکی از سال های موفق را پشت سر گذاشت.

آقازاده ادامه داد: از سال ۹۲ و ۹۳ مشکلات صنایع استان هر روز افزایش پیدا می کرد که از جمله هپکو، آلومینیوم، واگن پارس، ماشین سازی، آذرآب و ده ها کارخانه کوچک و بزرگ دیگر درگیر این مشکلات و تعطیلی شدند ولی با تلاش های صورت گرفته در پایان سال ۹۹ در اکثر این صنایع با تلاش دولتمردان و پرسنل و مدیریت این شرکت ها نقطه های امید دیده شد.

وی افزود: در شرکت آلومینیوم شاهد رفع مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و فروش محصول بودیم و اکنون برای بیش از سه ماه مواد اولیه در این کارخانه خریداری شده، در خصوص شرکت هپکو نیز در آخرین لحظات سال ۹۹ با تلاش رئیس جمهور و سایر اعضای هیئت دولت و سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار، تعاون و معاون اول رئیس جمهور و… ۱۲۰۰ میلیارد تومان بدهی هپکو با بانک ها تهاتر شد و امروز هپکو از این بار سنگین بدهی رها شده و می تواند به تولید محصولات استراتژیک ورود کند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: در سال ۹۹ واگن پارس به شرکت مپنا واگذار شد و امروز تقریبا مشکل واگن پارس برطرف شده که اینها گام‌ها و قدم های بزرگی است که در این مدت برداشته شده است، همچنین ماشین سازی اراک تا چهار سال پیش دارای مشکل بود اما امروز به لطف مدیران و کارگران یکی از شرکت های فعال در سطح کشور است. در صنایع آذرآب هرچند همچنان مشکلاتی وجود دارد ،اما تلاش های زیادی صورت گرفت و امیدواریم بتوانیم در ادامه این مسیر در سال ۱۴۰۰ با رفع سایر مشکلات شاهد موفقیت های چشمگیر باشیم.

آقازاده عنوان کرد: استان در زمینه سایر فعالیت‌ها از جمله پروژه‌های فرهنگی و درمانی اقدامات خوبی انجام داد، در زمینه فضاهای ورزشی نیز در ۴ سال اخیر سرانه فضاهای ورزشی ۱۰ سانتی مترمربع بهبود پیدا کرده که با توجه به جمعیت استان رقم خوبی است هرچند هنوز هم راضی نیستیم. ایجاد فضاهای ورزشی از نظر توجیه اقتصادی قابل قبول است و امیدواریم بعد از ریشه کن شدن کرونا شاهد گسترش سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث فضاهای ورزشی باشیم.

ساخت بیش از ۶ مجتمع فرهنگی و هنری در استان مرکزی

وی تصریح کرد: در زمینه پروژه‌های فرهنگی در ۸ سال گذشته عملیات اجرایی بیش از ۶ مجتمع فرهنگی و هنری در استان آغاز شد که از مجموع این پروژه‌ها تالار مرکزی اراک با ۱۹ هزار مترمربع زیربنا با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و کتابخانه مرکزی اراک با حدود ۲۰ هزار مترمربع زیربنا با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرکز استان واقع شده اند.

استاندار مرکزی با اشاره به پروژه‌های درمانی اضافه کرد: در زمینه پروژه‌های درمانی و پزشکی، بیمارستان جدید ولیعصر اراک با حدود ۵۰۰ تخت با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که البته اختلافات موجود در این پروژه بین کارفرما و پیمانکار مانع شد که این پروژه تا تابستان امسال به بهره‌برداری برسد، هرچند طی یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

آقازاده خاطرنشان کرد: بیمارستان ۱۳۰ تختخوابه خمین نیز در حال حاضر با شدت در حال پیشروی است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد. در شهر ساوه نیز کلنگ اولین بیمارستان دولتی به زمین زده شد.

وی با بیان اینکه آلودگی شهر اراک در سال‌های نه چندان دور به یک موضوع ملی تبدیل شده بود، گفت: در سال ۹۲ بالغ بر ۱۱۵ روز از سال هوای استان آلوده بود که این روزها در سال ۹۹ به ۵۵ روز کاهش یافت. روزهای سالم اراک در سال ۹۲ بالغ بر ۲۵۰ روز بوده که در سال گذشته به ۳۱۵ روز رسیده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: مصرف بنزین یورو در سال های گذشته سبب کاهش آلودگی شد، همچنین دیگ های ذوب فلز در ایرالکو تعویض و در ۵ سال اخیر حدود ۷۰۰ دیگ تعمیر شد، از طرفی با اقدامات صورت گرفته تبدیل سوخت نیروگاه شازند از ۹۶ درصد مازوت به ۹۵ درصد گاز طبیعی در سال ۹۹ رسید.

بهره مندی ۱۰۰ درصدی شبکه شهری از گاز

آقازاده اضافه کرد: در زمینه گازرسانی نیز، تا سال ۹۲، ۶۷۱ روستای استان از نعمت گاز بهره مند بودند اما در ۸ سال اخیر ۳۲۲ روستا به این آمار اضافه شد به این معنی که الان بیش از هزار روستای استان از نعمت گاز برخوردار هستند و همچنین دو شهر استان نیز در این سال‌ها به شبکه سراسری گاز پیوستند که با این تفاسیر ۱۰۰ درصد شهرها و بیش از ۹۷ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، بیش از ۵۰ درصد گازرسانی در سطح استان مربوط به دولت تدبیر و امید بوده است.

وی عنوان کرد: در زمینه ارتباطات تلفن ثابت و همراه در طول سال‌های اخیر، استان پیشرفت‌های خوبی داشته، از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸ در طول ۷ سال بیش از ۱۳۱هزار تلفن ثابت نصب شده که ۲۴ درصد رشد را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌‍دهد، همچنین تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت از ۷۴ هزار نفر در سال ۹۲ به یک میلیون و  ۳۸۹هزار مورد در سال ۹۹ رسیده و تعداد روستاهای دارای ارتباط از ۹۴۹ روستا به ۱۰۸۹ روستا در پایان سال ۹۹ رسیده که ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

استاندار مرکزی ادامه داد: روستاهای دارای اینترنت پرسرعت از ۵۴ مورد در سال ۹۲ به ۶۰۳ مورد تا پایان سال گذشته رسیده که افزایش ۱۰ برابری داشته و شهرهای دارای سرویس اینترنت ۴G از صفر در سال ۹۲ به ۳۳ شهر در پایان سال ۹۹ و دفاتر آی سی تی در شهر و روستاهای استان از ۸۰ مورد به ۱۳۰ مورد رسیده است.

آقازاده در خصوص توزیع شبکه های آب و لوله کشی نیز افزود: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ حدود ۱۵۵۲ کیلومتر به شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در سطح استان اضافه شد و اصلاح شبکه ابرسانی و خطوط انتقال آب به میزان ۱۱۹۷ کیلومتر بهبود پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه برق‌رسانی در استان اقدامات بزرگی انجام شده گفت: در طول ۸ سال گذشته در شبکه برق شهری و روستایی و صنایع، مصرف برق استان به شدت رشد کرده و در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید  در استان مرکزی با افتتاح  و بهره برداری ۲۰ پروژه برق ۴۰۰ کیلو ولت و همچنین ۶۳ به ۲۰ کیلو ولت و افزایش طول خطوط انتقال استان، در حدود ۱۴۵۰ مگاولت آمپر به ظرفیت پست ها و ۵۹۰ کیلومتر مدار به ظرفیت خطوط انتقال و فوق توزیع با ارزش حدود هزار و ۲۰ میلیارد تومان اضافه شد و ۲۸۰ کیلومتر شبکه زمینی نیز احداث شد.

خطوط اصلی راه آهن در ۸ ساله اخیر ۴۲۰ کیلومتر افزایش داشت

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه شبکه راه‌های استان در بخش آزادراه‌ها از ابتدای سال ۹۲ تا انتهای سال ۹۹ افزایش ۱۷ درصدی حاصل شده اضافه کرد: طول مجموع آزادراه های استان به ۲۳۳ کیلومتر رسیده و بزرگراه‌ها با افزایش ۳۷ درصدی به ۴۵۵ کیلومتر رسید، درخصوص خطوط اصلی راه آهن در ۸ ساله اخیر ۴۲۰ کیلومتر افزایش داشتیم و تعداد ایستگاه های راه آهن به ۲۱ ایستگاه تا پایان سال ۹۹ رسیده است.

آقازاده ادامه داد: در موضوع مسکن و اقدام ملی مسکن، بنیاد مسکن در سال ۹۸ و ۹۹ مجموعا ۹۱۰۰ واحد مسکونی روستایی را بازسازی و بهسازی کرده که در طول تاریخ ۴۰ ساله استان بی سابقه است البته مجموع بارندگی ها و سیلاب سال ۹۸ و اعتبارات جذب شده از بودجه سال ۹۸ ما را بر آن داشت تا از این فرصت استفاده کنیم و بنیاد مسکن علاوه بر فعالیت در منطقه سیل زده لرستان و منطقه زلزله زده کرمانشاه، در استان نیز حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی را ساخت و یکی از بهترین سال‌های توسعه روستایی در سال های اخیر در استان ثبت شد.

وی افزود: در زمینه اقدام ملی نیز در سال ۹۸ اقداماتی آغاز شد و در سال ۹۹ ساخت حدود ۱۱ هزار مسکن در سطح استان شروع شد که مابقی سهم استان نیز در ادامه سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است. امیدواریم مردم اراک تا سال های آینده با این میزان مسکن بتوانند نیازهای خود را تامین کنند و از قیمت کاذب مسکن کاسته شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.