استولتنبرگ: حفظ میدان‌ هوایی کابل و زیرساخت‌های حیاتی دیگر برای جامعه جهانی مهم است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از طلوع نیوز، ینس استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری درمورد ادامه تأمین امنیت میدان‌ هوایی کابل از سوی ترکیه گفت که میدان‌ هوایی کابل و زیرساخت‌های حیاتی دیگر در افغانستان، به حضور دیپلماتیک تمامی کشورها و نیز برای انتقال کمک‌های توسعه‌ای اهمیت دارد.

او در این باره افزود: «ما با اعضای ناتو درباره نگه‌داشتن زیرساخت‌های مهم مانند میدان هوایی کابل کار می‌کنیم. ناتو از این کار حمایت خواهد کرد و اکنون این را بررسی می‌کنیم که ناتو چگونه می‌تواند بخشی از این تلاش‌ها باشد. در موضوع عملیاتی‌ بودن میدان‌ هوایی کابل، ترکیه یک متحد کلیدی ما است. متحدان مختلف ما به‌ شمول ترکیه، در این باره گفت‌وگو می‌کنند که دقیقاً چگونه می‌توانند ادامه فعالیت میدان هوایی را بر بنیاد معیارهای بین‌المللی تضمین کنند.»

به نقل از اسپوتنیک، درعین حال، رونالد مولتری، معاون وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که حفظ ساختارها در افغانستان برای اطمینان‌یابی از نیروهای آمریکا در این کشور بسیار مهم است: «ما اکنون در روند بررسی ساختار فعالیت فرامرزی هستیم که به آن نیاز داریم. این ساختار، یک‌جانبه نخواهد بود. با متحدان و همکاران‌مان کار خواهیم کرد تا اطمینان یابیم که این ساختار می‌تواند از نیروهای ما در آنجا محافظت کند و بتوانیم به مسائل و چالش‌های احتمالی پاسخ بدهیم.»

از سوی دیگر، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که تا چند روز دیگر، رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس‌جمهوری ترکیه، درباره تأمین امنیت میدان‌ هوایی کابل از سوی ترکیه دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

این درحالیست که گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حضور نظامیان خارجی تحت هر عنوان و از هر کشوری از نظر این گروه قابل قبول نیست.

گروه طالبان گفته است که مسؤولیت تامین امنیت میادین‌ هوایی، سفارت‌خانه‌های خارجی و نمایندگی‌های دیپلماتیک در افغانستان، مسؤولیت افغان‌ها است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.