آسیب‌شناسی پدیده‌ی بی‌تفاوتی اجتماعی در دانشگاه یزد

«سیدرضا جوادیان» دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد با اشاره به وجود بی‌تفاوتی در بخش‌های مختلف جامعه کنونی به آسیب‌شناسی این عارضه در کانون تفکر سلامت اجتماعی پرداخت.

«سعید عطار» رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز با اشاره به اهمیت جامعه هدف کانون‌های تفکر، بخشی از جهت‌گیری فعالیت کانون‌های تفکر را به سمت تغییر رویه‌های دستگاه‌های دولتی در راستای بهبود عملکرد عنوان کرد و بخش دیگر را متوجه مردم عادی و نخبگان دانست که بسته به نوع جامعه هدف، عملکرد و تجویزهای متفاوتی خواهند داشت.

وی ضمن تشریح مکانیسم‌های مختلف اثربخشی جامعه نخبگان و دانشگاه‌ها بر مجموعه دستگاه‌های دولتی دنیا، برای مستعد شدن محیط و تحقق توسعه در شهرها، به رویه‌های محافظه‌کارانه و پذیرش وضع موجود انتقاد کرد که با تمرین در جمع‌های کوچک‌تر می‌توان به این مهم دست‌ یافت.

عطار همچنین از ارائه پیشنهادهای اعضاء مبنی بر بهبود عملکرد و اصلاح ساز و کارهای موجود استقبال کرد.

«مجتبی ملک افضلی» استادیار بخش حقوق دانشگاه یزد اصلاح ساز و کارهای موجود در بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و استفاده از ظرفیت اساتید کمتر دیده‌ شده را در کانون تفکر سلامت اجتماعی مفید تلقی کرد.

وی فعال کردن شاخه دانشجویی کانون را عاملی جهت پویایی و نشاط‌بخشی فعالیت‌های کانون دانست.

«سید محسن موسوی» عضو هیأت علمی بخش تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه یزد دستورکارهای مطرح‌شده در کانون را دارای روندی منطقی توصیف کرد که دستاورد و اثرگذاری آن‌ها قابل‌ بررسی بوده و می‌بایست به‌گونه‌ای روشمند پیگیری شود.

 وی تحلیل محتوا و خروجی رسانه‌ای را در اثرگذاری اجتماعی مسائل مطرح‌شده در جلسات کانون مؤثر دانست.

«ملیحه علی‌مندگاری» استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد جذب مشارکت دانشجویان را گامی مؤثر در تقویت اثرگذاری کانون مطرح کرد که در سایه اقدامات تشویقی همچون اعطای گواهی مشارکت قابل‌اجرا خواهد بود.

«علی روحانی» عضو هیات‌علمی دانشگاه یزد با نگاهی تاریخی به فعالیت‌های این کانون از ابتدا، به کاستی‌های موجود در روند نتیجه بخشی برخی موضوعات مطرح‌شده در کانون انتقاد کرد که مشارکت کمتر اعضاء را در پی داشته است.

وی تعیین تکلیف مباحث و جهت‌گیری آن‌ها بر اساس بسترهای نظری و عینی را از دیگر مواردی دانست که می‌تواند در بهبود عملکرد کانون مؤثر واقع شود.

«فهیمه دهقانی» استادیار بخش روانشناسی و مشاوره دانشگاه یزد با اشاره به «اثر تماشاگر» در علوم روان‌شناختی که در آن افراد در مواجهه با یک پدیده اجتماعی دیگری را مسئول و پاسخگو پنداشته و از ایفای نقش سرباز می‌زنند، همچنین وجود همه‌گیری کرونا و عمومیت خلق پایین افراد جامعه در این شرایط را ازجمله عوامل مؤثر در مشارکت کم اعضاء کانون دانست.

«شکوه نیک نظر» مدیر موسسه افق روشن فردا هم با اشاره به شیوه‌های مختلف جلب مشارکت و عضوگیری کانون، بر دعوت مهمانان دارای تجربه مرتبط و فعالیت‌های افتخاری تأکید کرد. وی با بیان نبود شناخت کافی و الگوی صحیح در حوزه‌های مختلف در میان اقشار مختلف جامعه، مسئولیت شناخت اجتماعی را به عهده عالمان جامعه همچون کانون‌های تفکر دانست که با آسیب‌شناسی و رفع این آسیب‌ها می‌توان به تحقق این آگاهی بخشی امیدوار بود.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست شامل بررسی راهکارهای موجود جهت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های علمی، بررسی شیوه‌های فعالیت دانشجویان در کانون، تحقق نیافتن اثربخشی عینی مورد انتظار اعضا و نبود شفافیت ساز و کارهای کانون به عنوان آسیب‌های موجود، بود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.