کشت گلخانه‌ای؛ راهکار مناسب مدیریت منابع آبی در استان‌های خشک

حمید ملانوری، امروز یکشنبه ۲۳ خرداد در مراسم افتتاح یک واحد گلخانه‌ای در شهرستان بیرجند و به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: موضوع توسعه گلخانه‌ها از راهکارهایی است که به منظور مدیریت منابع آبی، اصلاح نوع کشت و توسعه بخش کشاورزی در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، وی ادامه داد: دولت، موضوع توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را در استان‌هایی مثل خراسان جنوبی که با کمبود منابع آبی مواجهند، به طور ویژه دنبال می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در محیط گلخانه، ما می‌توانیم با مصرف  آب کمتر، تولید محصول بیشتری داشته باشیم و با ایجاد تنوع در نوع کشت، نیازهای موجود را  مدیریت کنیم.

ملانوری افزود: با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، مدیریت بخش کشاورزی به لحاظ علمی و مهندسی بهتر محقق می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات استان در راستای ایجاد ۳۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای در سال های قبل، خاطرنشان کرد: در  قالب نهضت گلخانه‌ای برای ایجاد ۷۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای برنامه ریزی شده است.

استاندار گفت: زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح آماده شده تا شرایط برای حضور و فعالیت علاقمندان به کشاورزی صنعتی فراهم شود.

ملانوری یادآور شد: علاقمندان، به ویژه تحصیلکرده‌های بخش کشاورزی می‌توانند با استفاده از دانش و تخصص خود و حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دولت، کشاورزی صنعتی را در استان توسعه دهند.

وی تصریح کرد: کشاورزی صنعتی با ایجاد ارزش افزوده، درآمد زایی بیشتری به همراه دارد.

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، امروز در مراسم افتتاح گلخانه گل و گیاهان زینتی شهرستان خوسف با بیان اینکه برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استان 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار کرد: در سال 98 تسهیلات با بهره هفت درصد در اختیار متقاضیان گلخانه قرار می‌گرفت اما این درصد در سال 99 به 12.5 درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه کشت گلخانه ای نیازمند جذب اعتبار هستیم، گفت: تاکنون بالای 100 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

قوسی با بیان اینکه پیش از این گلخانه داران استان از تسهیلات هفت درصد استفاده می کرده اند، افزود: این در صورتی است که گلخانه داران هم اکنون نرخ بهره بیشتری پرداخت می کنند و خواستار نرخ بهره کمتری هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از محل تبصره 19، 11 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌ایم، افزود: برای قسمتی از کارمزد بانک در شهرستان‌های محروم پنج درصد و سایر شهرستان‌ها سه تا چهار درصد می‌توانیم تسهیلات پرداخت کنیم.

قوسی خاطرنشان کرد: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان در مهر سال گذشته مقرر شد تا پایان دولت ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار متقاضیان طرح‌های مختلف بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی قرار گیرد که تاکنون ۱۰۰ میلیارد تخصیص یافته است.

گفتنی است؛ به مناسبت هفته جهاد کشاورزی بهره‌برداری و بازدید از چندین پروژه جهادکشاورزی با حضور  استاندار خراسان‌ جنوبی صورت گرفت.

ملانوری در این بازدیدها دو گلخانه گل و گیاه زینتی را در شهرستان‌های بیرجند و خوسف افتتاح کرد. بهره برداری از پروژه آبیاری تحت فشار مجتمع کشت و صنعت پیوند خاوران در روستای گیو شهرستان خوسف از دیگر برنامه‌های امروز بود.

استاندار همچنین از زیرساخت های مجتمع گلخانه‌ای ماژان نیز بازدید کرد. اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه‌ها که برای ۱۱ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند، در مجموع ۱۵ میلیارد ریال است.

پایان خبر / تاریخ ما 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.