رنج و محنت کولبران کردستان را پایان می دهم

محسن رضایی امروز (23 خرداد) در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه استانی صدا و سیمای کردستان اظهار کرد: سرزمین ایران بهترین قطعه عالم است از چشم‌اندازهای بدیع، اقلیم‌های متنوع، پوشش گیاهی و چهارفصل همیشه پر بازده آن طبیعتی را به وجود آورده است که گویی جهان کوچکی در ایران ما شکل گرفته که از همه عالم قطعه‌ای در ایران ما وجود دارد.

رضایی عنوان کرد: ایران، سرزمین اقوام و قبیله‌هایی سرشار از غرور، رویاهایی مالامال از پاکی و شور، مردمی پاک نهاد به زلالی چشمه‌های جوشان عالم است؛ هرصدفی را از گوهرش می‌توان شناخت؛ ایران را با ایران باید شناخت، طبیعتش، هنرش، ادبیات و نوابغش، مردم مهمان‌نوازش و بناهای باشکوه و سابقه تاریخی و تمدنی چند هزارساله ایران اسلامی حکایت از این گوهر پاک و کمیاب در عالم دارد.

وی ادامه داد: هنر امام انقلاب اسلامی این بود که با کمک عشق به وطن و اسلام همه ایرانی‌ها را دور هم جمع کرد و انسجام بزرگی را به وجود آورد و ما دوباره یکی شدیم، واحد شدیم و بلند شدیم و روی قامت خود ایستادیم؛ اما متاسفانه سیاست‌های نادرست دولت‌ها در این دو سه دهه اخیر باعث شد که این توانایی عظیم و این قامت بلند ایران خم بشود و در مقابل مشکلات احساس ناتوانی و بعضا ناامیدی به آن دست بدهد؛ ما دوباره می‌خواهیم قیام کنیم بر روی پای خود بایستیم و حرکتی را با دولتی نو آغاز کنیم، آری آغازی جدید.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: امام بزرگوار ما در انقلاب اسلامی اقوام و همه استان‌ها را دور هم جمع کرد و یک اتفاق بزرگ صورت گرفت، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و نه غرب و نه شرق هیچکدام نتوانستند در مقابل ملت ایران بایستند؛ برای بار دوم امام همه استان‌ها، همه اقوام را دور هم جمع کرد و یک جنگ تحمیلی که پنج استان را اشغال کرده بود و بیش از 40 کشور از صدام حسین حمایت می‌کردند، همه آن‌ها را به زباله‌دان تاریخ فرستاد.

وی اظهار کرد: آیا نمی‌توانیم بار دیگر همه استان‌ها و همه اقوام دور هم جمع شویم و دوباره حرکت سومی را آغاز کنیم؟ حتما امکان‌پذیر است! با وجود رهبر فرزانه‌ای که داریم باوجود جوانان غیرتمندی که در دل مردم ایران وجود دارد چرا نتوانیم برای بار سوم قیام کنیم، قیام فرهنگی و اقتصادی و قیام شکستن محاصره اقتصادی، قیام پیشرفت‌های بزرگ، قیام برای زندگی‌های بهتر و قیام برای تشکیل دولت وحدت ملی؛ قیام برای اینکه همه ایرانی‌ها ایرانی هستند و شهروند درجه یک و درجه دو در قاموس انقلاب اسلامی وجود ندارد و این طور نیست که از قبل انتخابات مهندسی شده باشد و فردی بیرون بیاید؛ این شما هستید که سرنوشت صندوق‌ها را تعیین می‌کنید و خواهید گفت که شما اراده اصلی و انتخاب اصلی در دستان شما است؛ آری ما می‌خواهیم دوباره آغاز کنیم قیام سوم، قیام زندگی بهتر برای بهزیستی، برای سربلندی کشاورزان و کارگران، معلمین و بازنشستگان برای زدودن غم و غصه از چهره بهترین مردمان روی زمین یعنی ایرانی‌ها برای پیشرفت ایرانی‌ها و برای دستیابی به قله‌های بلند.

رضایی خاطرنشان کرد: همانگونه که در انقلاب و دفاع مقدس ما چنین قیامی کردیم؛ اما شرطی دارد و آن شرط این است که همه با هم حرکت کنیم، ایران برای همه، دولت برای همه، زندگی برای همه، ثروت برای همه، قدرت برای همه و ما این کار را با تکیه برحمایت‌های شما انجام خواهیم داد ما دوباره استان‌ها و اقوام ایرانی را به میدان خواهیم آورد؛ چگونه؟ ما مناطق اقتصادی درست می‌کنیم، به استان‌ها اختیارات و مسئولیت خواهیم داد؛ یعنی اگر در یک استانی مردم سپرده‌های خود را در بانک‌ها گذاشتند این سپرده‌ها باید در همانجا سرمایه‌گذاری شود نه این که از هر استانی 40 درصد سپرده‌های مردم به تهران منتقل و از تهران تبدیل به ارز شود و ارز خارج شود! ما این روند را بالعکس خواهیم کرد؛ قرار نیست که تهران استان‌ها را استثمار کند و خارج از ایران تهران را استثمار کند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: ما به این استثمار نو که نیروهای انسانی و ثروت مردم از  استان‌ها به تهران منتقل و از تهران به خارج فرستاده می‌شود، پایان می‌دهیم و به استان‌ها اختیار، مسئولیت و قدرت خواهیم داد و قطب‌های اقتصادی درست می‌کنیم.

محسن رضایی ادامه داد: اینگونه نخواهد بود که از تهران نسخه‌های واحد برای همه استان‌ها صادر شود؛ در دولت ما که دولت اقدام و تحول است؛ دولت پایان دادن به وعده‌های بی‌پشتوانه است، زمان شعار تمام شده است و زمان برنامه و اقدام است؛ دولت ما که دولت اقدام و تحول است برای هر استانی برنامه خاص آن استان با کمک مردمان خود استان تنظیم شده است که الحمدالله ما در اختیار داریم و هیچ استانی نیست که نسخه مخصوص آن استان نوشته نشده باشد.

وی عنوان کرد: هراستانی طبیعت، مردم و اقلیم خاص خود را دارد و این طور نیست که فولاد را از استان هرمزگان بیاوریم به جایی که مرکز هنرهای دستی ایران است و آب آنجا خشک شود و هنرهای دستی استانی دیگر از بین برود و در آخر نیز با مشکل مواجه شود؛ هر سرزمین و استانی، نسخه خاص خود را می‌خواهد و نسخه واحد نوشتن از تهران برای همه استان‌ها به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و قابلیت‌ها و استعدادهای هر استانی است؛ دولت ما دولت اقدام و تحول متناسب با ظرفیت‌ها، استعدادها، قابلیت‌ها و توانایی‌های هر استان، نسخه پیشرفت و بهبود زندگی را در آن استان تهیه کرده و اجرا خواهیم کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: البته بعضی از مسائل عمومی است مثل یارانه ۴۵۰ هزار تومانی که گفته می‌شود برای همه استان‌ها است؛ اما برخی فعالیت‌های خاص هر استان که در آن استان و متناسب با مردم آن استان است باید تهیه و اجرا شود؛ برای مثال دلیلی ندارد اگر فولاد باید در سواحل باشد که نیاز به آب فراوان دارد به مرکز ایران یا به نزدیکی معادنی منتقل شود که بعدا با مشکلات خشکسالی و کمبود آب مواجه شویم، هر استانی نسخه خود را می‌خواهد و بر آن اساس دولت اقدام و تحول ما اقدام می‌کند.

وی یادآور شد: اما این کافی نیست و ما اختیار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را به خود استان‌ها می‌دهیم در زمینه اقتصاد یعنی مناطق اقتصادی و قطب‌های اقتصادی به وجود بیاید، مثلا آذربایجان با شمال عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌تواند یک تجارت عظیمی داشته باشد یا سیستان و بلوچستان می‌تواند با افغانستان، پاکستان و در ارتباط با دریای عمان و هندوستان مبادلات عظیمی داشته باشند یا خراسان با آسیای مرکزی، خوزستان با شمال خلیج فارس، کویت و عراق، کرمانشاه و ایلام و سایر استان‌های دیگر نیز مثل خراسان شمالی و جنوبی، اصفهان و اراک هرکدام به اندازه یک کشور می‌توانند تولید داشته باشند.

رضایی اذعان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر از استان‌های ما است،  ۲۵ کشور اروپایی سرزمین آن‌ها در سرزمین ما جا می‌گیرد، ایران خیلی بزرگ است مشروط بر اینکه همه اقوام همه استان‌ها همانطور که در انقلاب و دفاع مقدس به صحنه آمدند، این بار در دولت اقدام و تحول همه مردم را به صحنه می‌آوریم  و تمام ایران تبدیل به کارگاه‌های بزرگ اقتصادی خواهد شد، مشروط بر اینکه جوانان ما نشاط داشته باشند، از ظرفیت همه بانوان استفاده کنیم، شور و نشاط را در کشور به وجود بیاوریم و آزادی‌های اجتماعی را در چهارچوب قانون رعایت کنیم، به جوانان گیر ندهیم، اجازه بدهیم فعالیت کنند، آن‌ها را آموزش دهیم و مهارت‌های آن‌ها را بالا ببریم که اگر این کار را انجام دهیم چرا نتوانیم با سرعت زندگی مردم را بهبود ببخشیم و هم ایران را به قله‌های بلند برسانیم؟ دولت ما این تجربه را دارد که چگونه می‌توان جوانان ۱۹ و ۱۸ ساله و همه اقوام ایران را دور هم جمع کرد و کارهای بزرگی مثل آزادسازی خرمشهر را انجام داد.

وی ادامه داد: در دوران انقلاب و دفاع مقدس خیلی عجیب بود افرادی از مناطق سردسیری با دمای زیر ۴۰ درجه سرما، در خوزستان با دمای بالای ۵۰ درجه حرارت و با زبان‌ها و گویش‌های متفاوت و حتی برادرانی که فارسی هم بلد نبودند حضور یافتند و دست‌ها گره شد و پشت به پشت هم دادند و خرمشهر آزاد شد و باری دیگر دولت ما می‌خواهد چنین وحدت ملی را در ایران به وجود آورد، چپ و راست کردن‌، این قوم و آن قوم کردن، پارتی بازی‌ها و این همه بی‌عدالتی‌ها باید کنار گذاشته شود و این تجربه شده است و کار سختی نیست.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیا بیرون کردن فقر، گرانی، بیکاری و تبعیض این اهمیت و ارزشش کمتر از بیرون کردن سربازان صدام حسین از خرمشهر است؟ اگر این امر مقدس است و اگر این هم تجربه شده است در ایران به فضل پروردگار، دولت ما دولت اقدام و تحول یک بار دیگر به کمک شما مردم و با اذن پروردگار و حمایت‌های بیکران حضرت ولی عصر و سیاست‌های داهیانه رهبر انقلاب ما این کار را خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: اما برای رسیدن به این ایده بزرگ ما چند تا خط مشی داریم، یکی اینکه اولا استانداران دولت اقدام و تحول را از مردم همان استان انتخاب کنیم، کدام استان است که مردان و زنان بزرگی نداشته باشد؟ سرزمین ایران در هر استان و قوم خود مردان بزرگی دارد که مورد غفلت قرار گرفته‌اند؛ دوما اینکه در انتخاب استانداران پارتی بازی نمی‌کنیم.

محسن رضایی ادامه داد: برای کاندیداها مجمعی از نخبگان تشکیل می‌شود و نامزدهای استانداری مسایل را مطرح کرده و نمره‌بندی و چند نفر از میان نامزدها به دولت ما پیشنهاد می‌شوند و یک بار دیگر ارزیابی و یک نفر را استاندار و دو نفر دیگر را معاونان آن استاندار قرار می‌دهیم و یک تیمی که توانایی آن‌ها مشخص شده است و خارج از هر جناح و جریانی هستند را در استان‌ها انتصاب می‌کنیم و اختیارات به آن‌ها داده می‌شود که رییس جمهور با تصویب هیات دولت می‌تواند اختیارات خود را در بُعد اقتصادی به استان‌ها واگذار کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مسئله دوم این است که ما به استان‌ها از طریق امکانات پژوهشی-اطلاعاتی که در اختیار داریم به مدیران استان‌ها کمک می‌کنیم، اطلاعات به آن‌ها داده و با آن‌ها همفکری و کارهای پژوهشی انجام می‌دهیم و آن‌ها را به امان خدا رها نمی‌کنیم و مسئله دیگر این است که ما با همه توان و دولت اقدام و تحول پشت سر استاندارها و مناطق خود هستیم و به آن‌ها اجازه می‌دهیم خودشان تصمیم بگیرند؛ استانداران و فرمانداران ما در اداره استان‌ها مسلوب الاختیار نیستند اما هدایت و حمایت می‌شوند.

رضایی یادآور شد: اولین توجه ما به اقشار آسیب‌پذیر خواهد بود؛ معلمین، کشاورزان و کارگران حتی کارکنان دولت و به این‌ها توجه خواهیم کرد؛ علاوه بر یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسئله اشتغال و تولید را داریم، که می‌خواهیم با حمایت دولت مرکزی در استان‌ها  شغل ایجاد کنیم و از جمله مهم‌ترین کارهایی که خواهیم کرد این است که نهضت بزرگ خانه سازی ایرانیان را راه‌اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: امروزه هزینه هر متر مربع ساختمان از سه و نیم تا پنج میلیون تومان است و یک خانه ۸۵ متری حداکثر ۳۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود؛  ۱۰ درصد آن را که ۳۰ میلیون می‌شود هرکسی 30 میلیون تومان پرداخت کند از بانک‌ها می‌خواهم که ۹۰ درصد دیگر را وام بدهند و هیچ وثیقه‌ای نمی‌خواهد و همان خانه در وثیقه بانک خواهد ماند و مالکیت آن مال مردم است و همان سند ملک در حال ساخت در بانک باقی می‌ماند تا قسط آن پرداخت شود و گویی مردم با ۱۰ درصد آورده صاحب خانه می‌شوند و ۹۰ درصد را بانک‌ها وام می‌دهند و سود بانکی را دولت می‌پردازد؛ شاید برای برخی این سوال مطرح شود که چگونه این امر امکان‌پذیر است؟ چگونه است که در اروپا و آمریکا این امر امکان‌پذیر است؟ در اروپا و آمریکا وام‌های رهنی وجود دارد؛ جای تعجب است که کسانی که در اروپا و آمریکا تحصیل کرده‌اند افکار غربی را می‌آورند اما تجارب غربی را نمی‌آورند که در ایران پیاده سازی شود.

رضایی با تاکید بر این موضوع که در آمریکا و اروپا با ۱۰ درصد آورده افراد صاحب خانه می‌شوند؛ گفت: خود خانه سازان را در بازار سرمایه می‌بریم و از طریق بازار سرمایه نقدینگی جذب می‌کنند و خانه را می‌سازند و به مردمی می‌فروشند که ۹۰ درصد آن را از بانک وام گرفته‌اند.

به اعتقاد وی اگر مسئله مسکن در کشور حل شود، ۳۰۰ صنعت از جمله درب و پنجره سازی، سیمان، موزاییک و… راه می‌افتد، مثل این است که یک لوکوموتیو خانه سازی دارید و چقدر شغل ایجاد می‌شود و مردم به کار گرفته می‌شوند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: اسفا از این گروه‌های سیاسی که همیشه سرگرم دعوا با خود هستند، نمایشنامه درست می‌کنند و شعبده بازی می‌کنند! به فکر مردم باشید، مردم ولی نعمت ما هستند، صاحب این مملکت و انقلاب مردم هستند آن هم بهترین مردم عالم و من و دوستانم که در دوران جنگ، زیر شیمیایی و بمباران رفتیم یک بار دیگر خودمان را سپر مردم کرده و مشکلات را حل می‌کنیم و نمی‌گذاریم این مشکلات و این گرد غم و غصه‌ای که بر چهره مردم ایران نشسته است تداوم پیدا کند؛ اجازه نمی‌دهیم نان قرضی، زباله گردی و کولبری بر قامت بلند ملت ایران بنشیند.

محسن رضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من معتقدم حفظ کرامت انسانی، مهم‌ترین هدفی است که دولت من باید در قبال شما مردم عزیز انجام دهد و اینکه آبرو و حیثیت و نشاط و شادابی در زندگی شما موج بزند مهم‌ترین آرزوی دولت من است، و من تلاش خواهم کرد با کمک خود شما و با دست جوانان خودتان و با حمایت‌های مداوم ما این کار صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: مساله ازدواج جوانان برای ما بسیار مهم است، مسئله این است که حقوق خانه‌داری را رعایت خواهیم کرد و در هر خانه دو نفر کار می‌کنند، مرد در بیرون خانه کار می‌کند و اگر زحمات زن در خانه شغل و کار محسوب نشود و حق و حقوق آن پرداخت نشود، آیا تربیت فرزندان آینده کشور شغل نیست؟ ما همه خانم‌های خانه‌داری که ۶ ماه آموزش بینند؛ سه ماه در رابطه با تربیت فرزند و سه ماه در رابطه با حفظ سلامت و بهداشت و البته گروه اول چون همه را در وهله اول نمی‌توانیم و گروه اول که دوتا فرزند بیشتر داشته باشند من به همه آن‌ها بعد از ۶ ماه آموزش حقوق می‌پردازم.

رضایی اظهار کرد: ما مساله ارتقای کرامت انسانی را از داخل خانه آغاز می‌کنیم تا به شهر و استان و در کل کشور برسد؛ بنابراین علاوه بر مساله ازدواج و خانه‌داری، کسب و کارهای خانگی را در داخل خانه‌ها توسعه خواهیم داد و شهرها را اقتصادی می‌کنیم و سعی می‌کنیم رونق اقتصادی از پایین به بالا بجوشد و اقتصاد ملی ما از پایین به بالا جوشش کند وگرنه دولت‌هایی که می‌آیند یک توده برفی به نام درآمد نفت دست آن‌ها است و در بالا که این دست به دست می‌شود همان وسط های راه تمام می‌شود و به زندگی مردم چیزی نمی‌رسد، اگر اقتصاد از پایین به بالا بجوشد آن بالا انبوهی از برف جمع می‌شود و دولت هم می‌تواند از طریق مالیات‌ها خود را اداره کند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص استان کردستان گفت: کردستان تاریخ‌ساز، کردستان مرزبان ایران اسلامی، کردستانی که هم در مقابل عوامل ضد انقلاب و ارتش بعثی عراق مقاومت بی‌نظیری کرد و ثابت کرد که کردستان همیشه جزئی از ایران است و وطنش ایران است و منی که شب‌ها و روزهای فراوانی را در میان شما کُردها زندگی کرده‌ام و با حمایت شما و با کمک شما شهرهای استان به امنیت کامل برگشت و ارتش عراق را یا حمایت‌های شما از ایران اسلامی بیرون کردیم، شما را و زحمات شما را و افتخارات شما را بیش از هر کس دیگری می‌شناسم.

محسن رضایی اظهار کرد: یکی از دلایل ایجاد و تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان به این دلیل بود که مردم کُرد مستحق آن بودید که تجارت بیشتر و درآمد بیشتری داشته باشید.

وی ادامه داد: اولا کولبران فردی را به صورت گروه‌های تیمی تعاونی‌های کوچک در آورده و وسایل حمل و نقل بهتری و وام به آن‌ها داده می‌شود و آن‌ها را از مشقاتی که در این راه می‌کشند رها و ساماندهی کرده و به رنج و محنت آن‌ها را پایان می‌دهیم و به وسیله آن‌ها شغل تجاری خُرد را ایجاد می‌کنیم.

رضایی عنوان کرد: از طرف دیگر کشاورزی استان کردستان حقیقتا بی‌نظیر است محصولات فراوانی که در این استان شاهد آن هستیم فاقد انبارداری و فاقد صنایع تبدیلی و صنایع تکمیلی است و ما این صنایع را با تشویق سرمایه‌گذاران و تجارهای داخلی و خارجی در این استان توسعه و گسترش خواهیم داد.

وی موضوع بعدی را راه‌های مواصلاتی برشمرد و گفت: حقیقتا راه‌های مواصلاتی در استان کردستان به دلیل صعب‌العبور بودن اقلیم جغرافیایی استان کردستان مشکلاتی دارند که در دولت خود برای رفع آن تلاش خواهیم کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: من به شما قول می‌دهم به محض اینکه دولت ما مستقر شود ما به سنندج خواهیم آمد و سند اقدام پیشرفت استان را امضا خواهیم کرد و آن را منتشر و در اختیار شما قرار می‌دهیم تا آن را از ما مطالبه بکنید و انشاالله و به اذن پروردگار این کار را خواهیم کرد.

وی یادآور شد: از جمله مهم‌ترین اقدام ما این است که اختیار اداره استان را به خودتان واگذار می‌کنیم و حتما یکی از فرزندان شایسته شما را در هیئت دولت خواهیم داشت.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.