همتی :برای انتخاب اعضای کابینه یک مقدار زود است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، عبدالناصر همتی با حضور در برنامه شبکه خبر و در پاسخ به این پرسش که چه توانایی در خودتان دیدید که وارد این میدان شده اید، اظهار کرد: به خاطر اینکه فکر می‌کنم مسئله مهم اساسی کشورمان الان اقتصاد، معیشت مردم رشد و رفاه کشور است و شاید بشود گفت که یک فرصت تاریخی است که ما نیاز داریم کشورمان را بسازیم.

وی افزود: متاسفانه به خاطر تحریم‌های ظالمانه کشور آسیب جدی دیده و من فکر می‌کنم به هر حال با تجاربی که در صحنه اقتصادی داشتم می‌توانم برای مردم عزیز کارهای بهتری انجام بدهم فکر می‌کنم الان وقتی است که دیگر اقتصاددانان تعیین کننده باشند برخلاف چند دهه گذشته که معمولا سیاستمداران اقتصاد را طراحی و اداره می‌کردند.

همتی با بیان اینکه اقتصاد ما مسیر خوبی رفته است ما فرصت زیادی نداریم، اظهار کرد: فکر کردم من این توانایی را دارم و ایده‌هایی دارم برای درست کردن این شرایط و تغییر ریل اقتصاد کشور، به همین خاطر هم آمدم به صحنه و ان شاءالله برنامه‌هایی که اعلام می‌کنم، مردم توجه بفرمایند و اگر این تحقق پیدا کند و بتوانم براساس انتخاب مردم عزیز مسئولیت اجرایی بگیرم برنامه‌هایی دارم که ان شاءالله بتوانیم بخش مهمی از این معضلاتی را که در واقع رشد پایین اقتصادی کشور و روند بسیار نامطلوب اقتصادی است بتوانیم برای مردم کارهای اساسی در صحنه اقتصادی کشور بکنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به انتخاب اعضای کابینه گفت: داریم روی آن فکر می‌کنیم، من هم با دوستان مشورت می‌کنم به نظر من هنوز یک مقدار زود است. با دوستان مشورت می‌کنیم که در تدوین برنامه هایمان کمک کردند، ان شاءالله بتدریج اگر فرصتی بشود خدمت مردم عزیز اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر رئیس جمهور شود ۶ ماه یا یکسال بعد چقدر این را کاهش می‌دهید گفت: اولاً نرخ تورم به دو عامل به طور جدی وابسته است یکی ساختار اقتصادی ماست که تورم زاست، در طول سه دهه گذشته نگاه کنید به طور میانگین ما یک نرخ متوسط ۲۰ درصد تورم داشتیم این هم برای این است که ما یک مشکل ساختاری داریم این را باید ما حل کنیم.

همتی افزود: به نظر من راه حل دارد و راه حلش هم دقیقاً مشخص است در واقع رابطه سیاست‌های مالی با سیاست‌های پولی است مشکل کسری بودجه است و رابطه دولت با بانک مرکزی. این مهمترین اصل است که باعث شده تا حالا این ریشه تورم در کشورمان خشکانده نشود. همواره ما این مشکل را داریم.

وی گفت: یکی از دلایل تورم در یکی دو سال گذشته کاهش درآمدهای نفتی و در واقع ارزی کشور بود که در بودجه ما اثر خود را گذاشت وقتی بودجه ما کاهش پیدا می‌کند طبیعی است که آثار تورم می‌آید یعنی چاره‌ای نیست که بالاخره بودجه را از منابعی تامین می‌کنند که تورم زا است. ما باید هنرمان این باشد که بتوانیم نقدینگی را که در جامعه می‌آید، خنثی کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این دو عامل تعیین کننده است، آن چیزی که من خودم پیش بینی کردم برای ۴ سال آینده اگر در مقام اجرا باشم، تورم ما باید بین ۸ تا ۱۲ درصد باشد و ان شاءالله پایان دوره ۴ ساله دیگر باید پایدار باشد، مسئله استقلال بانک مرکزی را باید حل کنیم من الان رئیس بانک مرکزی نیستم، ولی این قول را می‌دهم اگر مسئولیت اجرایی کشور را به دست بگیرم حتماً​ استقلال بانک مرکزی را به طور جدی به رسمیت خواهم شناخت.

همتی با اشاره به مقابله با گرانی‌ها تأکید کرد: در واقع گرانی یعنی همان تورم که عرض کردم در سوال قبلی که چگونه باید کنترل شود بنابراین باید بین گرانفروشی و گرانی تفکیک قائل شویم، اینکه ما فکر کنیم همه افزایش قیمت‌ها گرانفروشی است، اشتباه است، یعنی وقتی که انتظارات تورمی در کشور وجود دارد و نرخ ارز به خاطر فشارهای تحریم و فشار حداکثری جهش پیدا کرده اینکه شما بتوانید نرخ‌ها را پایین نگهدارید عملاً یعنی سرکوب قیمت. این در دنیا نشان داده و در ایران هم نشان داده که هیچ وقت موفق نبوده است.

وی افزود: ولی نکته دوم اینکه ما مشکل توزیع هم در کنار انتظارات تورم داریم. توزیع ما واقعاً خیلی اشکال دارد، اولاً دولت بیخودی خیلی نقش دارد اصلا دولت باید از توزیع کالا و تهیه نهاده‌ها و وارد کردن کالاهای مورد نیاز باید کنار برود. اصلا دولت، دولتی نباید باشد که در امور اقتصادی که مردم می‌توانند انجام بدهند و بخش خصوصی می‌تواند انجام بدهد وارد شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نکته دوم نظارت بر توزیع است، که متاسفانه ما نداشتیم. بنابراین ما مشکل مان در توزیع است، اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم مشکل گرانفروشی حل خواهد شد، با گرفتن و رفتن و ۴ تا مغازه را جریمه کردن نمی‌شود مشکل را حل کرد.

وی یادآور شد: اصل گرانفروشی در سیستم توزیع ما است، در جایی است که مثلا دیدید شب عید چه اتفاقی افتاد که میوه کشاورزان که مثلا ۲ هزار تومان می‌خریدند در بازار ۱۵ هزار تومان شده بود.

همتی گفت: اصلا باید تمرکز کنیم در روستاها در جاهایی که محصولات کشاورزی ما بدست می‌آید و ببینیم چرا نمی‌توانیم از کشاورزان خرید کنیم. الان می‌گوییم قیمت تضمینی در حالی که ما از کشاورزان باید خرید تضمینی بکنیم نه قیمت تضمینی. قیمت را باید به روز به کشاورزان بدهیم مشکل آن حل شود، پس بنابراین ما می‌توانیم.

وی تصریح کرد: مشکل کشور ما مشکل ساختاری است و این جزو اختیارات و توانایی‌های دولت است، متاسفانه ما در این زمینه عملکرد خوبی نداشتیم، من فکر می‌کنم اگر این سیستم توزیع حل شود و از تولید به مصرف کننده راهکارهایی برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها پیدا کنیم مطمئن هستم هم به نفع کشاورزان و هم به نفع مردم است.

همتی با بیان اینکه در صورتی که رئیس جمهور شوم وضع بازار بورس را در یک ماه بعد از آن خوب خواهم کرد و برای آن برنامه دارم، تاکید کرد: در یک دهه گذشته رشد اقتصادی کشور سالانه نیم درصد بوده است که با آن نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای بخش مسکن چه کار خواهید کرد، گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم قیمت مسکن مربوط به زمین است و دولت نیز اراضی مجانی زیادی دارد که می‌تواند در اختیار سازندگان قرار دهد، بنابراین با این تمهید سالانه ۶۰۰ هزار واحد مسکن ملی بوجود خواهیم آورد.

وی افزود: همچنین برای جوانان مسکن اجاره‌ای درست خواهیم کرد تا بعد از آن که توانستند شغل پیدا کنند خود خانه بخرند و این مساکن به زوج‌های جوان دیگر اجاره داده شود.

همتی در پاسخ به این پرسش که آیا با نظارت هیئت مستقل بر وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری موافقید، گفت: حتما من این پیشنهاد را قبول دارم، اما معتقدم در همه زمینه‌ها باید از جمله در مسائل سیاسی و فرهنگی باشد. برخی نامزدها که می‌گویند اینترنت نباید فیلتر باشد خودشان دنبال فیلتر بودند و برخی که حالا می‌گویند به آزادی خانم‌ها چه کار داریم قبلا خودشان مخالف این موضوع بودند همچنین خیلی‌ها که می‌گفتند به ارتباطات با کشورهای خارجی نیاز نداریم، الان می‌گویند به گسترش این روابط احتیاج داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به میان مردم هم خواهید رفت یا نه، تاکید کرد: ماهی دو بار در صورت پیروزی بین مردم می‌روم و قول می‌دهم که شبکه خبر هم همراه من باشد و با دوربین شما به نقاط محروم سرکشی می‌کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه الان هم بدون دوربین و نمایش به میان مردم می‌روم تصریح کرد: برخی از قبل می‌دانستند که می‌خواهند رئیس جمهور شوند و از یک سال قبل شروع به این حرکت‌ها و شوها کرده بودند، اما من قبلا هم می‌رفتم و می‌دانم که مردم چه می‌کشند و می‌دانم که خیلی از خانواده‌ها برای خرج روزانه دستشان تنگ است.

ادامه دارد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.