“توقف ممنوع”؛گزارشی از دیدار فعالان عرصه علم و فناوری با رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، مقام معظم رهبری، دیدارها و جلسات متعددی را با مسئولان دستگاه‌ها و نهادها، اهالی فرهنگ و هنر، متخصصان رشته‌های گوناگون علمی و اقتصادی، و گروه‌های مختلف مردمی داشته‌اند. مجموعه مستند “غیررسمی” به کارگردانی علی صدری نیا، روایتی است از برخی از دیدارهای غیررسمی رهبر انقلاب با نخبگان و فعالان عرصه علم و فناوری کشور که در دوره اخیر آن از سال ۱۳۹۵ و در قالب “جلسات پنج‌شنبه‌ای” برگزار شده است.

در قسمت سوم مستند غیررسمی تحت عنوان “توقف ممنوع”، مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در دیدار فعالان عرصه علم و فناوری کشور از جمله اعضای جهاد دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس، اعضای ستاد نانو، به تصویر کشیده شده است. در این دیدارها، فعالان حوزه های مختلف علم و فناوری در حضور مقام معظم رهبری، ضمن معرفی دستاوردهای خود، دغدغه‌ها و مشکلات موجود در این مسیر را تشریح کردند. یکی از ویژگی‌های قسمت سوم مستند غیررسمی، بازگشت به گذشته و اشاره به دیدارهای قبلی فعالان عرصه علم و فناوری با رهبر معظم انقلاب است.

دستاوردها و دغدغه‌های اعضای جهاد دانشگاهی در دیدار با رهبر معظم انقلاب

در قسمت سوم مستند غیررسمی، دیدارهای اعضای جهاد دانشگاهی با رهبر معظم انقلاب و مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این دیدارها در سال های مختلف به تصویر کشیده شد.

بازگشت به ۱۹ سال قبل (۱۳۷۸/۵/۱۴) و دیدار اعضای جهاد دانشگاهی با رهبر انقلاب

مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند: جهاد دانشگاهی از روز نخستی که بوجود آمد، هم امیدهایی را با خود داشت و هم با مخالفت های جدی روبرو بود. حضور یک مجموعه جوانِ انقلابی در دانشگاه های کشور با وظایفی که برای خود تعریف کرده بود، برای برخی سلیقه ها به هیچ عنوان خوشایند نبود. نگذارید این جریان از بین برود. روزبه روز آن را فیاض‌تر کنید؛ کاری کنید که آدم ها نتوانند در سرنوشت آن اثر بگذارند.

بازگشت به ۱۵ سال قبل (۱۳۸۲/۶/۱۱) و دیدار مسئولین پژوهشکده رویان با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب در این بازدید فرمودند: کار بزرگ انجام شده است و خیلی خوب است که گزارشی در این زمینه به رئیس جمهور داده شود این راه را دنبال کنید و نتایج عملی را به صورت محسوس و ملموس را در دست مردم بگذارید.

دیدار اعضای جهاد دانشگاهی با مقام معظم رهبری (۱۳۹۷/۸/۳)

دکتر حسن محمدی مجد، از جهاد دانشگاهی خوزستان و مدیر پروژه مته حفاری در این دیدار گفت: مته حفاری یکی از اقلام استراتژیک و حیاتی صنعت نفت است که به عنوان نوک پیکان صنعت حفاری شناخته می شود. دانش فنی آن در اختیار آمریکا، ژاپن و سه کشور اروپایی بود که وابستگی کامل ما باعث می شد که یک گلوگاه سخت را داشته باشیم. در ابتدا خیلی از بزرگان صنعت و اساتید دانشگاه این قضیه را محال دانسته و دم از ناامیدی می زدند. سال‌ها به صورت شبانه روزی و جهادی روی این موضوع کار کردیم و تمام گلوگاه های علمی و فناوری را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتیم و به لطف خدا می توانیم ادعا کنیم که ۱۰۰ درصد دانش فنی این مته ها بومی سازی شده است.

دکتر امیر امیری یکتا، پژوهشگر پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به فعالیت های این پژوهشگاه گفت: در برخی از بیماران، علیرغم همه تلاش ها، علت ناباروری مشخص نیست یا به بچه دار شدن زوجین ختم نمی شود. پیامد این مسئله، صرف وقت و هزینه برای زوجین و استرس هایی است که به آنها تحمیل می شود و نهایتا منجر به یک سری اختلافات خانوادگی می شود. می توانیم با کمک داده های ژنتیکی که به دست می آوریم، مشکلات ژنتیکی افراد را شناسایی کنیم که هم دقت درمان بالاتر رفته و هم هزینه ها کاهش پیدا می کند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: (پژوهشگاه) رویان تجربه بسیار خوبِ افتخارآمیز در کشور طی این سالها بوده است.

دکتر سمیه کاظم نژاد، پژوهشگر پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی نیز در این دیدار گفت: دو محصول که حاصل فناوری مهندسی بافت است، برای ترمیم ضایعات غضروفی پیشرفته و زخم پای دیابتی مورد استفاده قرار گرفته و حاصل سال ها تلاش و تحقیق پژوهشگران این پژوهشگاه هستند. یکی از مشکلات موجود، روند اخذ مجوز و تأییدیه است که زمان بر هستند.

مهندس حمید گودرزی، مدیر پروژه بازوهای بارگیری در جهاد دانشگاهی علم و صنعت نیز در بخشی از این دیدار گفت: بازوی بارگیری به نوعی یک ربات بسیار بزرگ است که وظیفه انتقال نفت از کشتی به ساحل یا برعکس را برعهده دارد. سخت گیرانه ترین استاندارها را برای ما اعمال کردند که شاید از شرکت های خارجی خواسته نمی شد. در حال حاضر شرکت نفت از بازوهای بارگیری آمریکایی و فرانسوی استفاده می کند که حتی فرانسوی ها، پیچ آن را در اختیار ما نمی گذارند برخی دوستان بودند که مایل به نصب این تجهیزات توسط ما نبودند. ۳۳ روز برای نصب و راه اندازی این بازوها در منطقه حضور داشتیم و در نهایت و پس از راه اندازی (سال ۱۳۹۶) به شوخی عنوان کردند که شما در نبرد ۳۳ روزه پیروز شدید.   

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز در خصوص بحث بازوهای بارگیری گفت: اعلام می کنند که به تعداد زیادی (بازوی بارگیری) نیاز داریم، اما متأسفانه مقاومت زیادی در این زمینه وجود دارد.

رهبر انقلاب در بخشی از این دیدار این سوال را مطرح کردند که کارشکنی ها در چه سطوحی است؟ سطوح مدیریت بالا، میانی یا سطوح دست اندرکاران پایین؟ این مشکلات در کجاست؟

دکتر طیبی گفت: سطوح مدیریتی میانی و کارشناسی. اگر مدیریت ارشد بر حل مشکل اراده داشته باشد، کار قابل انجام است. مشکل ما این است که اهمیت توسعه علمی و فناورانه و ضرورت صاحبِ اقتصاد دانش بنیان شدن برای دولتمردان ما جا نیفتاده است. برای انتخاب یک وزیر و مدیر ارشد باید شاخص تعیین شود. آماده هستیم مأموریت های کلان برعهده بگیریم، اما همیشه ما به سمت آنها رفته ایم و هیچگاه از سمت آنها، مأموریتی به ما داده نشده است.  

رهبر معظم انقلاب فرمودند: در این ۳۰ سال توانسته ایم سرمایه ای بدست بیاوریم که شما (در جهاد دانشگاهی) بخشی از این سرمایه هستید و امثال شما در مجموعه های دیگر کشور وجود دارند که سرمایه بی بدیلی محسوب می شوند. اگر دولتی ها و مسئولین ما همین قدر که شما دلتان به این کارها وابسته است، دلبسته کار بودند، یقینا کارها بهتر از این می شد. توقف نکنید؛ نگذارید کارها معلق و متوقف شود. منتظر همکاری و همراهی مسئولین رسمی نباشید. تصمیم بگیرید که کارها را خودتان انجام دهید و اعتقاد داریم که این کار قابل انجام است. به دام کشمکش های سیاسی نیفتید. کار شما خیلی بالاتر و ارزشمندتر از مجموعه های سیاسی است که برخی از آنها واقعا به کشور ضربه می زنند.

دستاوردها و دغدغه‌های فعالان حوزه نانو در دیدار با رهبر معظم انقلاب

بازگشت به ۱۳ سال قبل (۱۳۸۴/۱۱/۲۵) و اولین جلسه ستاد توسعه فناوری نانو در حضور رهبر انقلاب

مهندس سید رضا سجادی، دبیر وقت ستاد توسعه فناوری نانو در این جلسه گفت: مأموریتی که براساس این چشم انداز تعریف شد، دستیابی به جایگاه مناسب در بین ۱۵ کشور برتر فناوری نانو است.

بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو (۱۳۹۳/۱۱/۱۱)

رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: تقریبا ۱۰ سال قبل (سال ۱۳۸۴) با اعضای ستاد فناوری نانو ملاقاتی داشتیم و امروز خوشبختانه می بینیم که در این مقوله علمی و تحقیقی جهش بوجود آمده است. توجه داشته باشید که موفقیت‌ها ما را غره نکند و وادار نکند که به وضعی که هست، قانع باشیم.

دیدار جمعی از فعالان حوزه فناوری نانو با رهبر انقلاب (۱۳۹۷/۱۲/۹)

دکتر سعید سرکار در این دیدار گفت: بحث رشد علم را اگر مشاهده کنید، ۲۰۰۱ میلادی با ۱۰ مقاله در کل سال رتبه ۵۷ را داشتیم و سال گذشته میلادی با نزدیک به ۱۰ هزار مقاله رتبه ۴ دنیا را کسب کردیم.

دکتر سرکار افزود: تحقیقی توسط دانشگاه جورجیا آمریکا در حوزه فعالیت ها در حوزه نانوتکنولوژی انجام شد. بخشی از اطلاعات در سال ۲۰۱۵ در قالب مقاله ای منتشر شد که براساس آن، چین، آمریکا را پشت سر گذاشته و بعد از آن کشورهای کره جنوبی و هند و ایران در رتبه پنجم جای گرفته است. در حوزه تشخیص و درمان سرطان کاری کرده‌ایم که در دنیا بی نظیر است و ۲۵ ثبت اختراع در آمریکا و اروپا و حتی چین انجام داده ایم. فروش ما سالانه دو برابر می شود. سال گذشته ۱۳۹۱ میلیارد تومان فروش محصولات نانو داشته ایم.

رهبر انقلاب فرمودند: به نظرم می رسد برخی موضوع نانوتکنولوژی را نمی شناسند. باید اهمیت این حوزه را برای آنها شرح دهید.  

دستاوردها و دغدغه‌های شرکت های دانش بنیان در دیدار با رهبر معظم انقلاب

۷ سال قبل (۱۳۹۱/۵/۸) و دیدار فناوران و مسئولان شرکت های دانش بنیان با رهبر انقلاب 

مقام معظم رهبری فرمودند: جلسه امروز با هدف تقویت شرکت های دانش بنیان و تقویت ورود محصولات این شرکت ها به بازار و مصرف تشکیل شد.

۷ سال بعد (۱۳۹۸/۷/۱۶) و بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این دیدار گفت: روز اول که کار در حوزه دانش بنیان را شروع کردیم، شاید ۱۰ شرکت در آن فعال نبودند، اما این اقتصاد امروز به ۹۰ هزار میلیارد رسیده است و امیدواریم تا چند سال آینده به ۱۶۰- ۱۵۰ هزار میلیارد برسد. این یک مبارزه بین ما ( اقتصاد دانش بنیان) و اقتصاد نفتی است.

دیدار جمعی از اعضای شرکت های دانش بنیان فعال در پارک علم و فناوری پردیس (۱۳۹۸/۵/۳)

مهندس مهدی صفاری نیا، رئیس پارک علم و فناوری پردیس گفت: سعی کردیم در مسیر تجاری سازی، در بخش، شرکت های فعال در این نشست حضور داشته باشند.

دکتر سید سلمان اخوت نیز در این دیدار گفت: به نمایندگی از جمعی هستم که تصمیم گرفت وارد بحث ساخت دستگاه همودیالیز شود. برای تصفیه خون بیمارانی استفاده می شود که کلیه خود را از دست داده اند و جزو دستگاه های پیچیده پزشکی است و تمام رشته های مهندسی، الکترونیک، نرم افزار، مکانیک در کنار مشاوران پزشکی کنار هم جمع وند تا این محصول را تولید کنند و ۸۰ درصد قطعات در داخل تولید می شود.

نکات کلیدی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در نشست‌ها و دیدارها با فعالان علم و فناوری کشور

– حالت رعب و هیبت دورغین مستکبرین در دل خیلی ها هنوز وجود دارد (۱۳۹۷)

– یکی از وزرای سابق گفت اگر بخواهیم راه‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه داشته باشیم، این غیر از حضور مهندسان خارجی امکان پذیر نیست، درحالی که بدون مهندس خارجی با بچه های خودمان این کار انجام شده است؛ چون خبر ندارد که در داخل کشور چه خبر است (۱۳۹۶)

– (در بازدید از سد کرخه) در پیش از انقلاب این تصور که ایرانی جماعت بتواند یک سد بسازد، خواب و خیال بود و اصل به ذهن کسی خطور نمی کرد. بیش از ۷۰ سد ساخته شده است که در بین آنها سدی مانند کرخه است که از لحاظ ظرفیت آب، بیش از ۲ برابر سد دز است. سد کارون ۳ که از لحاظ ظرفیت تولید برق، ۴ برابر سد دز است. سد دز زمان طاغوت ساخته شد؛ آمریکایی ها آن را طراحی کردند، ایتالیایی ها آن را ساختند و کانادایی ها بهره برداری کردند؛ اما این سدها همگی بعد از انقلاب توسط جوانان مومن و انقلابی کشور ساخته شدند (۱۳۸۳)

– (در دیدار با مسئولین سازمان انرژی اتمی) این آغاز یک راه طولانی و خوش عاقبت است. با جدیت تمام و با همان شوق و شور و انگیزه این راه را پیش برویم. برای من مهم است که در کشور ما یک جمع دانشمند متخصص کاردان و کارشناس این جرات و شهامت را به خود دادند که وارد عرصه ای شوند که از لحاظ علمی و فناوری برای کشور بسیار مهم است و مطلقاً مورد بغض و دشمنی بیگانگان است (۱۳۸۳)

– (در دیدار جمعی از فعالان حوزه فناوری نانو) یکی از مشکلات ما همین است؛ باور نکردن ما می توانیم. خیلی از کسانی که دست اندرکار فعالیت های اساسی هستند، این موضوع ما می توانیم را نمی توانند به درستی درک کنند. توانستیم محصول اورانیوم ۲۰ درصد را خودمان تولید کنیم و فناوری بسیار بالایی بود و توانستیم این کار را بکنیم. روزی در میدان جنگ از لحاظ مهمات تنها دو نوع گلوله توپ می توانستیم تولید کنیم؛ اما امروز موشک بالستیک ساخته ایم. اینها کارهای مهمی است که اتفاق افتاده است، چون در شرایط تحریم بودیم. سالهاست همه حرفم با مسئولین و دیدارهای عمومی متمرکز بر این بوده که اثبات کنم نیروی انسانی ما از متوسط دنیا بالاتر است. هرچیزی که زیرساخت آن در کشور باشد، حتما جوانان کشور می توانند آنها را انجام دهند. (۱۳۹۷)

– در طول تاریخ چه زمانی بوده است که ایرانی، استعداد خود را نشان ندهد؟ در طول این سالها در دنیای اسلام، چه کسانی یکه تاز میدان دانش هایی بودند که در دنیای اسلام مطرح بوده است؟  (۱۳۷۸)

– ژن نمی توانیم و وابستگی به دیگران را در ما تزریق کردند (۱۳۹۵)

– امروز این جرأت و این اعتماد به نفس که ما می توانیم و پیش می رویم، در نسل جوان ما شکل گرفته است (۱۳۸۳)

– سلول های بنیادی، نانوی پیشرفته، پیشرفت های هسته ای واقعیت هستند و همه دنیا این واقعیت ها را می دانند (۱۳۹۳)

– (در دیدار جمعی از دانشجویان و استعدادهای برتر کشور) در دفاع از جامعه نخبگان و از حرکت علمی کشور، تا نفس دارم، ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد (۱۳۹۵)

مهم‌ترین محورهایی که فعالان عرصه علم و فناوری پس از دیدار با رهبر انقلاب به آن اشاره کردند

صابر میرزایی، معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری: فعالان علم و فناوری در این دیدارها اکثرا در مورد دستاوردها و فعالیت هایشان صحبت کردند و تأکید بر این نکته که بیشتر از این می توانیم کار کنیم. مقداری به سازو کار ایراد می گیرم و اینکه صندلی مدیریتی باید داغ شود، هزینه داشته باشد و هرکسی نیاید و بگوید من مدیر شوم.

دکتر فرهاد بخشی، فعال حوزه فناوری نانو نیز گفت: بخشی از مشکلات ناشی از عدم شناخت است و بحث دیگر بحث خودباوری است که در حضور مقام معظم رهبری هم این موضوع را مطرح کردیم که نگاه برخی مسئولین به  خارج از کشور است. در صورتیکه نمونه داخلی آن در کشور وجود دارد. به عنوان مثال در خصوص محصول خود ما در جلسه ای که با مسئولین مرتبط داشتیم، یکی از مسئولین گفت چرا از خارج وارد نمی کنید؟ گفتیم ما تولیدکننده هستیم، محصول ما بهتر از نمونه خارجی است و ثبت اختراع بین المللی آن در حال انجام است. نتایج بهتری از نمونه های خرجی داریم و آن وقت شما می گویید از خارج وارد کنیم؟

دکتر سید سلمان اخوت، فعال شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: گاهی احساس می کنم تعمدی وجود دارد و یک جریان داخلی در کشور در این که توی سر ما بزند و بگوید ما نمی توانیم، ما شکست می خوریم، با چه کسی می خواهیم رقابت کنیم؟ مگر امکان رقابت وجود دارد؟ اینها در کشور وجود دارد. حتما باید تلاش کنیم که تحریم ها برداشته شود، چون برداشته شدن تحریم ها به سرعت رشد کشور کمک می کند. البته برداشتن تحریم در دست ما نیست و بخشی دست آنها است. جریان تحریم ها سخت است، اما گاهی اوقات ما را به ظرفیت های خودمان متوجه می کند.  

عماد احمدوند، فعال حوزه فناوری نانو گفت: در کل مسیر پیشرفت کشور، شاید مهم ترین مسئله، عدم اعتماد به توان داخلی است. مسائل فنی و تعاملات بین المللی زیاد وجود دارد، اما عدم باور و عدم ایمان قلبی داخلی ها شاید از همه مهمتر و بزرگتر است.

دکتر فریدون مهبودی نیز تأکید کرد: ما در تحریم بسیار شدیدی بودیم. بیوتکنولوژی در سال ۱۳۶۰ و قبل از هسته ای مورد تحریم قرار گرفت. با این دید که تحریم وجود دارد و باید روی پای خود بایستیم و توقع انتقال تکنولوژی نداشتیم، فعالیت کردیم.

دکتر سرکار  نیز خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری توجه خاصی به این موضوعات دارند و خودشان این روند را دنبال می کنند. مثلا اولویت های فناوری نانو را که در دیدار با ایشان مطرح کردیم، فرمودند کهبحث  آب (آب شیرین کن) و کشاورزی را یکی از اولویت های کاری قرار دهید. چند هفته بعد از این دیدار، وزیر جهاد کشاورزی با دکتر ستاری تماس گرفتند و گفتند که رهبر انقلاب سفارش کردند که برای توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری از فناوری نانو  بیشتر استفاده کنید. اگر یک درصد سرمایه گذاری که در حوزه استخراج نفت می کنیم، در استخراج و فرآوری مغزها سرمایه گذار یکنیم، صدها برابر صنعت نفت بدست می آوریم. سرمایه اصلی اینها هستند ولی این باور را نداریم.

دکتر طیبی نیز با اشاره به نکات مطرح شده در دیدار با مقام معظم رهبری گفت: تاحالا کارها را پیش برده ایم. مقام معظم رهبری در این دیدار جمله ای را فرمودند که شما (در جهاد دانشگاهی) از خوردن به درهای بسته ناامید نمی شوید. واقعا این روحیه در جهاد دانشگاهی و نیروهای شبیه ما وجود دارد. واقعا در مقابل مشکلات و موانع پا پس نمی کشیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.