از فرش‌های دوره قاجار و پهلوی اول در البرز رونمایی شد

فریدون محمدی روز سه شنبه ۲۵ خرداد در حاشیه بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: همزمان با هفته صنایع‌دستی از مجموعه فرش‌های متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول در مجموعه هارمونیک سنتر کرج رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، وی ادامه داد: ۲۲ قطعه فرش شهری از مجموعه‌دار خصوصی فعال در این حوزه که طی سالیان متمادی از مناطق مختلف ایران، اروپا، آمریکا و غیره جمع‌آوری شده و متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول است به نمایش عموم در آمده است.

وی توضیح داد: رنگ گیاهی، پشم دست‌ریس، بافت، طرح و نقوش سنتی و بکر به کار در رفته در قالیچه‌ها و فرش‌های مزبور از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آثار این مجموعه محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: کلکسیونی از فرش‌های طهران قدیم، قزوین، کاشان، تبریز، فراهان و یزد گردآوری شده که در این میان فرش ۱۳ متری کتیبه‌دار تهران که یکی از سه فرش کتیبه‌دار شناخته شده در دنیا است و نیز فرش ۱۵ متری بافت سراب آذربایجان هنر دست استاد مشایخی است که در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه بین‌المللی تهران به عنوان فرش برتر معرفی شد.

محمدی گفت: با همکاری سبحانی مجموعه‌دار خصوصی و همچنین به همت سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل نمایشگاه فرش‌های قاجاری و پهلوی اول با هدف آشنایی با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، اصالت کهن و فرهنگ غنی ایران‌زمین از امروز به مدت یک هفته در مجموعه هارمونیک سنتر کرج برای بازدید عموم آزاد بوده و از قالیچه ۳ متری تا فرش‌های ۱۶ متری در آن به نمایش در آمده است.

گالری‌کارگاه تولید سفال و سرامیک در کرج افتتاح شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز همچنین از افتتاح گالری‌کارگاه تولید سفال و سرامیک در کرج با حضور معاونت صنایع‌دستی کشور خبر داد.

فریدون محمدی اظهار کرد: در ششمین روز از گرامیداشت هفته صنایع‌دستی کارگاه تولید سفال و سرامیک به همت بخش خصوصی در مهرشهر کرج راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: مرکز تولید سفالینه‌های دست‌ساز در دو فاز کارگاهی و گالری نمایش آثار امروز با حضور معاونت صنایع‌دستی کشور به بهره‌برداری رسید..

وی در ادامه بیان کرد: پروژه مذکور در زیربنایی به وسعت ۵۰۰ مترمربع و حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در مهرشهر کرج راه‌اندازی شد.

محمدی با اشاره به رونق اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی افزود: بازسازی، تجهیز و خرید لوازم مورد نیاز و مواد اولیه، بازاریابی، فروش و صادرات بیش از ۹۰ درصد محصولات تولیدی سفال و سرامیک این مجموعه منجر به اشتغال‌زایی مستقیم برای ۷ نفر و غیرمستقیم برای ۵۰ نفر شده است..

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: بهره‌وری ویژه از فضایی در مقیاس کوچک در مقابل تولید بیشتر از جمله شاخصه‌های این واحد تولیدی است که به همت بخش خصوصی راه‌اندازی شده و از طراحی، تولید، پخت تا بسته‌بندی محصولات و نیز بازاریابی داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

وی در پایان تصریح کرد:همچنین با حضور معاونت صنایع‌دستی کشور از لوگوی جدید این واحد تولیدی با عنوان آپریگون رونمایی شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.