انتخاب درست و مشارکت حداکثری لازم و ملزوم یکدیگر

نیاز جوامع به جلوگیری از هرگونه هرج و مرج و بی‌نظمی، ایجاب می‌کند که عده‌ای به نمایندگی از سوی مردم، اداره امور کشور و تعیین چهارچوب اداره آن را بر عهده بگیرند. در کشورهای مدعی حکومت مردمی، این عده با حضور مردم و از طرف آنان انتخاب می‌شوند. در نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ششم قانون اساسی امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود. با توجه به این اصل، در جمهوری اسلامی ایران، اداره حکومت و قانون گذاری در چهارچوب اصول قانون اساسی با اداره و نظر ملت تعیین می‌شود و برگزاری انتخابات در حقیقت تبلور اراده و خواست مردم است و رای دادن در نظام اسلامی نیز تکلیفی اجتماعی و الهی تلقی می‌شود.

انتخابات گزینش و انتخاب بهترین هاست و در این میان انتخاب درست مردم در روز ۲۸ خرداد می‌تواند در چهار سال آینده بسیاری از مشکلات کشور را حل کند که این انتخاب درست بدون مشارکت حداکثری شهروندان در انتخابات میسر نیست. مشارکت حداکثری نه تنها منجر به انتخاب درست می‌شود، بلکه کشور را در برابر دشمنان داخلی و خارجی بیمه می‌کند. بر اساس ضوابط مشخص شده در قانون اساسی مردم با حضور خود در صحنه انتخابات، رئیس جمهور انتخاب می‌کنند و به این ترتیب حق و سهم خود را در اداره کشور به یک فرد که او را از هر جهت مناسب و همسو با خواسته های خود تشخیص دادند، تفویض می کنند و همچنین با انتخاب نمایندگان خود در شوراهای اسلامی شهر و روستا در اداره بهتر امور شهر نقش ایفا می‌کنند.

در آستانه دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برای بررسی دو مقوله مهم انتخاب درست و لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات خبرگزاری تاریخ ما با اصغر سلیمی- نماینده مردم سمیرم در مجلس و حسین محمد صالحی دارانی- نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

مشارکت حداکثری دشمنان را نا امید می‌کند

سلیمی با بیان اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در شرایط کنونی از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: دشمنان ملت ایران تبلیغات وسیعی را در رسانه‌های معاند و فضای مجازی به راه انداخته‌اند تا مردم را از شرکت در انتخابات منع و آنان را از نظام اسلامی دلسرد کنند.

وی افزود: حضور حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات نقشه‌های دشمن را نقش بر آب خواهد کرد و سبب خواهد شد کشور بهتر اداره شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس، تصریح کرد: با توجه به مناظراتی که نامزدهای ریاست جمهوری در روزهای گذشته با یکدیگر داشتند و به ارائه نسبی برنامه های خود پرداختند مردم به شناخت بهتری از آنان دست یافته‌اند و می‌توانند بهتر انتخاب خود را انجام دهند.

سلیمی گفت: بدون شک در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تفکرات و ایده‌هایی وجود دارد که با تفکرات قشرهای مختلف مردم همخوانی داشته باشد. البته انتخابات ریاست جمهوری نباید سبب شود که مردم انتخابات مهم و تاثیرگذار شوراهای اسلامی شهر و روستا را فراموش کنند، چراکه شوراها تاثیر بسیار مهمی در اداره کردن شهرها دارند.

انتخاب درست سرعت توسعه کشور را دوچندان می‌کند

وی گفت: بعد از مشارکت حداکثری انتخاب اصلح از اهمیت زیادی برخوردار است. مردم باید دقت کنند که چه کسی را برای پست مهم ریاست قوه مجریه انتخاب می کنند. عملکرد گذشته کاندیداها و سوابق آنان از اهمیت زیادی برای انتخاب درست مردم برخوردار است. سخنان کاندیداها در مناظرات تاثیر زیادی در انتخاب مردم خواهد داشت و مردم کاندیدایی را انتخاب کنند که وعده‌های قابل تحقق داده باشد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس، اظهار کرد: مردم خواهان تحول اساسی در معیشت خود و اقتصاد کشور هستند و کسی را انتخاب خواهند کرد که سرعت قطار توسعه کشور را بیشتر کند به همین دلیل سعی خواهند کرد که اصلح ترین فرد را برگزینند. وضعیت معیشتی مردم مناسب نیست و هر کاندیدایی که رئیس جمهور می‌شود باید با یک برنامه مدون چهار ساله مشکلات کشور را در ابعاد مختلف حل کند.

سلیمی با بیان اینکه دیگر فرصت آزمون و خطا نیست، گفت: امروز وقت آن رسیده که با کار جهادی، خدمت صادقانه و برنامه‌ای علمی مشکلات مردم حل شود و مردم باید حداقل‌های زندگی را داشته باشند.

تبلیغات کاندیداها شش ماه زودتر از انتخابات باید آغاز شود

وی افزود: البته مشکلات ناشی از کرونا سبب شد که در این دوره از انتخابات تبلیغات نامزدها به گونه‌ای دیگر باشد، به طوری که آنان نتوانستند میتینگ‌های انتخاباتی برپا کنند و به همین دلیل مردم شناخت کمتری از نامزدها دارند. تبلیغات نامزدها در کشورهای دیگر حداقل یک سال قبل از زمان برگزاری انتخابات آغاز می‌شود و این امر در کشور ما رخ نمی‌دهد که جا دارد در قوانین مربوط به انتخابات در این باره تجدیدنظر شود، چراکه اگر تبلیغات نامزدها از یک سال قبل از انتخابات آغاز شود مردم نسبت به کاندیداها شناخت بیشتری پیدا می‌کنند و در این صورت بهتر می‌توانند فرد اصلح را انتخاب کنند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس، تصریح کرد: در یک بازه زمانی ۲۰ روزه نامزدها نمی‌توانند به خوبی تبلیغ کنند و برنامه‌های خود را ارائه دهند. در قانون جامع انتخابات حداقل باید یک فرصت شش ماهه به نامزدها داده شود تا تبلیغات خود را به شکل اصولی انجام دهند و فرصت کافی برای معرفی خود و برنامه هایشان به مردم داشته باشند.

حق انتخاب را از خود سلب نکنیم

سلیمی خاطرنشان کرد: اگر فردی از آحاد مردم در انتخابات شرکت نکند حق انتخاب را از خود سلب کرده است و حق اعتراض هم نخواهد داشت، اما در صورتی که انتخابات با مشارکت بالا انجام شود رئیس جمهور برآمده از رای مردم بهتر می تواند وظایف خود را انجام دهد و مشکلات شهروندان را حل کند.

انتخاب درست با مشارکت حداکثری محقق می‌شود

همچنین حسین محمد صالحی دارانی، گفت: یک انتخاب درست زمانی محقق می شود که مشارکت مردم در انتخابات حداکثری باشد. البته نامزدهای فعلی ریاست جمهوری نیز باید از دادن شعارهای توخالی و غیرقابل تحقق اجتناب کنند تا مردم در انتخاب اصلح دچار اشتباه نشوند.

مردم رئیس جمهور جهادی می‌خواهند

وی افزود: امروز مردم شعار زیاد شنیده‌اند و در عمل چیزی ندیده‌اند به همین دلیل دنبال این هستند که یک فرد توانمند را انتخاب کنند که دارای سوابق درخشان در خدمت به خلق باشد. به همین دلیل اینکه رئیس جمهور آینده در یک زمینه خاصی تخصص زیادی داشته باشد لازم نیست، چراکه هر تخصصی می‌تواند این سمت را بر عهده بگیرد، اما مهم این است که یک نیروی پرتلاش و جهادی توسط مردم انتخاب شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس، تصریح کرد: اگر رئیس جمهور منتخب برای مردم وقت گذاشت و یک کابینه توانمند و دلسوز انتخاب کند می‌تواند در اداره کشور و خدمت به مردم موفق عمل کند. مردم رئیس جمهوری با این ویژگی‌ها می خواهند و اینکه مردم در مناظرات از نامزدها بشنوند که مثلا یارانه را چند برابر می‌کنیم و…برای آنان جذابیتی ندارد.

دوری از مسائل جناحی لازمه مشارکت حداکثری

محمدصالحی، ادامه داد: چه تضمینی درباره تحقق برخی از شعارهای نامزدها وجود دارد که برخی از آنان این وعده‌ها را می‌دهند؟ مردم فقط توقع کار جهادی دارند و همان طور که مقام معظم رهبری در سخنان خود تاکید داشتند کاندیداها باید از جناح بندی و باند بازی پرهیز کنند و مسائل سیاسی و جناحی را کنار بگذارند تا مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات ترغیب شوند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه انتخابات به مردم تعلق دارد و تمام نهادهای جمهوری اسلامی با رای مستقیم و غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، افزود: هم اکنون بیگانگان و دشمنان این سرزمین در حال تحریک کردن مردم و جوانان هستند تا پای صندوق‌های رای حاضر نشوند، بنابراین نخبگان جامعه باید مردم را دلگرم کنند تا در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند.

مردم اسیر تبلیغات دشمن نمی‌شوند

وی خاطرنشان کرد: بدون شک مردم توجهی به این تبلیغات نمی‌کنند و جوانان با روحیه انقلابی که دارند در انتخابات حضور پرشور خواهند داشت، چراکه می‌دانند با انتخاب درستی که می‌کنند مشکلات کشور حل می‌شود و در واقع با مشارکت حداکثری می‌توانند انتخابی درست داشته باشند.

محمدصالحی گفت: امروز دیگر وقت آن نیست که با بازی‌های جناحی و سیاسی بخواهیم عده‌ای را از خود برانیم. مشاهده می کنیم که در ستادهای انتخاباتی برخی کاندیداها، اصلاح طلب و اصولگرا حضور دارند و با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند که این امر یک نقطه امید و قوت است. هرچه بتوانیم بازی‌های جناحی را کمرنگ‌تر کنیم و به اصل مشکلات کشور بپردازیم قطعا موفقیت بیشتری خواهیم داشت و ملت ایران در روز ۲۸ خرداد با حضور آگاهانه و دشمن شکن خود بار دیگر ثابت می‌کنند که حامی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

مردم از رویکرد تخریبی نامزدها گله دارند

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس، خاطرنشان کرد: در مصاحبه‌های تلویزیونی صدا و سیما با مردم این نکته تجلی داشت که شهروندان از عملکرد انتقادی و تخریبی برخی نامزدها نسبت به دیگر نامزدها گله‌مند بودند و به همین دلیل سعی می‌کنند در انتخاب آینده خود از اشتباهات گذشته درس بگیرند. اینکه مشکلات را بزرگنمایی کنیم راهگشا نیست و این مشکل در مناظرات نامزدها به چشم می خورد، البته مردم تا حدی این نامزدها را شناخته‌اند و می توانند انتخابی آگاهانه داشته باشند.

وی گفت: اینکه به دنبال یک شخصیت رویایی باشیم که با آمدن او تمام مشکلات کشور حل شود توقع اشتباهی است و باید از نامزدهای موجود که دارای صلاحیت کافی برای رئیس جمهور شدن هستند یکی را برگزینیم. به هر حال این نامزدها از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند و این امر نشان می‌دهد که هر یک از آنان رجل سیاسی هستند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.