اتیوپی درخواست اتحادیه عرب درباره سد النهضه را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه اتیوپی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما درخواست اتحادیه عرب برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره تصمیم ما برای اجرای مرحله دوم آبگیری سد النهضه را محکوم می‌کنیم و با تلاش برای بین المللی و سیاسی کردن اختلافات در این باره مخالفیم؛ چراکه به همکاری منطقه‌ای پایدار برای اداره و بهره برداری از آب‌های رود نیل منجر نمی‌شود.

اتیوپی همچنین شروط اتحادیه عرب درباره سد النهضه را رد و اعلام کرد: اتحادیه عرب به عنوان یک سازمان منطقه‌ای باید سه طرف را به ادامه مذاکرات به جای اتخاذ موضعی علیه طرف دیگر تشویق می‌کرد. بهره برداری از آب‌های نیل یک مسئله موجودیتی برای اتیوپی نیز هست. راه اندازی سد با قوانین بین المللی مغایر نیست و به منافع هیچ کسی لطمه نمی‌زند. اتحادیه عرب فرصت ایفای نقش در بحران سد النهضه را از دست داد. مرحله دوم آبگیری در موعد خود انجام خواهد شد و مذاکره‌ای درباره آن نداریم.

دولت اتیوپی بارها اعلام کرده، دومین مرحله از آبگیری سد النهضه را در فصل بارش با شروع ماه ژوئیه حتی بدون دستیابی به توافقی انجام می‌دهد اما مصر و سودان با این اقدام اتیوپی بدون دستیابی به توافق مخالفت کرده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌دانند.

تاکنون تمامی مذاکرات درباره دستیابی به توافقی قانونی الزام آور درباره اصول آبگیری و استفاده از سد النهضه که از ۱۰ سال پیش شروع شده، بی‌نتیجه بوده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.