مراجع تقلید قم مردم با حضوری حماسی دعوت کردند

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید ضمن دعوت آحاد مردم به حضور در انتخابات  تاکید کرد: هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی و آرمان‌های والای امام راحل و شهدای گرانقدر گردد شرعاً جایز نبوده و حرام می‌باشد.

وی دراین پیام بیان کرده‌است:‌ همچنین در تعیین اصلح، سایر مکلفین با رعایت موازین و معیارهای اسلامی به تشخیص خود عمل نمایند.

دربخش دیگری ازاین پیام آمده‌است:‌ از درگاه خداوند متعال مسالت داریم انقلاب اسلامی ایران که ماحصل ایثار شهداء و مخلصین است تا ظهور ولی عصر عجّل الله فرجه الشریف از گزند انحرافات و دشمنی‌ها مصون و محفوظ باشد.

آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید با دعوت همه آحاد مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کرد: همه قشرهای مردم وظیفه‌ دارند در انتخابات حضوری پرشور و گسترده داشته باشند.

در پیام این مرجع تقلید،آمده است: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه مردم تشکیل است. همه قشرهای مختلف مردم در این موقعیت حساس وظیفه‌ دارند در انتخابات ۲۸خرداد حضوری پرشور و گسترده داشته باشند و افراد خدوم و با تقوا را انتخاب کنند.

در ادامه این پیام خطاب به ملت بزرگ ایران آمده است: نباید نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشیم و رای یک نفر هم منشا اثر است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم‌زمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بیست و هشتم خردادماه برگزار می‌شود.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی نیز امروز سخنانی با انتقاد از کسانی که پس از عدم احراز صلاحیت در مقابل قانون قرار گرفته اند، گفت: کسی که می‌گوید اگر مردم در انتخابات حضور پیدا کنند گناه کرده اند، امام راحل را قبول ندارند چرا که امام (ره) فرمود عدم حضور در انتخابات در این نظام اسلامی از گناهان کبیره است.

وی افزود: این نیست جز آنکه اگر واقعا حمل بر صحت کنیم این افراد قدرت عقلی تفکیک بین مسائل را ندارند و یا آن نفس‌پرستی و هواپرستی و دنیاطلبی اینها را وادار به بیان این حرفها می‌کند. به جای اینکه مردم را تشویق کنند و بگویند حال که شورای نگهبان ما را تأیید نکرد و به زعم خودشان هم اشتباه کرده‌اند ولی مردم بیائید حضور پیدا کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این نکته که امروز نمی شود کسی دلسوز اسلام و انقلاب باشد اما نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشد، اظهار داشت: این نظام ما به اسلام گره خورده است. حالا یک کسی را شورای نگهبان تأیید نکرد ولو به اشتباه، اما نباید بگوید من رای نمی‌دهم و با این گفتار، مردم را تشویق به عدم حضور کند.

وی افزود: این امر، موضع‌گیری‌ غیرعقلایی و غیرشرعی است، این مصداق بارز فتنه است، هرچند بگوید من مردم را دعوت به خیابان نمی‌کنم، مگر فتنه فقط دعوت به خیابان است؟ اگر واقعا انصاف داری سکوت کن.

وی بیان کرد: ما بیانیه گام دوم انقلاب را که رهبری معظم انقلاب صادر فرمودند در دست داریم که هر فرد علاقه‌مند به انقلاب باید محورهای آن بیانیه را مدّنظر قرار بدهد، نمی‌شود کسی بگوید من انقلابی هستم و به بیانیه گام دوم هیچ توجهی ندارم.

فاضل لنکرانی ادامه داد: یکی از شاخصه‌های تشخیص اصلح این است که اعتقاد مبرم و تاکید بر پیاده کردن بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشد. اگر کسی بخواهد به آن توجه نکند و آن را محور برنامه‌های خود قرار ندهد نمی‌شود گفت در مسیر انقلاب حرکت می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آگاهی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از علل شرایط بسیار سختی که مردم در آن زندگی می‌کنند و راهکار صحیح برای آن داشتن را مهم دانست و بیان کرد: امروز مردم در یک شرایط سختی به سر می‌برند مخصوصا نسل جوان و این برای ما بسیار نگران‌کننده است که در این شرایط جوانان نسبت به انقلاب چه فکری پیدا می‌کنند؟

فاضل لنکرانی با بیان اینکه دشمن دنبال این است که مردم و جوانان را از استمرار انقلاب ناامید کند، گفت:  دشمن امید دارد مردم حضور در انتخابات نداشته باشند یا خدای ناکرده حضورشان کمرنگ باشد و جمعیت زیادی پای صندوق رأی نرود یا فردی که انتخاب می‌شود کسی باشد که خیلی بر بنیانهای دینی، انقلابی و جهادی توجه نداشته باشد، اینها اهدافی است که دشمن دنبال می‌کند.

استاد درس خارج فقه حوزه های علمیه قم به شرایط سخت و حیرت جوانها در این روزها اشاره کرد و ادامه داد:  شرایط به گونه ای است که ممکن است خدای ناکرده حالت یاس برای جوانها به وجود آید و به مجموعه متدینین چنین القا شود که دین به درد حکومت نمی‌خورد و اندیشه بلند امام راحل در این زمینه را زیر سئوال ببرند.

فاضل لنکرانی افزود: ما هرچه شکر کنیم نمی‌توانیم قدردان این اندیشه امام بزرگوار باشیم که دین، حکومت دارد، دین باید حاکم باشد. اشخاص نباید حکومت کنند، هواپرستها، دنیاطلبها، قدرت طلبها نباید حکومت کنند، دین باید حکومت کند، حکومت ولایت فقیه یعنی حکومت دین، ولی فقیه مظهر بسیار روشن برای بیان و پیاده کردن دین است.

به باور وی، این اندیشه بود که واقعا تحول در جامعه و در مردم به وجود آورد، حماسه‌های جاودان هشت سال دفاع مقدس را به وجود آورد.مردم فداکار هم تا به حال به خاطر همین اندیشه با ایثارگری‌های خود از انقلاب و نظام دفاع کرده‌اند، با آنکه معیشت مردم خیلی در خطر است و در سختی بسیار زیادی قرار دارند.

وی موضوعاتی مانند اعتقاد به بیانیه گام دوم انقلاب، توجه عمیق نسبت به افکار امام و پیاده کردن آن، حفظ آرمان شهدا و استمرار خط شهدا، حرکت جهادی برای رفع مشکلات مردم، معامله نکردن با مبانی دینی نظام و عزت مردم و حفظ عظمت انقلاب را از معیارهای تشخیص اصلح دانست.

رییس جمهوری نباید وامدار جریانات سیاسی باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید کسی سکاندار مسوولیت ریاست جمهوری باشد که وامدار گروه خاصی نباشد گفت : رییس جمهوری باید از درون مردم بوده و جوشش مردمی داشته باشد، اینها برای ما ارزش است.

وی ادامه داد: اگر کسی وامدار گروه خاص یا حزب خاصی باشد آن گروه دنبال این هستند که از او مطالبه کنند و توقع داشته باشند، معامله‌ سیاسی با او می‌کنند که ما از تو حمایت می‌کنیم به شرط اینکه چند تا وزیر و سفیر از ما باشد. و چنین چیزی هم عقلا درست نیست و هم شرعا حرام است، باید این معیارها را برای مردم بیان کرد.

فاضل لنکرانی گفت: تحقق مصلحت نظام و انقلاب را در گرو انتخاب فردی است که این شاخص‌ها به خوبی در وجودش باشد و با اظهار امیدواری بر داشتن انتخاباتی بسیار پرشور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در درجه اول باید این انتخابات، انتخاباتی باشد که دشمن را ناامید کند چرا که خود این موضوع از شاخص‌هاست و بیش از چند ماه است که دشمن این خط را دنبال می‌کند که «رأی بی‌ رأی»، «حضور پیدا نکنید» و متأسفانه بعضی از افراد که در داخل کشور خودشان مدتها مسوولیت داشتند، حالا که شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید نکرده حضور در پای صندوق رای را گناه می‌شمرند در حالی که اگر شورای نگهبان ایشان را تایید می‌کرد حضور در این انتخابات واجب بود و اجر هم داشت.

به باور رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ، ما هم ممکن است انتقاد داشته باشیم و مسولان هم اشتباه کنند همان‌طور که رهبری هم فرمود در جریان احراز صلاحیت‌ها جفاهایی به افراد شد، اما باید بدانیم آنچه لازم الرعایه است همان است که قانون می‌گوید. محور؛ امام و رهبری و قانون است. اگر افراد در مقابل قانون قرار بگیرند قطعا ‌شکست می‌خورند.

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتاء جمعی از مقلدین خود پیرامون مصرف برق در شرایط کنونی کشور آورده‌است: در شرایط حاکم بر کشور بر همگان وظیفه شرعی است که صرفه جویی را در پیش گیرند.

در این استفتاء که عصر چهارشنبه نسخه‌ای از آن در اختیار قرار گرفته آمده‌است: به استحضار هموطنان گرامی می‌رساند، اسراف و اسراف‌کاری از گناهان کبیره است، حتی در سوره مبارکه فرقان اسراف در انفاق نیز نکوهش شده‌است.

آیت الله سبحانی ادامه داده‌است:‌ در شرایط حاکم بر کشور که با کمبود نزولآلت ات آسمانی و تأمین برق نسبت به نیازهای مراکز صنعتی و غیره روبرو شده‌است، بر همگان وظیفه شرعی است که مصرف بهینه را در پیش گیرند و از اسراف و زیاده‌روی که بر همگان مشکلات ایجاد می‌کند خودداری کنند، حتی مثلاً اگر یک شعله برق رفع نیاز می‌کند از به‌کارگیری شعله دوم خودداری شود.

وی افزوده‌است: به امید روزی که در پرتو الطاف الهی مشکلات برطرف شده و همگان در رفاه بیشتر قرار گیرند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.