محوطه عمادالدین شاهرود تعیین عرصه می‌شود

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حمیدرضا حسنی صبح یکشنبه در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه به میزبانی میراث فرهنگی شاهرود، ضمن بیان اینکه تعیین عرصه محوطه هشت‌هزارساله عمادالدین این شهرستان آغاز خواهد شد، تأکید کرد: این کار به عهده گروهی باستان‌شناس به سرپرستی حسن رضوانی نهاده شده تا محوطه اصلی و حواشی آن را در جنوب شاهرود شناسایی و نقشه‌برداری کنند.

وی بابیان اینکه تعیین محوطه اصلی عمادالدین رسالت اصلی این گروه باستان‌شناسی است، افزود: عملیات گمانه‌زنی در این محوطه دوره نوسنگی آغازشده است.

۹۰ درصد محوطه عمادالدین آسیب دیده است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهرود گفت: دو نوع شواهد از این محوطه به‌دست‌آمده که نخست گویای استمرار حضور انسان‌ها تا اواسط هزاره پنجم قبل از میلاد در این محوطه است و دیگری بر اساس شواهد سطحی مربوط به فرهنگ سنگ چخماق در منطقه شمال شرق فلات ایران محسوب می‌شود که قدمت آن به اواخر هزاره ششم قبل از میلاد می‌رسد لذا با انجام عملیات حفاری این نظریه‌ها اثبات یا رد خواهند شد.

حسنی بابیان اینکه  تپه‌های سنگ چخماق بسطام واقع در ۱۴ کیلومتری شمال محوطه عمادالدین محوطه معیارِ فرهنگ نوسنگیِ شمال شرق ایران است، تأکید کرد: کاوش‌هایی در دهه ۵۰ خورشیدی در این منطقه صورت گرفته که متأسفانه نتایج آن هنوز مشخص نیست و تنها مدارک باقی مانده از آن دوران گواه حضور اکیپی ژاپنی در منطقه است.

وی با بیان اینکه محوطه عمادالدین به طور اتفاقی در زمین یکی از اهالی شاهرود کشف شده است، گفت: بیش از ۹۰ درصد این محوطه بر اثر ایجاد تاکستان و باغ‌های میوه شدیداً آسیب دیده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.