گلایه شهروندان نجف‌آباد از قطعی مکرر آب

ساکنان چند محله در شهرستان نجف‌آباد نزدیک به یک هفته است که با کمبود شدید آب و قطع مکرر آن مواجه هستند، به طوری که حتی در تانک‌های آنان نیز آبی وجود ندارد. این شهروندان با وجود مراجعه به اداره آب جواب مشخصی دریافت نکرده اند و همچنان با کمبود آب مواجه هستند.

امید یکی از شهروندان نجف‌آباد به خبرگزاری تاریخ ما می‌گوید: برخی از مناطق شهر نجف‌آباد دچار بی‌آبی و قطعی دائم آب هستند و هیچ‌یک از مسئولان این شهر نیز پاسخ درستی به مردم نمی‌دهند. وقتی گلایه‌های خود را با اداره آب مطرح می‌کنیم مرتب وعده حل مشکل را تا دو ماه آینده می‌دهند و استدلال می‌کنند که لوله کشی‌ها فرسوده است .

او ادامه می‌دهد: هم‌اکنون سه روز است که در خانه آب نداریم و حتی منبع آبی که در زیرزمین گذاشته‌ایم به دلیل کمبود شدید آب پر نشده است. وقتی در تانک آب نباشد از دست پمپ هم کاری بر نمی‌آید.

این شهروند ساکن نجف‌آباد افزود: تقریباً از دو هفته گذشته که مشکل کمبود آب تشدید شد آب منطقه‌ای که خانه ما در آن است در طول روز به طور کامل قطع می‌شد و ساعت دو نصف شب وصل و دوباره شش صبح قطع می‌شد. هم‌اکنون دو روز است که به طور کامل آب قطع شده است و نصف شب هم وصل نمی‌شود.

امید در پاسخ به این سؤال که آب مورد نیاز خود را چگونه تأمین می‌کنید، تصریح می‌کند: مجبوریم در هر نقطه‌ای از شهر که آب وصل است دبه‌های ۳۰ لیتری خود را پر کنیم که البته جوابگوی آب مورد نیاز خانواده نیست.

او با بیان اینکه چند محله نجف‌آباد هم‌اکنون با کمبود شدید آب مواجه هستند، یادآور می‌شود: محله‌های شیخ‌آباد، ۱۵ خرداد جنوبی، مکتب و خیابان شهدای غربی با قطع مکرر آب و کم‌آبی مواجه هستند. مشکل کمبود آب در محله‌های ذکر شده از دو سال قبل شروع شده و از یک هفته قبل تشدید شده است. حتی زمستان هم با کمبود آب مواجه هستیم.

همچنین اکبر یکی دیگر از شهروندان نجف‌آباد گفت: ساکن منطقه ارگ در محله شیخ‌آباد هستیم و نزدیک به یک هفته است که تقریباً آب نداشته‌ایم. به ندرت آب آن هم با فشار کم وصل می‌شود و بیشتر مواقع قطع است.

وی ادامه می‌دهد: یک تانکر ۱۰۰ لیتری داریم که با این کم‌آبی حتی نمی‌توانیم آن را پر کنیم و منزل ما مجهز به پمپ هم نیست. 

اکبر افزود: چطور در مناطقی مانند پارک لاله و مناطق وسط شهر آب وصل است، اما در مجله ما و چند محله دیگر یک قطره آب هم وجود ندارد. البته دو روز است که کمی وضعیت بهتر شده و کم و بیش آب در لوله‌ها جریان داشته است. مسئولان توجه کنند که با شرایط کرونا که نیاز به رعایت بهداشت است نبود آب سبب بدتر شدن وضعیت می‌شود.

کمال یکی دیگر از ساکنان شهر نجف‌آباد، می‌گوید: محله ما واقع در خیابان شهدا در کوچه صانعی است. در چند روز گذشته آب نداشته‌ایم. برای مثال در خیابان منتظری مشکل آب وجود ندارد و این سؤال برای ما مطرح است که چرا در یک یا چند محله هیچ آبی وجود ندارد.

او تصریح می‌کند: اداره آب می‌گوید شب‌ها منبع‌ها آب‌گیری می‌شود و در روز می‌توانید از آن استفاده کنید تا به تدریج مشکل حل شود. چند روز پیش که ساعت ۹ صبح آب قطع شد ساعت ۲۳ دیشب دوباره وصل شده است. یعنی تقریباً دو روز آب نداشتیم و قطره‌ای آب در لوله‌ها نبود به طوری که مجبور شدیم به همراه خانواده به خانه یکی از اقوام برویم.

کمال ادامه می‌دهد: وقتی به اداره آب مراجعه کردیم افراد زیادی برای همین مشکل مراجعه کرده بودند، اما جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردیم. وضعیت خیابان صانعی به گونه‌ای است که اگر آب تمام محلات وصل باشد فشار آب در آن بسیار کم است و اگر پمپ نداشته باشیم به هیچ وجه آب به طبقات بالا نمی‌آید.

همچنین یدالله یکی دیگر از شهروندان نجف‌آباد، می‌گوید: محله ما واقع در بوستان زندگی است و در بیشتر مواقع آب نداریم و اگر تانک آب نداشته باشد ما هم آب نداریم. روز گذشته به اداره آب مراجعه کردیم و تنها قول دادند که مشکل حل خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: از دیروز مقداری وضعیت آب بهتر شده است و از مسئولان درخواست داریم این مشکل را سریع‌تر حل کنند تا مجبور نباشیم آب خود را از دیگر مناطق تأمین کنیم.

رضا یکی دیگر از ساکنان نجف‌آباد نیز می‌گوید: چند روز است که آب نداریم و تنها از شب گذشته برای مدتی آب وصل شد و دوباره قطع شد. از مناطق دیگر آب خود را تأمین کرده‌ایم. وقتی به اداره آب مراجعه کردیم کسی پاسخگو نبود و فقط شماره گرفتند و گفتند تماس می‌گیرند.

او تصریح می‌کند: در محله حکیم سنایی ساکن هستیم و با وجود داشتن پمپ و مخزن کار چندانی نتوانسته‌ایم برای تأمین آب مورد نیاز خود انجام دهیم.

همچنین مرتضی یکی دیگر از شهروندان نجف‌آباد با بیان اینکه در بلوار فرهیختگان ساکن هستیم، می‌گوید: چند روز است که آب نداریم و روز گذشته که به اداره آب مراجعه کردیم با جمعیت زیادی مواجه شدیم که همین مشکل را داشتند. کارمندان اداره آب با یکی از ارباب رجوعان درگیری لفظی پیدا کرده بود و در کل بعد از یک ساعت پاسخ مشخصی دریافت نکردیم.

او تصریح می‌کند: چند روز است که ظرف‌ها در سینک ظرفشویی روی هم تلمبار شده است. دو فرزند خردسال دارم که نبود آب رسیدگی به آنان را سخت کرده است. روز گذشته یک تانکر آب غیر تصفیه از چاه برای ساکنان این محل آوردند که تنها به درد شستشو می‌خورد.

مرتضی ادامه داد: در دو روز گذشته نیز وضعیت آب بهتر نشده است و در کل نزدیک به پنج سال است که در این محلات با مشکل کمبود آب مواجه هستیم که جا دارد مسئولان برای حل آن اقدام فوری کنند.

تا اصلاح شبکه نشود فشار آب در محلات یکسان نیست

مجتبی راعی- فرماندار نجف‌آباد نیز به خبرگزاری تاریخ ما گفت: مشکل کمبود آب و محدود بودن منابع آبی در فصل تابستان در همه نقاط استان اصفهان وجود دارد و میزان مصرف آب استان ۱۵ متر مکعب در ثانیه است، در حالی که ظرفیت انتقال آب از بابا شیخ علی ۱۱ متر مکعب در ثانیه بیشتر نیست.

وی با بیان اینکه در نجف‌آباد نیاز به اصلاح شبکه وجود دارد، افزود: تا زمانی که اصلاح شبکه آبرسانی انجام نشود فشار آب در محله‌های مختلف نجف‌آباد یکسان نخواهد بود. به همین دلیل با مطالعات دقیقی که انجام داده‌ایم اصلاح شبکه آغاز شده و تا کنون اصلاح شبکه برخی نقاط انجام شده است. اصلاح شبکه منطقه شهیدان غربی از روز ۲۹ خرداد آغاز شده که باید در این منطقه ۱۰۰۰ متر لوله‌گذاری انجام شود تا فشار آب مطلوب شود.

فرماندار نجف‌آباد تصریح کرد: علت اصلی افت فشار آب و مشکل کم‌آبی در برخی محلات نجف‌آباد کمبود منابع آب است و این صحبت که چند محله پنج روز آب نداشته‌اند صحت ندارد و تنها افت فشار آب در این محلات داشته‌ایم و هر زمانی هم که آب قطع شد با تانکر به این محلات آبرسانی انجام می‌شد.

راعی ادامه داد: با رایزنی‌هایی که با مسئولان استانی داشتیم به دلیل مشکلات شبکه‌ای به سهمیه آب نجف‌آباد اضافه شد و هم‌اکنون هیچ مشکلی برای محلات نجف‌آباد از نظر کمبود آب نداریم، اما عملیات اصلاح شبکه در حال انجام است. اشکالات شبکه‌ای در توزیع مناسب آب مشکل ایجاد می‌کند و برای تعادل بخشی در سیستم فشار آب در شبکه‌ها طرح‌های اصلاحی در حال اجرا است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.