مقدمات سفر هیأت ICT کنیایی به ایران فراهم‌ می شود

اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران از فراهم شدن مقدمات سفر هیأت تخصصی ICT کشور کنیا به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(IRICTU)، بهمن ماه سال گذشته، همزمان با افتتاح مرکز نوآوری فناوری ایران و همزمان با برگزاری دومین نشست تجاری فناوری شرکت‌های دانش بنیان در نایروبی پایتخت کنیا با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران نیز راه اندازی شد و به دنبال آن برای هماهنگی در خصوص فعالیت شرکت‌های صنعت مخابرات ایران در بازار کشورهای آفریقایی (کنیا)، اولین جلسه مجازی میان شرکت‌های صنعت ICT کنیایی و ایرانی در فروردین ماه سال جاری برگزار شد.

هم اکنون نیز نشست اختصاصی اعضای کمیسیون صادرات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با هیأت اقتصادی کنیایی با حضور «جاشوا گاتیمو آگوتا» سفیر کنیا در ایران، «جفری کیمانی» رئیس اتاق ملی بازرگانی و صنایع کنیا و عباس صدرالدینی رایزن بازرگانی اسبق ایران در کنیا و فعالان حوزه تجارت و سرمایه گذاری بین المللی و اعضای کمیسیون دیپلماسی اقتصادی اتاق ملی بازرگانی و صنایع کنیا برگزار شد.

در این دیدار، دو طرف به بررسی زمینه‌هایی برای توسعه صادرات محصولات فناورانه ایرانی و ایجاد زمینه تبادل محصولات و خدمات میان دو کشور پرداختند.

همچنین جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا در گفتگویی تصویری با رئیس اتاق ملی بازرگانی و صنایع کنیا اظهار امیدواری کرد که با همکاری سفارت ایران در کنیا و اتاق بازرگانی آن کشور در آینده‌ای نزدیک مقدمات سفر هیأت تخصصی ICT کنیایی به ایران فراهم شود و در عین‌حال همکاری و حمایت‌های لازم از فعالان این صنعت در بازار کنیا صورت گیرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا گفت : با توجه به اینکه کنیا تأمین کننده نیاز کشورهای همسایه است، ضرورت حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه ICT را دوچندان می‌کند.

به گفته وی با ایجاد پایگاه صادراتی اتحادیه صنعت مخابرات ایران در کنیا و با توجه به ارتباطاتی که با مقامات کشور کنیا و همچنین ارتباطی که با شبکه‌ای از فعالان اقتصادی داریم، این امکان فراهم آمده است تا به تدریج ضمن ارائه ظرفیت‌های کشور، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات و به طور کلی صنعت ICT به طرف‌های کنیایی معرفی شوند.

برمکی معتقد است که حوزه ICT به عنوان صنعتی به سرعت در حال رشد می‌تواند از این فضا برای دسترسی به بازار کنیا در درجه اول و در مرحله بعد به بازار کشورهای شرق آفریقا شامل تانزانیا، سودان جنوبی، اوگاندا، رواندا و بروندی و در مقیاس بزرگ‌تر به بازار مشترک جنوب شرق و شرق آفریقا تحت عنوان کومسا متشکل از ۲۲ کشور آفریقایی از شمال آفریقای جنوبی تا تونس در شمال، دسترسی داشته باشد. علاوه بر آن، با راه اندازی منطقه آزاد تجارت درون قاره‌ای آفریقا از ابتدای سال ۲۰۲۱، دسترسی سهل تر به بازارهای کل قاره فراهم خواهد آمد.

به گفته وی، انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور، ۶۰ درصد تجارت دنیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام پذیرد.

گفتنی است کشورهای آفریقایی بازارهای بالقوه ایران برای صادرات فناوری و محصولات هستند که باید با محوریت تشکل‌های صنفی بر نحوه ورود به این بازار و کنترل کیفیت محصول و خدمات ارزیابی و نظارت مستمر انجام پذیرد؛ بر این اساس دفتر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران قرار است به عنوان پایگاه دائمی ایران در کنیا برای تسهیل صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق ایرانی در حوزه ICT به بازار شرق آفریقا فعالیت کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.