دو زندانی یمنی گوآنتانامو آزاد شدند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از میدل ایست آی، پرونده‌های وزارت دفاع آمریکا نشان میدهد که علی الحاج الشرقاوی ۴۷ ساله و عبد السلام الهلال ۴۹ ساله در هشتم ژوئن برای انتقال به کشورهای دیگر تاییدیه گرفتند.  

این اسناد که از طرف هیات بررسی پنتاگون منتشر شده، نشان میدهد: هیات بررسی دوره‌ای، به اتفاق آراء تعیین کرد که ادامه قانون بازداشت برای محافظت در برابر تهدید قابل توجه برای امنیت ایالات متحده، دیگر لازم نیست.

این دو یمنی در جریان “جنگ علیه ترور” ایالات متحده علیه اعضای القاعده بعد از حملات یازده سپتامبر به آمریکا، در سال ۲۰۰۲ بازداشت شده بودند. آنها بعدا در سال ۲۰۰۴ به زندان گوآنتانامو در خلیج کوبا منتقل شدند.

سوابق نشان میدهد که الشرقاوی به عضویت ارشد در القاعده و کمک به انتقال پول به این گروه و جذب محافظ برای اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده متهم بود. براساس اسناد، الشرقاوی حین بازجویی به دست سیا در پاکستان شکنجه شده بود. او هرگز در دادگاه‌های نظامی که برای زندانیان گوآنتانامو بر پا میشد، رسما متهم نشد.

در همین حال، مقامهای مصری الهلال را سال ۲۰۰۲ در قاهره بازداشت کردند. در آنجا یک مقام دولت یمن او را به تسهیل فعالیت القاعده متهم کرد و او را تحویل مقامهای آمریکایی داد. الهلال هم هرگز به شکل رسمی اتهامی دریافت نکرد.

 هیات بررسی پنتاگون گفت که این دو یمنی “با فعالیتهای خودشان در گذشته تا حدی تهدید وارد کردند.” این هیات همچنین گفت که سفر الهلال با نظارت و محدودیتهای سفر به شکلی امن برنامه ریزی میشود و الشرقاوی میتواند در یک کشور ثالث مستقر شود.

این دو مرد جزو حدود ۴۰ زندانی هستند که هنوز در زندان گوآنتانامو حضور دارند، زندانی که فعالیت آن بعد از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد. در حال حاضر، یازده تن از زندانیان گوآنتانامو، شامل الهلال و الشرقاوی، برای انتقال به نقاط دیگر مجوز گرفته‌اند و منتظر اقدام وزارت خارجه آمریکا برای هماهنگی هستند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.