بیش از ۹۴ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است

مهران چراغپور در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما درخصوص تغییرات آب و هوایی چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، اظهار کرد: در بهار سال‌جاری شاهد روند افزایشی دما در سطح استان بودیم و میانگین دمای استان اول فروردین‌ماه سال‌جاری تا امروز ۲.۱ درجه سانتی گراد افزایش داشته که ۰.۸ درجه سانتی گراد نسبت مدت مشابه در سال گذشته در این بازه زمانی بیشتر بوده است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: متوسط دمای استان از تاریخ یکم فروردین‌ماه سال‌جاری تا امروز نسبت به بلند مدت ۲.۵ درجه سانتی گراد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲.۴ درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: میانگین بیشینه دما در بهار امسال نیز نسبت به بلند مدت با ۳.۳ درجه سانتی گراد و نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۳.۵ درجه سانتی گراد افزایش دما روبرو بوده است.

چراغپور ادامه داد: همچنین میانگین بیشینه دماها در خردادماه امسال نیز نسبت به بلندمدت با افزایش حدود سه درجه سانتی گراد همراه بوده است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: میانگین دمای استان تا پایان شهریور نرمال با گرایش به بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود یعنی در برخی مناطق دمای نرمال خواهیم داشت، اما در تعدادی از مناطق استان نیز شاهد دمای بیش از نرمال خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بر اساس شاخص spea دوره ۱۰ ساله تاپایان فروردین ماه ۱۴۰۰ در سطح چهارمحال و بختیاری ۱۹.۶ درصد از مسافت استان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید، ۲۷.۹ درصد خشکسالی شدید، ۲۳.۶ درصد خشکسالی متوسط و ۲۳.۱ درصد نیز درگیر خشکسالی خفیف است.

چراغپور یادآور شد: ۵.۸ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری دارای بارش در حد نرمال بوده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود حدود ۴۰ درصد بارش‌ها در سال جاری خاطرنشان کرد: باتوجه به کمبود بارش نسبت به بلند مدت، سال آبی نیز با شرایط کمبود بارش‌ها بسته خواهد شد و استان از لحاظ کمبود بارش و خشکسالی در سطح کشور دارای رتبه دوم است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.