خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی خشکسالی به محصولات زراعی ملایر

سید مهدی میرباقری در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما، با اشاره به ۷۴۰۰هکتار سطح زیر کشت جو دیم در شهرستان ملایر ، اظهار کرد: برداشت جو دیم از ۱۵ خرداد در سطح شهرستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی سطح زیر کشت گندم دیم در سال زراعی جاری را ۲۶ هزار هکتار دانست و افزود: امسال به‌دلیل کاهش بارندگی، ۱۴ هزار هکتار از این اراضی قابل برداشت است که در مقایسه با سال گذشته به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش محصول خواهیم داشت.

وی به آغاز برداشت گندم دیم از ۳۰ خرداد ماه اشاره کرد و ادامه داد: برداشت محصولات زراعی گندم دیم در سال گذشته حدود ۵۳ هزار تن بوده است و امسال پیش‌بینی می‌شود ۲۵ تا۳۰ هزار تن گندم از اراضی دیم شهرستان برداشت شود.

میرباقری با بیان اینکه میزان خسارت وارده ناشی از خشکسالی به گندم دیم، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، تصریح کرد: برداشت گندم و جو آبی نیز با سطح زیر کشت ۵۷۵۰ هکتار از ۱۰ روز آینده در سطح شهرستان آغاز می‌شود که به‌دلیل سرمازدگی بهاره حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش تولید این محصولات را به نسبت سال گذشته خواهیم داشت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ملایربا اشاره به اینکه شش اکیپ بر کار کمباین‌ها، افت و ریزش آنها و وضعیت کیفی این ماشین‌ها و برداشت گندم در این شهرستان نظارت دارند، بیان کرد: چهار مرکز خرید شامل کارخانه آرد، مرکز خرید سامن، مرکز خرید روستای خردمند و روستای آورزمان برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از ۳۱ خرداد ماه فعال شدند.

وی با اشاره به عدم وجود مرکز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در دو بخش جوکار و زند، خاطرنشان کرد: نبود مراکز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورز در این دو بخش فعالیت دلالان را افزایش می‌دهد بنابراین درخواست ما از مسئولان شهرستانی و استانی، انجام اقدامات لازم برای ایجاد مرکز خرید گندم در این دو بخش است تا دست دلالان سودجو از محصولات زراعی کشاورزان کوتاه شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.