سازمان ملل: خروج بدون تعلل مزدوران از لیبی اولویت اصلی است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، یک منبع مسؤول در شورای ریاستی لیبی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی امروز برای انجام مذاکراتی با طرف ایتالیایی، برای اولین بار سفر رسمی به رم، پایتخت ایتالیا خواهد داشت.

این منبع گفت: پیش‌بینی می‌شود المنفی در این سفر با سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور و ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا دیدار کند.

المنفی آوریل گذشته در طرابلس با برخی مسؤولان عالی رتبه منطقه و جهان از جمله وزیر کشور ایتالیا، وزیر خارجه الجزایر و رئیس کمیساریای عالی اتحادیه آفریقا برای بررسی برخی پرونده‌های مهم مشترک دیدارهایی داشت.

عبد الحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی نیز ماه گذشته برای بررسی همکاری‌ها با ایتالیا و تقویت روابط میان دو کشور سفری به رم داشت و با دراگی در دفترش دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرد.

همچنین استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی بر لزوم بازگشایی مسیر ساحلی مصراته-سرت که غرب و شرق لیبی را به یکدیگر وصل می‌کند و اهمیت آن در روند اجرای توافق آتش‌بس میان دو طرف درگیر در این کشور تاکید کرد.

دوجاریک گفت: بازگشایی این مسیر ساحلی مساله‌ای بسیار با اهمیت برای اجرای توافق به دست آمده در اکتبر درباره آتش‌بس است.

این مسیر ساحلی که از نظر تجارتی بسیار با اهمیت است، از زمان حمله نیروهای شورشی تحت امر خلیفه حفتر به طرابلس در سال ۲۰۱۹ مسدود شده است.

دو طرف درگیر در لیبی ماه اکتبر با نظارت سازمان ملل توافقی را برای عقب‌نشینی مزدوران خارجی از لیبی ظرف مدت سه ماه از تاریخ امضای توافقنامه امضا کردند اما این توافق هنوز اجرا نشده است.

در حال حاضر مزدورانی از شرکت روسی واگنر که حامی حفتر هستند، در شهر سرت و فرودگاه آن مستقر هستند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌های گسترده کمیته نظامی مشترک ۵+۵ و همکاری آن با دولت انتقالی در لیبی برای بازگشایی این مسیر تاکید کرد: مهم‌تر از همه اینها خروج بدون تعلل تمامی نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی است.

او افزود: ما با استقرار تدریجی نیروهای سازمان ملل برای نظارت بر اجرای آتش‌بس در لیبی، به حمایت خود از اجرای این توافق ادامه می‌دهیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.