کمبود عرضه و گرانی مرغ در شهرستان خاش

فروش مرغ ۲۴ هزاری در صف های طولانی و در مدت زمانی بسیار محدود چند دقیقه ای است که در شرایط دشوار کرونایی مردم خاش در صف های فشرده به فکر خرید آن هستند.

مرغ فروشان خاش عنوان می کنند سهمیه مرغ ما اندک هست و نمی توانیم نیاز مشتریان خود را برآورده کنیم و مجبور هستیم صبح زود مرغ با نرخ تعادلی دولت و تنظیم بازاری را با قیمت ۲۴ هزار به فروش برسانیم و مغازه که خالی شد از دلالان مرغ گران می خریم و از ظهر تا شب با قیمت ۴۸ هزار کمتر و بیشتر می فروشیم.

مرغداران خاش عنوان می کنند چند ماهی است که ما مجبوریم چند درصد از تولیدات خودمان را به کشتارگاه های زاهدان و ایرانشهر بدهیم و اگر این کار را انجام ندهیم با کاهش خدمات دولتی مواجه شده و تولید ما آسیب می بیند و از روی اجبار مرغ را به آنجا می فرستیم.

احمدزاده یکی از تولیدکنندگان بومی خاش که دلسوز مردم شهرستان بوده و تولیدی مرغ دارد به خبرگزاری تاریخ ما گفت: مالکان و صاحبان مرغداری ها در خاش اصلا راضی به فروش مرغ در خارج از شهر خاش نیستند، زیرا برایشان به جز ضرر دیگر فایده ای ندارد.

احمدزهی افزود: اگر مرغ به دولت ندهیم مجوز جوجه ریزی، سهمیه دان و گازوییل ما قطع می شود مثل الان که مجوز قطع شده و یکی از دلایل قیمت بالا مرغ ندادن مجوز هست و بازار مرغ، بازار رقابتی هست، یک روز مرغ نگهداری به ضرر مرغدار و مرغ فروش هست.

وی ادامه داد: ذرت و سویا مرغداری ها به صورت دولتی از سوی جهاد با سامانه بازار گاه تامین می‌شود و الان هم مرغداری ها دارند تلاش می کنند مرغ به صورت آزاد تامین کنند و نرخ مرغ اگر بصورت آزاد تهیه کنند بیشتر از این خواهد شد و اگر روند ندادن مجوز تا زمستان پیش برود قیمت مرغ بالاتر خواهد رفت چون در زمستان نیاز به گازوییل هست.

احمدزاده اظهار داشت: جوجه مثل طلا ثانیه ای یک قیمت داره دوره قبل جوجه ۵ هزاری خرید کردیم، فردایش اومد ۴ هزار و ۵۰ میلیون فرق یک روزش بود الان می خوای جوجه برای واحد ۶۰ هزاری بیاری باید ۶۰۰ میلیون فقط پول جوجه بدهی که بدون کرایه جهاد در عرضه و مجوز دامپزشکی هست و فعلا دامپزشکی، جهاد، صنعت معدن که در رأس آنها هست مجوزها را قطع کرده اند، برای اینکه که مرغ باید کشتارگاه به قیمت ۱۷ هزاری بدهیم.

این تولید کننده مرغ در خاش در خصوص اینکه آیا تولید در شرایط فعلی برایشان فایده و درآمدی دارد اظهار داشت: در دو مرغداری که داریم ۶۰ هزار قطعه جوجه ریزی داریم، اگر هم مشکلی پیش نیاید سالی ۴ دوره جوجه ریزی هست، اگر تلفات نداشته باشیم و قیمت خوب باشه ومرغ سالم و وزن دار باشه شکر خدا درآمدش خوبه، ولی اگر هیچ یک از این درست نشه کلی ضرر می کند.

احمدزهی با اشاره به اینکه  گیر کار در دادن مجوز ها از سه ارگان صنعت و معدن و جهاد و دامپزشکی است گفت: ما الان می توانیم جوجه ریزی بدون مجوز انجام بدیم، بعد موقع فروش هیچ کس نمی تواند دخالت در فروش بکند ولی با هزینه سنگین اگر مجوز بدهند تنها کمکی می کنه دان هست بقیه اجناس از دارو مواد از بازار آزاد هست.

وی گفت: مرغ در بازار رقابت هست و اگر بزارن مرغداران جوجه ریزی کنند قیمت افت شدیدی خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی خاش اوایل امسال گفت: این شهرستان با تولید پنج میلیون و ۳۶۳ تن گوشت مرغ رتبه نخست تولید این محصول در سیستان و بلوچستان را داراست.

شیرزاد کمالی اظهار داشت: سال گذشته در ۳۷ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی شهرستان خاش در مجموع سه دوره سه میلیون و ۵۵۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شد که حاصل این میزان جوجه ریزی تولید پنج هزارو ۳۶۳ تن گوشت مرغ بوده که به بازار مصرف عرضه شده است.

وی افزود: بر اساس سرانه مصرف، میزان گوشت مرغ مورد نیاز سالانه شهرستان چهار هزارو ۲۷۳ تن است.

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: برای تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ بزودی کشتارگاه صنعتی طیور در شهرستان بازگشایی شده و یک واحد تولید جوجه یکروزه نیز در حال ساخت است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.