سامانه اطلاعات مهارتی زندانیان در دسترس بنیاد تعاون قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، سیدحشمت الله حیات الغیب مدیر کل زندانهای استان تهران در جلسه ای که با حضور خرم آبادی مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و نظارت الکترونیک، پرویز منصوری معاون این دفتر، خسرو مختاری مدیر بنیاد تعاون زندانیان کشور، حجت الاسلام والمسلمین فیروزجائی معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها، مرتضی محمدی مدیر بنیاد تعاون استان تهران، علی اسمعیلی معاون سلامت، اصلاح و تربیت و مسئولان اداره کل زندان‌های استان تهران در محل سالن کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد: بنیاد تعاون بایستی تمام ظرفیت‌هایش را برای اشتغال زندانی و کسب درآمد برای خانواده اش به کار گیرد و در این مسیر، آمادگی هرگونه همکاری را داریم.

وی تصریح کرد: برای هر مددجویی حین ورود به زندان، پرونده شخصیتی و روانشناسی تشکیل می شود که شامل اطلاعات مهارتی و شغلی نیز می باشد، با دسترسی بنیاد تعاون به این اطلاعات، مسیر حرفه آموزی و ورود به عرصه اشتغال سریعتر طی می گردد و دستگاه قضایی استان نیز همکاری خوبی در خصوص اعطای احکام رأی باز با اداره کل زندان های استان تهران دارد.

رئیس هیأت اجرایی نمایندگی بنیاد تعاون استان تهران با تقدیر از تلاشهای دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و نظارت الکترونیک ادامه داد: با همکاری این دفتر، زمینه ارتقای فعالیت های صورت گرفته در بخش اعطای پابند یا انتقال زندانیان واجد شرایط به زندان باز فراهم شده، برای دسترسی بهتر بنیاد به اطلاعات شخصیتی و مهارتی زندانی نیز برنامه های مناسبی تدوین نموده اند.

سیدحشمت الله حیات الغیب همچنین گفت: اشتغال به کار زندانی پایه اصلی اصلاح و تربیت است. زیرا زندانی در ایام تحمل حبس، فرصت مناسبی برای آموختن حرفه  و فنی متناسب با استعداد و توانائی خود به دست می آورد که ضمن رهایی از بیکاری و بطالت، پس از آزادی با ادامه آن هنر، می تواند شغل مناسبی داشته، به چرخه جرم بازنگردد.

وی ادامه داد: درآمد حاصل از کار زندانی به وی اجازه می‌دهد که نیازهای خود و خانواده‌اش را برطرف کند و امیدوارم در آینده نزدیک، با افزایش تعداد زندانیان شاغل، زمینه کسب درآمد برای آنان و تسهیل در معیشت خانواده هایشان توسعه یابد، در این زمینه نیز، این اداره کل آماده است هر تعداد که بنیاد زندانی داوطلب و نیروی کار درخواست نماید در اختیارش قرار دهد و بدون شک خود زندانیان نیز از این امر استقبال می کنند.

حیات الغیب در پایان گفت: گسترش زمینه‌های پیشبرد برنامه‌های اشتغال بخصوص در زندان باز فشافویه، امکان افزایش تعداد زندانیان شاغل را فراهم می آورد ولی لازم است حقوق و دستمزد آنان رأس مدت مقرر و حداکثر هر دو هفته یک بار پرداخت گردد تا هم انگیزه کار زندانی بالا برود و هم خانواده اش مشکل معیشتی نداشته باشند.

بنا به این گزارش در این جلسه مدیر بنیاد تعاون زندانیان کشور نیز با اشاره به قابلیت های وسیع این بنیاد در توسعه اشتغال گفت: تهران به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده، زیرا از لحاظ جمعیت کیفری و امکانات استانی دارای ظرفیت‌های لازم است.

خسرو مختاری افزود: هدف اصلی بنیاد تعاون، مهارت افزایی و به دنبال آن افزایش زمینه اشتغال و کسب درآمد برای زندانی و خانواده اش است تا زمینه بازگشت وی به جامعه و بازار کار فراهم شود.

وی همچنین اظهار داشت: در برنامه های جدید، به تدریج با ارتقای مهارت آموزی، فعالیت هایی که نیاز به مهارت ندارد؛ از چرخه خارج می شود و زندانی برای کسب درآمد مناسب، بایستی مهارت شغلی داشته باشد. بر همین اساس، امتیازات دیگر نیز دریافت می نماید.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان کشور تصریح کرد: چنانچه دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و نظارت الکترونیک و اداره کل زندان های استان تهران دسترسی به سامانه اطلاعات شخصیتی و شغلی را در اختیار بنیاد قرار دهند، به زودی گام بزرگی در اشتغال زندانیان برداشته شده، با مساعدت مراجع قضایی در فاز اول هشت هزار نفر زندانی به عرصه اشتغال افزوده شوند.  

وی اظهار امیدواری کرد: با توسعه همکاری‌ها و تدوین برنامه جامع کشوری، تسهیلاتی سرویس ایاب و ذهاب برای زندانیان شاغل رأی باز، احداث کارگاه در نقاط مختلف شهر بر اساس نشانی محل سکونت زندانی یا مهارت وی، تهیه امکانات و ارائه به زندانی یا خانواده اش برای ایجاد مشاغل خانگی مانند مونتاژ یا خیاطی، استخدام زندانیان آزاد شده ای که به دلیل عدم پذیرش اجتماعی نتوانسته اند وارد بازار اشتغال شوند، کمک به زندانیان جهت احداث شهرهای گلخانه ای با تضمین خرید محصول و موارد دیگر از سوی بنیاد تعاون در اختیار مجموعه قرار داده شود.   

بنا به این گزارش، مدیر کل دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و نظارت الکترونیک نیز در این جلسه گفت: بر اساس آیین نامه و نیز برنامه توسعه ای قوه قضائیه آماده ارائه دسترسی سامانه اطاعات هم به بنیاد تعاون و هم بخش های خصوصی که متقاضی و واجد شرایط به کار گیری زندانیان می باشند، هستیم و هدف از این توسعه همکاری ها مهارت آموزی بیشتر زندانی و بازگشت وی به جامعه و کاهش جمعیت کیفری است.

خرم آبادی تأکید کرد: این اطاعات به صورت شفاف و آنلاین در دسترس قرار می گیرد و قسمتی نیز برای ثبت ساعات ورود و خروج زندانی به کارگاه های اشتغال تعبیه شده تا وی بر اساس ساعات کار حقوق و دستمزد دریافت نماید و این پرداخت ها نیز در قابل مشاهده و رسیدگی برای مسئولان ذیربط خواهد بود تا هیچ حقی از زندانی تضییع نگردد.  

بنا به این گزارش در این جلسه که خدایار رستمی رئیس زندان باز استان تهران، کارشناسان اداره کل دفتر ساماندهی مراکز نیمه آزادی و نظارت الکترونیک، نمایندگان بنیاد تعاون زندانیان کشور و برخی از کارآفرینان حوزه اشتغال نیز شرکت داشتند، مقرر شد با گسترش همکاری ها تعداد زندانیان رأی باز بیشتر شده، طی جلسه آتی که دو هفته بعد خواهد بود، برنامه اشتغال هشت هزار نفر زندانی جهت استخدام در کارگاه های بنیاد ارائه شود.

این جلسه پس از سه ساعت بحث و بررسی با امضای مصوبات و توافقات لازم، به کار خود پایان داد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.