خوی در آستانه فاجعه بی آبی قرار دارد

 یدالله سلطانی امروز ۲ تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران خوی که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در اداره آبفای شهرستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت بحرانی تامین آب شرب شهرستان تصریح کرد : آب شرب شهرستان فقط از منابع زیر زمینی تامین می شود که ۴۰ حلقه چاه بخش شهری و ۶۰ حلقه چاه نیزبخش روستایی را تامین می کنند.
سلطانی سطح ایستابی چاههای شهرستان خوی را بین  ۷۰ تا ۱۰۰ متر اعلام کرد و گفت: با ادامه روند خشکسالی سطح ایستابی چاهها از میزان فعلی هم پایین تر خواهد رفت که این نشان بروز فاجعه بی آبی برای شهرستان است .
وی با بیان اینکه ۱۰۰۰ حلقه چاه نیز برای مصارف کشاورزی در سطح شهرستان فعال هستند، گفت: در شهرستان خوی برای مهار آب های سطحی هیچ منبع و سدی وجود ندارد و  فقط از منابع زیر زمینی آب مورد نیاز تامین می شودکه این موجب شده همه ساله عمق چاه ها عمیق تر و کم آب تر شوند.
سلطانی ادامه داد: شهرستان خوی با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۲۰ هزار مشترک شهری و روستایی در حال حاضر تولید و توزیع آب شهرستان برابر است که نشان دهنده بحران جدی آب در این شهرستان است و اگر در آینده برای مهار آب های سطحی سدی احداث نشود  در تامین آب با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
وی حفر ۳حلقه چاه و همچنین چاه فلمن را برنامه کوتاه مدت برای عبور از وضعیت بحرانی بی آبی شهر خوی بیان کرد و اظهار کرد: ضرورت داردآب شرب خوی  ازطریق آبهای سطحی تامین شود.
سلطانی جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری خوی را ۷۶ درصد اعلام کرد و گفت: برای احداث باقی مانده شبکه جمع آوری فاضلاب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل آبفای خوی تاکید کرد: فرهنگسازی در مدیریت مصرف آب نباید معطوف به هفته صرفه جویی باشد و باید در طول ایام سال با آموزش راهکاهای مناسب این مهم‌ را در بین آحاد مردم جامعه نهادینه کرد . 

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.