لزوم اجرای پروژه‌های آبخیزداری در راستای کاهش تبعات خشکسالی در کشور

“پرویز گرشاسبی” امروز دوم تیرماه در حاشیه بهره برداری از پروژه آبخیزداری حوزه آبخیز نودژ شهرستان منوجان گفت: هدف از اجرای پروژه های آبخیزداری در کشور حفاظت خاک، کاهش رسوب، مدیریت و کنترل سیلاب ها، تغذیه سفره های آب های زیرزمینی و تغذیه آبخوان ها است.

 وی با اشاره به اینکه در منطقه جنوب کشور، کویر مرکزی و مناطقی مثل جنوب کرمان به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه، بارندگی ها در طی سال بسیار کم است و نیاز است با مدیریت اصولی، این سیلاب ها به سفره های زیرزمینی تزریق شوند، بر اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در این مناطق تاکید کرد.

گرشاسبی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما از حجم بارش متوسط که ۴۱۳ میلیارد مترمکعب است، حدود ۲۹٠ میلیارد مترمکعب در اثر تبخیر بعد از فرود بر روی زمین از دست می رود، بیان کرد: بیش از ۷۲ درصد از این بارش ها در مقابل باد و انرژی خورشید قرار گرفته و با تبخیر از بین می رود و یکی از اهداف پنهانِ کارهای آبخیزداری کاهش این تبخیر است.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، “حمزه احمدی” مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز در این مراسم با اشاره به  پروژه های آبخیزداری که  اجرا شده، اظهار کرد: خوشبختانه طی سه سال گذشته ۹ سازه آبخیزداری با حجم عملیات ۱۴۰۰۰ مترمکعب با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، عملیات آبخیزداری و آبخوان داری با هدف کنترل سیلاب، رسوب و افزایش نفوذپذیری آب در حوزه آبخیز نودژ شهرستان منوجان به مرحله اجرا در آمده است.

وی  طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان را  شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و مطالعات در ۲۲ حوزه آبخیز عنوان کرد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.