مدیریت مصرف تقاضا مساوی راه‌اندازی نیروگاه تولید برق در کشور

علی خلجی با حضور در دفتر خبرگزاری خبرگزاری تاریخ ما (منطقه زنجان)، به مناسبت هفته مدیریت مصرف برق، با بیان اینکه انرژی نعمتی ارزشمند است، اظهار کرد: خوشبختانه نفوذپذیری انرژی در کشور بالا است، به طوری که همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور برق دارد و برای تداوم این برق‌رسانی نیازمند مدیریت مصرف از جانب بخش تقاضا هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال با کمبود تولید برق نسبت به افزایش مصرف در کشور مواجه هستیم، افزود: افزایش مصرف سالانه در همه جهان کمتر از پنج درصد است و این میانگین در کشور ایران نیز در سال‌های گذشته همین‌گونه بود ولی امسال رشد مصرف ۲۰ درصد افزایش یافت که این رشد ناگهانی هر کشوری را با مشکل مواجه می‌کند.

این مسئول در رابطه با دلایل افزایش مصرف برق در سال‌جاری، ادامه داد: با توجه به شروع زودهنگام گرما در کشور، استفاده از دستگاه‌های سرمایشی افزایش یافته است. همچنین با شروع زودهنگام فعالیت پمپ‌های کشاورزی و کاهش بارندگی، آب از منابع زیرزمینی استخراج شد که این مهم نیز سبب افزایش مصرف بود.

خلجی با اشاره به دیگر دلایل اعمال مدیریت بار در کشور، عنوان کرد:  تولید نیروگاه‌های برق‌آبی به منابع پشت سدها بستگی دارد و کم‌بارشی و خاموشی ندادن در زمستان باعث شد منابع پشت سدها بیش از هر سال کاهش یابد و امید به افزایش بارندگی در بهار نیز محقق نشد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان با اشاره به تولید رمزارز در استان، تصریح کرد: در استان زنجان سه مزرعه تولید رمزارز مجاز وجود دارد که در تابستان مجوز فعالیت ندارد ولی متاسفانه مزارع تولید رمزارز غیرمجاز بسیار بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شود بوده و سبب می‌شود که مصرف به صورت فزاینده روند افزایشی داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف از جانب بخش تقاضا و مشترکان در بخش‌های مختلف، گفت: ۴۰ درصد از بار شبکه در تابستان صرف بخش سرمایش می‌شود که عملا استفاده اقتصادی از برق نیست و این در حالی است که کشور در تابستان با ۳۰۰ ساعت کمبود تولید مواجه است که اگر هزینه تقریبی راه‌اندازی یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برابر با ۳۰۰ میلیون دلار باشد، سرمایه‌گذاری در این بخش برای نیروگاهی که نیازی به فعالیت بیش از ۳۰۰ ساعت نداشته و پس از تولید این میزان خاموش می‌شود، توجیه اقتصادی ندارد.

این مسئول اظهار کرد: مدیریت مصرف از جانب بخش تقاضا یا همان مشترکان اهمیت بالایی دارد، به طوری که اگر بخشی از میزان کمبود برق از محل مدیریت مصرف تامین شود؛ گویی که یک نیروگاه تولید برق اما به صورت مجازی در کشور، بدون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده است و این سرمایه می‌تواند در دیگر بخش‌های اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری شود.

خلجی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف مسئله مهمی است که باید با همکاری رسانه‌ها در جامعه نهادینه شود تا منحنی بار در کشور به الگوی جهانی نزدیک‌تر و هموارتر شود به همین دلیل توجه به هفته مدیریت مصرف برق از جانب رسانه‌ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.