مصونیت طولانی در برابر کرونا با واکسن یا ابتلا به عفونت؟

به نقل از نیوز، مصونیت طبیعی حاصل شده از عفونت، همیشه بیشتر از مصونیت ناشی از واکسن‌هاست و فقط برای تعداد معدودی واکسن این مصونیت ایجاد شده ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد اما آنتی‌بادی‌های طبیعی یک عمر (یا نزدیک به آن) به طول می‌انجامد وهرگز پاتوژنی وجود نداشته است که ایمنی مصنوعی آن از ایمنی طبیعی بهتر باشد.

کارشناسان امریکایی اظهار کردند: کمپین‌های آنلاین اطلاعات نادرست برای تضعیف اعتماد عمومی به واکسن‌های کووید افزایش یافته است و مقامات برای مبارزه با تردید واکسن با یک وظیفه سنگین روبرو شده‌اند.

به نقل از یو اس تودی، محققان اعلام کردند که هم مصونیت با ابتلا به بیماری و هم تزریق واکسن در برابر کروناویروس امکان‌پذیر است.

البته دانشمندان به دلیل مدت زمان محدود ظهور ویروس هنوز به این نتیجه نرسیدند که ایمنی ناشی از واکسن بیش از مصونیت طبیعی دوام دارد یا خیر.

بیمارستان کودکان فیلادلفیا در وب‌سایت خود اعلام کرده است: درست است که عفونت طبیعی تقریبا همیشه ایمنی بهتری نسبت به واکسن‌ها ایجاد می‌کند اما از آنجا که مصونیت از بیماری اغلب به دنبال یک عفونت طبیعی رخ می‌دهد، مصونیت از واکسن‌ها معمولا فقط پس از چند نوبت ایجاد می‌شود. با این حال، تفاوت بین واکسیناسیون و عفونت طبیعی، هزینه‌ای است که با توجه به اثرات طولانی‌مدت و مرگ ناشی از عفونت برای مصونیت پرداخت می‌شود.

نتایج مطالعه‌ گروهی از محققان دانشگاه راکفلر و پزشکی ویل کرنل در نیویورک نشان داد که مصونیت در افرادی که مبتلا به کووید-۱۹هستند از ۶ ماه تا یک سال ثابت می‌ماند و در صورت واکسیناسیون حتی از حفاظت بهتری نیز برخوردار می‌شوند. نتایج این تحقیق که در نشریه Nature منتشر شده، شواهدی ارائه کرده است که احتمالا ایمنی به سارس-کوو-۲  طولانی‌مدت باشد.

با استناد به مطالعات، سابرا کلاین، ویروس‌شناس  دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز گفت: افرادی که آلوده شده‌اند می‌توانند از واکسیناسیون بهره قابل‌توجهی ببرند. کلاین در مورد ایمنی ناشی از واکسن و مصونیت طبیعی تاکید کرد که واکسن‌ها از نظر ایمنی از راه‌هایی آزمایش می‌شوند که هرگز نمی‌توانیم با عفونت ویروسی طبیعی این مراحل را انجام دهیم.

کلاین ادامه داد: شما نمی‌دانید ابتلا به عفونت در شما چگونه خواهد بود و با عدم واکسیناسیون ریسک خواهید کرد. ممکن است به شدت بیمار و یا مجبور به بستری در بیمارستان  شوید.

این ویروس‌شناس با تاکید بر خطر طولانی‌شدن کووید  گفت: به عنوان مثال، دختر نوجوانی که به کووید مبتلا شده بود در ابتدا علائم زیادی نداشت اما بعد از مدتی تمام علائم کووید طولانی در وی ظاهر شد و یک سال بعد، در تلاش بود تا زندگی نوجوانی را تاحدودی عادی اما با خستگی زیاد ادامه دهد و هرگز به‌طور کامل از کووید بهبود نیافته است.

یو اس تودی نوشت: بر اساس نتایج تحقیقات ما این ادعا که ایمنی در برابر عفونت همیشه قوی‌تر از مصونیت از واکسن است تا حدی نادرست است. در حالی که ایمنی طبیعی بیشتر از مصونیت واکسن دوام دارد اما کارشناسان معتقدند این ایمنی به عامل بیماری‌زا نیز بستگی دارد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.