واکسن کرونا بزنیم؟

حال این بار نوبت واکسن کروناست تا با تزریق آن، ملت های جهان رفته رفته به سمت ریشه کنی این ویروس مرموز و مرگبار حرکت کنند و با اتحاد و یکپارچگی در اجرای واکسیناسیون کرونا، این برجسته ترین و مهم ترین آشوب قرن ۲۱ را برای همیشه به باد فراموشی بسپارند.
اما همزمان با شروع واکسیناسیون در دنیا و متعاقب آن در کشورمان، زمزمه هایی مبنی بر حواشی تولید واکسن ها و نیز شایعاتی درباره وجود مواد موجود در آن ها ایجاد شد که منجر به نوعی واکسن هراسی خفیف در اقلیتی محدود از جمعیت ها گردید.
برخی با این بهانه که واکسن ها (به جز تعدادی اندک) مجوزهای قانونی را اخذ نکرده و حتی می تواند مضر باشند در جمع منتقدان تزریق واکسن کرونا قرار گرفتند. این منتقدان زمانی بر تئوری های خود پافشاری کردند که تعداد اندکی در جهان بر اثر تزریق واکسن فوت شدند. حال با تمامی این تفاسیر و مشاهدات سوال مهم اینست که آیا واکسن بزنیم یا خیر؟
استاد گروه بیماری‌ های عفونی دانشگاه علوم ‌پزشکی مازندران عدم استفاده از چنین دستاورد و نعمت با ارزشی را در حقیقت کفران نعمت خوانده و با صراحت می گوید: تمامی واکسن هایی که مجوز سازمان بهداشت جهانی را دارند و همه واکسن هایی که در کشور تولید شده و به وسیله وزارت بهداشت و درمان و کمیته اخلاق در پژوهش وزارتخانه، مجوز گرفته اند قابل استفاده بوده و منعی برای تزریق ندارند.
فرهنگ بابامحمودی در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما به تجربیات بشر طی سالیان دراز مبنی بر تهیه و تولید واکسن به عنوان مهمترین اقدام برای کنترل بیماری های عفونی اشاره و تاکید کرد: مشاهدات و تجربیات بشر درباره ریشه کنی بیماری هایی نظیر سرخک، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال نشان می دهد که بشر زمانی در حسرت تولید واکسن بود و این واکسیناسیون جمعی بود که ناجی جان بشر شد.
وی در پاسخ به دیدگاه منتقدانی که معتقدند با توجه به زمان کوتاه در دسترس در مواجهه با بیماری کووید-۱۹ این واکسن ها از اعتبار کافی برخوردار نبوده و عوارض به همراه دارند، خاطرنشان کرد: جواب این است که هیچ دارویی و هیچ واکسنی در دنیا وجود ندارد که ۱۰۰ درصد بدون عارضه باشد، اما باید عارضه را با خود بیماری سنجید.
بابامحمودی افزود: اینکه افراد واکسن بزنند و بیمار نشوند یا بیماری خفیفی بگیرند که منجر به فوت نشود دستاورد کمی نیست،بنابراین واجدان شرایط دریافت واکسن با توجه به موارد دستورالعمل اگر اقدام به تزریق واکسن نکنند در حقیقت به سلامتی خود پشت پا زده اند.
این متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه واکسن زدن یک اصل بوده که نباید فراموش شود و به افراد توصیه می شود حتما برای تزریق واکسن مراجعه کنند، اظهار کرد: تمامی واکسن هایی که در دنیا برای بیماری کرونا در دسترس است، واکسن هایی کاملا موثر بوده که امیدواریم با واکسیناسیون جمعی تمامی مردم دنیا، جمعیت انسانی بر علیه این بیماری مهلک واکسینه شده و کووید-۱۹ ریشه کن شود.
بابامحمودی در پاسخ به این پرسش که چنانچه فردی ناقل بیماری بود آیا مجاز به دریافت واکسن بوده یا خیر و اینکه آیا لازمه تزریق واکسن نداشتن علائم بیماری است، تصریح کرد: مطابق دستورالعمل، از افرادی که برای تزریق واکسن به مراکز درمانی مراجعه می کنند سوال می شود که آیا علائم دارند یا خیر که در صورت داشتن علائم از آنها تست سریع PCR گرفته شده و چنانچه واجد دریافت واکسن نباشند، مجاز به زدن واکسن نیستند و از ردیف دریافت واکسن موقتا کنار گذاشته شده تا در زمان دیگری برای دریافت واکسن مراجعه کنند.
استاد گروه بیماری‌ های عفونی دانشگاه علوم ‌پزشکی مازندران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه واکسن هایی بهتر است، گفت: انواع واکسن هایی که توانستند مجوزهای سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده و از کنترل و نظارت این سازمان و فیلترهای آن عبور کنند، واکسن های قابل استفاده و سلامتی هستند.
بابامحمودی درباره واکسن های تولید شده در کشور نیز تاکید کرد: همچنین واکسن های داخلی و تولید کشور که به دست توانای متخصصان جوان وارد مرحله تولید شدند قابلیت رقابت با همه واکسن های خارجی را داشته و مشکلی برای منع تزریق ندارند بنابراین به همه افراد توصیه می شود که در زدن واکسن اهمال نکنند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.