تجلیل از خبرنگار ایسنا در فارس

صبح سه‌شنبه 8 تیرماه، در نشست تخصصی یاریگری زندگی، دیپلماسی موادمخدر، پیشگیری از اعتیاد که به مناسبت سالروز مبارزه با موادمخدر و با حضور استاندار، مسئولان قضایی و اعضای شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس برگزار شد، از زینب شهریاری، خبرنگار خبرگزاری تاریخ ما، به واسطه فعالیت رسانه‌ای و انتشار اخبار و گزارش‌های خبری در راستای ارتقاء آگاهی جامعه و انعکاس اقدامات و فعالیت‌های حوزه مبارزه با موادمخدر و مقابله با اعتیاد، قدردانی و تجلیل شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس در این نشست ضمن بیان اینکه با برنامه تحول راهبردی ۱۴۰۰، فعالیت‌های مرتبط با حوزه مبارزه با موادمخدر ساختارمند شده و شاهد افزایش کیفیت برنامه‌های این حوزه خواهیم بود، افزود: همچنین با توجه به شرایط خاص استان فارس به جهت وسعت، پراکندگی و هم‌جواری با شش استان و قرار گرفتن در مسیر کریدور اتصال شمال به جنوب کشور، در کنار اقدامات مبارزه‌ای و مقابله‌ای، به رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به‌عنوان نخستین اولویت با هدف جلوگیری از بروز مصرف موادمخدر در آحاد سالم و در معرض خطر جامعه توجه ویژه‌ای شده است.

سلیمان کرمی گفت: علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، اما همراهی این استان، در اجرای طرح یاریگران زندگی با تشکیل کانون یاریگران در سطح مدارس و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه شاد، باعث ایجاد حساسیت در قشر نوجوان و جوان در معرض خطر اعتیاد و خانواده‌های آنان نسبت به پدیده خانمان‌سوز اعتیاد شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس همچنین اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس را یک اجتماع بزرگ فرهنگی خواند و بیان کرد: تعداد مدارسی که در حال حاضر در استان، فعالیت می‌کنند، ۸۹۰۰ مدرسه است و تعداد دانش آموزان استان نیز ۹۰۰ هزار نفر است که تاکنون، در ۴۱۲۸ مدرسه، کانون یاریگران تشکیل و فعال شده است.

کرمی خاطرنشان کرد: میانگین درصد اجرای طرح یاریگران در مدارس و مراکز آموزشی، ۴۵ درصد و تعداد ۳۴۶ هزار نفر دانش‌آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند که از جمله اقدامات شایسته‌ای است که در استان انجام شده است.

او اظهار امیدواری کرد که استمرار فعالیت‌های پیشگیرانه که در دستور کار قرار دارد، با همکاری دستگاه‌های متولی و مشارکت مؤثر فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد شرایط بهتری را به جهت کاهش مصرف موادمخدر برای ساکنان استان فراهم کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس ادامه داد: همچنین در اجرای ماده ۸۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم مبنی بر شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه موادمخدر، در سال گذشته شاهد همکاری ویژه شهرداری و شورای شهر شیراز در تصویب اجرای طرح ساماندهی ۳۰۰۰ معتاد متجاهر و کارتن‌خواب با اعتبار ده میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای مدت ۴ ماهه آخر سال بودیم که این یک اقدام خوب و حائز تقدیر از سوی دبیرکل ستاد شناخته شد و همچنین موجب ایجاد رضایتمندی عمومی در شهر شیراز به‌ویژه از طرف ساکنین مناطق پرآسیب شد.

کرمی گفت: یکی دیگر از اقدامات خوبی که پارسال با همکاری شهرداری شیراز انجام شد، اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر به‌صورت مستمر و ثابت بود که هر ماه ۱۵۰ نفر معتاد جمع‌آوری و ساماندهی می‌شدند؛ امسال نیز با رایزنی و نشستی که با حضور دادستانی مرکز استان انجام شد، شهرداری شیراز با اجرای طرح ساماندهی تعداد ۳۰۰ نفر از معتادان بهبودیافته از آغاز تیر ماه موافقت کرد که امیدواریم با تصویب آن در شورای شهر، شاهد این همکاری ویژه در راستای آن ماده قانون برنامه ششم باشیم.

او بیان کرد: همچنین سال گذشته با همکاری ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان، تست رایگان اچ آی وی، هپاتیت و کرونا برای بیش از ۴ هزار معتاد متجاهر انجام شد و در راستای تکمیل چرخه ساماندهی معتادان بهبودیافته از اعتیاد، از سوی واحدهای مختلف صنعتی، تولیدی و اقتصادی در سطح استان به‌ویژه شیراز و شهرک صنعتی شهر شیراز برای ۲۱۰ نفر از این افراد، فرصت شغلی فراهم شد.

کرمی اظهار کرد: همچنین در راستای تکمیل چرخه درمان اعتیاد، در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان موسوم به مرکز ماده ۱۶، پنج کارگاه اشتغال راه‌اندازی شد که با هماهنگی و فعالیت بخش خصوصی، ۳۱ نفر از معتادان کارتن‌خواب و متجاهر در حال درمان، در این مرکز مشغول به کار شدند.

او بیان کرد: در همین راستا نیز نشست و رایزنی با تعدادی از خیرین، کارآفرینان و فعالان اقتصادی انجام شده و امیدواریم، طرح بزرگ اشتغال‌زایی ویژه معتادان بهبودیافته با هدف صیانت از آنان، در دوره بعد از ترک و تکمیل درمان معتادان متجاهر محقق شود و با اجرای این طرح، بتوانیم برگشت‌پذیری معتادان به جامعه را با ایجاد اشتغال آنان، ارتقاء دهیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: قطعاً برخی از ماده‌های قانون فعلی مبارزه با موادمخدر در امر پیشگیری از جرائم مرتبط با موادمخدر بازدارندگی کافی را ندارند که امید است با تصویب و اصلاحیه جدید قانون توسط متولیان قانون‌گذاری امسال، فعالیت‌های شبانه‌روزی در امر مبارزه با موادمخدر خروجی و نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.

کرمی عنوان کرد: یکی از مشکلات ویژه فعلی نیز، درگیری جامعه کارگری در واحدهای صنعتی و تولیدی و اقتصادی به مصرف موادمخدر است که قطعاً نیاز به ورود جهادی دستگاه‌های متولی در امر پیشگیری، درمان، آموزش و صیانت از این افراد در کنار کارفرما است.

او تصریح کرد: اجرای طرح و برنامه‌های پیشگیرانه توسط دستگاه‌های مربوطه، مستلزم حمایت‌های اعتباری به‌صورت ویژه است؛ چرا که میزان آمار کارگری درگیر به مصرف مواد نگران‌کننده است، در همین رابطه، نیاز به افزایش اعتبارات حوزه فرهنگی و پیشگیری در سطح استان‌ها و حمایت اعتباری بیشتر از سمن‌های فعال حوزه اعتیاد و موادمخدر به‌منظور راستای اجرای برنامه‌های مرتبط است؛ قطعاً با این حمایت‌ها، سمن‌های موجود بیشتر در امر مبارزه با موادمخدر همکاری خواهند کرد و در شکل‌گیری سمن‌های جدید تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با اشاره به هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های استانی در راستای آموزش، اطلاع‌رسانی و ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، افزایش گستره تبلیغات محیطی با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های متولی، اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی با همکاری دستگاه‌ها با رعایت اصول بهداشتی، اجرای نمادین فعالیت‌های گستره ورزشی در اقصی نقاط استان فارس به‌ویژه محلات حاشیه‌نشین، برنامه‌ریزی برای اعمال تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی درمان معتادان در مراکز اقامتی سرپایی، آموزش پیشگیری از اعتیاد برای کارمندان و دستگاه‌های اجرایی و … در دستور کار قرار گرفته است.

کرمی عنوان کرد: امیدوارم با همکاری خوب دستگاه‌های عضو و نیز مشارکت دلسوزان فعالان اجتماعی و سمن‌ها در اجرای برنامه‌ها، شاهد توفیقات بیشتر و نتیجه‌بخش‌تر در امر پیشگیری از اعتیاد باشیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.