افغانستان، محور گفتگوهای هیات‌های آمریکایی و تاجیکستانی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، واشنگتن میزبان هیاتی از سوی دولت تاجیکستان به ریاست “سراج‌الدین مهرالدین”، وزیر خارجه این کشور برای هشتمین رایزنی‌های دو جانبه سالانه بود. ریاست هیات آمریکایی را هم در این نشست “دین تامپسون”، سرپرست اداره امور جنوب و مرکز آسیا در وزارت خارجه آمریکا بر عهده داشت.

این رایزنی‌ها و گفتگوها در بحبوحه وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان انجام شد که دولت تاجیکستان را بر آن داشته تا نیروهای مسلح خود را در مرز با افغانستان در حالت هشدار بالا قرار دهد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیات آمریکایی بر تعهد واشنگتن به استقلال، تمامیت ارضی و حق حاکمیت تاجیکستان تاکید و هدف مشترک دو کشور درباره سازش با دوام در افغانستان را نیز بیان کرد. دو طرف همچنین درباره مسائل مرتبط با اجرای قانون، حقوق بشر، انرژی، اقتصاد و امنیت نیز گفتگو داشتند.

این وزارت خانه همچنین اعلام کرد، دو طرف بر تعهدشان مبنی بر رسیدگی مشترک به تهدیدهای امنیتی منطقه‌ای، همکاری در مقابله با تروریسم و آموزش حرفه‌ای به سرویس‌های امنیتی تاکید کردند. آنها همچنین درباره اقدامات مربوط به مبارزه با قاچاق انسان، پیشبرد آزادی مذهبی، ابتکارعمل‌های منطقه‌ای، سرمایه گذاری و تجارت دو جانبه نیز گفتگو داشتند.

اوایل روز پنجشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با عبدالعزیز کاملف، همتای ازبک خود نیز دیدار داشت.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.