دیدار الکاظمی با پاپ و نخست وزیر ایتالیا

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان دیدار کرد و سفر تاریخی اخیر پاپ به عراق و پیام‌های این سفر درباره حمایت از عراق و وحدت انسانی و صلح و همزیستی و مقابله با تندروی را ستود.

وی بر پایبندی دولت عراق به تلاش برای حمایت از مسیحیان عراق و اقلیت‌های دیگر به عنوان بخش اساسی از بافت جوامعشان و تسهیل بازگشت آوارگان به مناطق اصلی خود و همچنین تلاش برای تشویق کلیساها برای فعال سازی فعالیت‌های انسانی خود به ویژه در زمینه‌های آموزشی و بهداشتی تأکید کرد.

الکاظمی گفت: دولت عراق برای بازسازی کلیساهای باستانی که توسط داعش تخریب شده و همچنین بازسازی شهر تاریخی اور تلاش می‌کند تا هیئت‌های مسیحی بتوانند از این شهر بازدید کنند و تسهیلات لازم به آن‌ها داده شود.

پاپ فرانسیس نیز از سفر الکاظمی استقبال و بر اهمیت تقویت تلاش‌ها برای تحقق صلح در منطقه تأکید کرد.

الکاظمی همچنین با پیترو پارولین، نخست وزیر واتیکان دیدار و درباره روابط دوجانبه و تقویت همکاری و هماهنگی مشترک برای تسهیل ورود گروه‌های توریستی و مذهبی به شهر اور گفتگو کرد.

وی در رم نیز با ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا دیدار و از نقش این کشور در راستای ائتلاف بین المللی ضد داعش و حمایت از عراقی‌ها در این زمینه قدردانی کرد.

الکاظمی گفت: خواهان نقش بزرگتری از سوی ایتالیا در مرحله آتی هستیم. ما مایل به توسعه همکاری نظامی با ایتالیا از جمله در زمینه های آموزش، همکاری در زمینه مبارزه با جنایت سازمان یافته، مقابله با قاچاق اموال و مسائل دیگر هستیم. ما از نقش بزرگتر شرکت‌ها و سرمایه گذاری‌های ایتالیا در عراق به ویژه در زمینه زیرساخت و تسریع مذاکرات کنونی برای پروژه راه آهن “بصره-ترکیه” که به بندر الفاو وصل می‌شود استقبال می‌کنیم.

وی همچنین تأکید کرد که از افزایش همکاری با ایتالیا در زمینه حفظ سدها، نفت و انرژی، گردشگری و آثار باستانی و حمل و نقل هوایی مستقیم میان بغداد و رم استقبال می‌کند.

الکاظمی از نخست وزیر ایتالیا خواست به عراق سفر کند. وی نیز این درخواست را پذیرفت.

دراگی بر حمایت رم از عراق در زمینه‌های سرمایه گذاری، بازسازی و آموزش تأکید کرد و نقش عراق را در بازسازی روابط بین المللی و تلاش‌های بزرگ برای تحقق آتش بس در منطقه ستود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.