اجرای موفق طرح کاهش آسیب های اجتماعی در قزوین

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، طرح کاهش آسیب های اجتماعی در سکونت گاههای غیر رسمی در ماه رمضان سال گذشته با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی در سه استان کشور شامل قزوین، زنجان و همدان به صورت پایلوت عملیاتی شد و با گذشت یک سال به موفقیتهای خوبی رسیده است.

حجت الاسلام دکتر  علی نعمت اللهی مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» در خصوص اهداف، برنامه های اجرا شده و دستاوردهای طرح  گفت: آسیب های اجتماعی از مباحث مهم همه جوامع بشری است و همواره به عنوان یک معضل برای حکومتها بوده و از نگاه روان شناسی، جامعه شناسی و زوایای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم مورد توجه جدی بوده است.

وی بیان کرد:شاخص ترین آسیب های اجتماعی که کشور درگیر آن است شامل اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، فساد اخلاقی، فحشا و گسترش حاشیه نشینی و سکونت گاههای غیر رسمی است که می تواند هزینه های سنگینی را به جامعه تحمیل کند.

نعمت اللهی یادآورشد: البته آسیب های اجتماعی از منظر آماری، اجتماعی، نگاه عالمانه و روان شناختی هم مورد توجه است و دور شدن از فرائض و امور دینی می تواند مهمترین عامل شیوع آن باشد که در کاهش و مقابله با آن باید به همه ابعاد آن توجه کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگ با مفاهیمی چون تهاجم فرهنگی، تعامل فرهنگی، تعارض فرهنگی وتزلزل فرهنگی مواجهیم که آسیب ها در عرصه تزلزل خود را نشان می دهد که باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

نعمت اللهی اظهارداشت: در قزوین هم با آسیب هایی مواجهیم که می توانیم با اقدامات فرهنگی و برنامه ریزی منسجم برای کاهش آن اقدام کنیم که در اجرای این طرح چهار آسیب جدی را مورد توجه قرار داده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان تبلیغات اسلامی با چه هدفی وارد اجرای طرح کاهش آسیب اجتماعی در سکونت گاههای غیر رسمی شده است گفت: در سال ۹۵ گزارشی از سوی وزیر کشور در حضور مقام معظم رهبری ارائه شد که متعاقب آن مقام معظم رهبری به سازمان تبلیغات اسلامی ماموریت دادند تا در این موضوع ورود کرده و از ظرفیت ها و امکانات خود برای کاهش آسیب ها استفاده کند.

نعمت اللهی اظهارداشت: در سازمان تبلیغات اسلامی مهمترین ظرفیت ما شبکه تبلیغ و نیروی انسانی توانمندی است که ارتباط خوبی با مردم دارند و چون جامعه وابستگی های دینی شدیدی دارد همچنان روحانیون و علما مورد وثوق مردم هستند.

وی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با جدیت با بهره گیری از شبکه تبلیغ، کانون ها و موسسات قرآنی، هیئت های مذهبی، وارد اجرای این طرح شد و در این راستا ۱۶ نقطه آسیب پذیر در شهر قزوین شناسایی شد تا با استقرار روحانی برنامه های فرهنگی در آن عملیاتی شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین یادآورشد:در اجرای این طرح ۱۶ محله در باغ نشاط، آسیباب، لالوها، هادی آباد، قملاقی، تبریز، مقلواک، شیخ آباد، تالار، سعدی فرعی جنوبی، سلامگاه، آخوند، مولوی، کوی بهار، کوی اداره غله، شیشه چی و راه آهن تعیین شد و ۱۶ روحانی به عنوان مبلغ در این محلات با خانواده استقرار یافتند و مشغول کار فرهنگی شدند.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۶ پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله با مدیریت روحانیت مستقر تشکیل شده و ۱۶ مرکز مشاوره برای ارائه خدمات به والدین و فرزندان، برگزاری کلاس های آموزشی سبک زندگی اسلامی، خانواده، ازدواج، کارگاه آموزشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر هم در این طرح عملیاتی شده است.

دکتر نعمت اللهی بیان کرد: تاکنون ۲۰۰ نفر از معتادان از سوی این پایگاهها به کمپ های ترک اعتیاد، کنگره ۶۰ معرفی شده اند و برای اشتغال آنها نیز اقدام شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: برنامه های فرهنگی، آموزشی، ورزش در محلات، غنی سازی اوقات فراغت از دیگر برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح فقرزدایی هم در دستور کار قرار گرفت و با همکاری بهزیستی و کمیته امداد بسته های غذایی میان نیازمندان توزیع شد و در کنار آن عمران و آبادانی مناطق هم مورد توجه و استقبال قرار گرفت.

قزوین رتبه اول کشور را در اجرای طرح کاهش آسیب ها کسب کرد

نعمت اللهی بیان کرد: با اجرای موفق طرح کاهش آسیب های اجتماعی در سکونت گاههای غیر رسمی صاحب رتبه اول شدیم و این طرح امسال هم تداوم خواهد یافت.

وی گفت: با دستاوردهای خوبی که در اجرای این طرح داشتیم درصددیم این کار را امسال هم در ناحیه شهری مهرگان و برخی شهرستانها ادامه دهیم و اگر اعتبار لازم تامین شود قادریم ۵ محله دیگر را نیز به وضعیت موجود اضافه کنیم.

۷ میلیارد ریال اعتبار اجرای طرح/ اعتبارات جوابگو نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: به طور میانگین برای هر پایگاه ۴۰ میلیون تومان در یک سال هزینه پیش بینی شدکه تنها نیمی ازحقوق روحانیون مستقر را تامین می کند و با تنوع برنامه های پیش بینی شده هرگزجوابگوی مسائل نیست.

وی افزود: اگر مهمترین رویکرد این باشد که اعتبارات دستگاههای اجرایی در حوزه آسیب های اجتماعی بصورت هدفمند هزینه شود می توانیم با هم افزایی به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کنیم.

نعمت اللهی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در سکونت گاههای غیر رسمی شهر قزوین بیان کرد: راه اندازی پایگاه های اجتماعی و فرهنگی، برگزاری کلاس های آموزشی و جلسات هم اندیشی ویژه مدیران پایگاههای اجتماعی محلات، برگزاری جلسه با معتمدین، هیئت امنا مساجد، فرماندهی پایگاههای محلات، کلاس های هنری، ورزشی و آموزشی، استفاده نوجوانان و جوانان از استخرهای ورزشی، تشکیل پایگاههای اوقات فراغت و آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن از برنامه های اجرا شده است.

وی اضافه کرد: کارگاههای پیشگیری از اعتیاد، مسابقات فوتسال در محلات، برگزاری اردوهای زیارتی، تفریحی و اموزشی، کارگاه آسیب های اجتماعی، حمایت از خانواده معتادان معرفی شده به کمپ، فعال کردن هیئت های مذهبی، کانون های فرهنگی تبلیغی و خانه های قرآنی، حضور پزشکان برای ویزیت رایگان ساکنان محلات ۱۶ گانه، ارائه مشاوره های تربیتی، ازدواج، تحصیلی و خانواده، راه اندازی صندوق قرض الحسنه در محلات، تهیه جهیزیه برای نوعروسان، ورزش همگانی، حضور روحانیون در کمپ های ترک اعتیاد، ورزش کوهنوردی و زیارت عاشورا، حل و فصل اختلافات خانوادگی از دیگر برنامه هایی است که در قزوین عملیاتی شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: ساکنان سکونت گاههای غیر رسمی از افراد کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند و برای ساماندهی خدمات اجتماعی و فرهنگی و تامین امنیت مستمر دراین مناطق نیازمند همراهی و هم فکری همه دستگاههای ذیربط مانند دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، شهرداری ها و شوراها هستیم تا بتوانیم با تداوم برنامه های تاثیرگذار، فرهنگی، گفتمان های دینی و فعالیتهای ورزشی به کاهش مشکلات اجتماعی ساکنان این مناطق و سالم سازی جامعه کمک کنیم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.