جزئیات سهمیه لاستیک های دولتی

مهر نوشت: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از طراحی سامانه ای برای رصد قیر رایگان از زمان دریافت از تولیدکننده تا تخصیص به پروژه راهسازی خبر داد.

داریوش امانی در نشست خبری تشریح فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: از سال گذشته به دنبال نوسازی ناوگان بودیم. سال قبل با دو شرکت تولید داخل قرارداد ساخت شش هزار دستگاه کامیون به امضا رساندیم. در بخش سواری کرایه نیز با یکی از خودروسازان داخلی قرارداد امضا شد که سال گذشته ۱۴۰ دستگاه تحویل شد و امسال نیز قرارداد ساخت دو هزار دستگاه سواری کرایه به امضا رسیده است.

وی افزود: در خصوص نوسازی اتوبوس و مینی بوس نیز به دلیل تحریم‌ها در سالهای گذشته با مشکل مواجه شدیم اما در سال جاری یک شرکت خودروساز برای تولید اتوبوس فعال شده و قرار است با سازمان راهداری قرارداد امضا کند. دو شرکت خودروساز دیگر هم ساخت ۵۰۰ دستگاه مینی بوس را در دستور کار دارد. از محل واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت اروپایی نیز تاکنون ۳۳۰ دستگاه وارد کشور و شماره گذاری شده است.

رئیس سازمان راهوری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد مشکل لاستیک خودروهای سنگین اظهار داشت: اوایل سال ۹۹ اعلام شد لاستیک از سبد ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است. با تمهیداتی که اندیشیده شد در کمیته پایش حمل و نقل که هر دو هفته یک بار به ریاست وزیر راه برگزار می‌شود، قرار شد تعدادی لاستیک وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که باقی مانده بود، سهمیه بندی شده و تا پایان سال در اختیار رانندگان قرار گیرد.

معاون وزیر راه تصریح کرد: در حال حاضر رانندگان خودروهای سنگین باید لاستیک را از سامانه کالا وابسته به وزارت صمت تهیه کنند و هر ماه یک بار سهمیه دارند که در صورت عدم مراجعه، سهمیه آنها به صورت آزاد به فروش می‌رسد.

امانی در مورد حادثه اتوبوس سرباز معلمان، گفت: این حادثه یک سانحه دلخراش بود و در همان ساعات اولیه، شرکت متخلف را تعطیل کردیم، کارت هوشمند رانندگان متخلف این حادثه باطل شد. به کانون شرکت‌های حمل و نقل استان مربوطه تذکر دادیم چون تخلف مدیر فنی شرکت محرز بود و ماشین با لاستیک غیرقابل اطمینان حرکت کرده بود. در حال تهیه سامانه‌ای برای نظارت بیشتر بر شرکت‌های حمل و نقل مسافری هستیم.

وی در خصوص تسهیلات خرید کامیون جدید افزود: برای نوسازی ناوگان از محل تولید داخل، ۸۰ درصد هزینه کامیون را وام کم بهره ۶ درصد به رانندگان می‌دهیم و این بزرگترین کاری بود که توانستیم انجام دهیم تا نگذاریم نوسازی فراموش شود.

رئیس سازمان راهداری گفت: رانندگان متقاضی نوسازی باید چه در بخش نوسازی از محل واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت چه از محل تولید داخل، حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده را اسقاط کنند. البته انتظاری که در زمینه نوسازی ناوگان از محل تولید داخل داشتیم، برآورده نشد چون اقساط وام خرید کامیون نوساز بالاست و برای رانندگان جذاب نیست. در حال مذاکره با شورای پول و اعتبار هستیم تا مدت بازپرداخت اقساط وام خرید کامیون، طولانی‌تر شود.

جلوی مفاسد قیر رایگان را گرفتیم/ لاستیک دولتی تمام شد

معاون وزیر راه در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت تخصیص قیر رایگان به سازمان راهداری برای پروژه‌های راهسازی گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ به هیچ عنوان تخصیص قیر رایگان وجود ندارد. از ابتدای سال تاکنون به ما قیری ندادند و از محل منابع سازمان راهداری برای پروژه‌های راهسازی خصوصاً راه روستایی، قیر خریداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۰ صرفاً قرار شده تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده شود که ۴۸ درصد این رقم سهم وزارت راه است. هفته گذشته استفساریه ای در مجلس بررسی و تصویب شد تا ابهامات این قانون برطرف شود. مهمترین ابهام آن اختصاص این رقم در نیمه دوم سال بود و از آنجایی که در ماه‌های سرد سال امکان کار عمرانی و پروژه اجرایی وجود ندارد، در استفساریه مجلس قرار شد تا این پول به وزارت نفت داده شده و وزارت نفت به دستگاه‌ها قیر بدهد.

وی گفت: این در حالی است که در قانون بودجه آمده تا رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های مربوطه داده شده تا خودشان قیر تهیه کنند. در حال پیگیری مراحل قانونی تأثیر این استفساریه هستیم تا هرچه سریع‌تر به دولت ابلاغ شد.

امانی در مورد شائبه مفسده زا بودن قیر رایگان اظهار داشت: ساز و کار و سامانه‌ای برای توزیع قیر رایگان طراحی کردیم تا قابل رصد باشد. در این سامانه از زمان تحویل قیر تا توزیع آن و تخصیص قیر به پروژه کاملاً قابل رصد است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد آمار تصادفات جاده‌ای خاطرنشان کرد: از سال ۹۱ تا ۹۹ کاهش ۲.۸ درصدی متوسط تلفات جاده‌ای داشته ایم در حالی که عمر ناوگان اتوبوسی ما به طور متوسط سالانه ۱۱.۳ درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر راه در پاسخ به پرسشی درباره یکپارچه سازی مدیریت پایانه‌های مرزی و واگذاری آن به سازمان راهداری تصریح کرد: یکی از اشکالات موجود در پایانه‌های مرزی این بود که ۱۳ تا ۲۵ دستگاه در مرزها حضور دارند که تداخلات کاری و موازی کاری ایجاد می‌کرد. در نتیجه رئیس جمهور دستور داد مدیریت پایانه‌های مرزی به صورت یکپارچه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شود. اجرای این دستور رئیس جمهور نیاز به زیرساخت و دستورالعمل داشت که آئین نامه مربوطه تهیه و به دولت برای تصویب ارسال شده است.

رئیس سازمان راهداری تأکید کرد: در صورت تصویب این آئین نامه در هیئت دولت شرح وظایف هر دستگاه به طور کامل تعیین شده و ساماندهی مرزها آغاز خواهد شد. با این حال ما بازنگری در ساختار پایانه‌های مرزی را در دستور کار داریم. برخی فرآیندها اصلاح شده و با شعار «مرز محل عبور است» اقدام به خلوت کردن مرزها و متمرکز کردن دستگاه‌ها کرده ایم، مرز بازرگان اولین مرزی است که ساماندهی خواهد شد و به زودی مدیران دستگاه‌های مربوطه با حضور وزیر راه در این پایانه مرزی حاضر شده و شروع آزمایشی ساماندهی مرزها را کلید خواهند زد.

۲۲۳۲۲۷

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.