ژنرال میلر: باید درباره پیشروی‌های طالبان نگران بود

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، ژنرال میلر یکشنبه در مصاحبه با برنامه “این هفته” ای.بی.سی گفت: ما باید نگران باشیم. از دست دادن سریع اراضی باید مایه نگرانی باشد زیرا گرچه جنگ فیزیکی است اما همچنین یک مولفه روحی و روانی هم دارد. امید هم مهم است. روحیه هم مهم است. بنابراین، در شرایطی که پیشروی طالبان در سراسر این کشور را تماشا میکنید، آنچه شما نمیخواهید اتفاق بیفتد، از دست رفتن امید مردم است و اینکه آنها فکر کنند نتیجه قبلی به آنها ارائه شده است.

این ژنرال آمریکایی درباره شرایط امنیتی در افغانستان و احتمال وقوع جنگ داخلی به محض خروج نظامیان آمریکا، ابراز نگرانی کرد. آن هم در شرایطی که طالبان به سرعت مناطقی را در شمال افغانستان به تصرف خود درمی‌آورد.

او گفت: اوضاع امنیتی خوب نیست. افغان ها میدانند که وضعیت خوب نیست. طالبان در حال پیشروی است. اگر در آینده تحرکی برای تصرف نظامی باشد، آن شرایطی که ما در اینجا ایجاد کردیم، برای آینده افغانستان خوب نیست.

میلر در پاسخ به اینکه امنیت کسانی که از ارتش آمریکا در افغانستان حمایت کردند، چه خواهد شد گفت: دوست ندارم دوستان نیازمند خودم را جا بگذارم و میدانم که دوستانم نیازمند کمک هستند.

او از پاسخ به اینکه توصیه‌اش به دولت بایدن درباره خارج کردن نیروها چیست، طفره رفت. در کنار فرماندهان نظامی، اعضای کنگره آمریکا هم درباره ظهور دوباره تروریسم در صورت سقوط دولت کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی از این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

مایکل مک‌کال، جمهوریخواه ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا یکشنبه هشدار داد که بایدن مسوول تبعات خروج از افغانستان خواهد بود. این جمهوریخواه اهل تگزاس در مصاحبه با فاکس نیوز ساندی گفت: وقتی کامل خارج شویم، با معضل ویرانی، کشتار، زنان، بحران انسانی که به مرز پاکستان کشیده میشود، مواجه میشویم و رئیس جمهور بایدن مسوول ثبت  این تصاویر زشت خواهد بود.

او از دولت بایدن بابت فقدان برنامه ریزی و تدارکات در زمینه خروج نیروها انتقاد و رئیس جمهوری آمریکا را به بازی سیاسی از طریق تصمیم به خاتمه طولانی ترین جنگ آمریکا متهم کرد. مک‌کال گفت: میتوانیم درباره مدت زمانی که باید آنجا ماند، بحث کنیم اما انتقاد من به فقدان برنامه ریزی و تدارکات است. اگر شما برنامه ریزی نداشته باشید، در واقع برای شکست برنامه ریزی میکنید.

این جمهوریخواه آمریکایی گفت نگران است که افغانستان مسیر عراق را طی کند؛ زمانی که نیروهای افراطی بعد از خروج آمریکایی ها در این کشور قدرت گرفتند و بعد نظامیان آمریکایی به همین بهانه دوباره عازم عراق شدند. مک‌کال گفت: تمام کارشناسان برتری که با آنها گفتگو کردم، شدیدا نگران هستند که شاید او این کار را بابت اهداف سیاسی کرده باشد. اما در برخی موارد، منافع حیاتی ما داعش و القاعده هستند. در شرایطی که طالبان این کشور را به دست میگیرد و آن خلاء با تروریست ها پر میشود، با این کار ما به آنها یک پناهگاه امن ارائه میکنیم. من نگران هستم که ما بازگردیم. من یک جنگ داخلی بزرگ را در این کشور پیش بینی میکنم و نگران سفارت آمریکا در کابل هستم.

او همچنین از دولت بایدن خواست تا برنامه‌ای برای حفاظت از مترجم‌های افغان که به نیروهای آمریکایی کمک کردند و ممکن است هدف حملات طالبان قرار بگیرند، طراحی کند. مک‌کال گفت: آنها اصلا برای این آماده نیستند. یک مقام آمریکایی و یک منبع مطلع این هفته به سی.ان.ان گفتند که دولت بایدن در حال رایزنی با کشورهای آسیای میانه است تا موقتا پذیرای هزاران مترجم افغان باشند تا زمانی که آنها ویزای آمریکا بگیرند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.