رشد ابعاد تکنیکی و محتوایی آثار در یازدهمین دوسالانه سرامیک

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی یازدهمین
دوسالانه سرامیک، بهزاد اژدری عضو شورای انتخاب
یازدهمین دوسالانه سرامیک درباره چگونگی بروز و ‏ظهور موضوع
خودکاوی در آثار و تکنیک آثار راه یافته به دوسالانه سرامیک گفت:
من یک فرایند را در کلیت می بینم و به نظرم سطح کارها ‏نسبت به
دوره قبل دوسالانه که البته ۹ سال پیش بود بالاتر رفته که
بخشی از آن جبر زمانه است. به هر حال با گذشت زمان، ‏امکانات
دسترسی به منابع زیاد شده و نقش آموزش را نباید در این میان از
نظر دور داشت.‏

وی ادامه داد: برای کسانی که پیگیر آموزش هستند، بخش تئوریک بسیار
قوی شده و سرامیست ها در بخش مفهوم سازی و محتوا سازی قوی
‏شده و یاد گرفته اند در میان هزاران تکنیکی که در سرامیک
هست برای انتقال مفهوم مورد نظر خود کدام تکنیک را انتخاب
کنند. حتی الان برخی ایرادات ‏ما به آثار این بود که
مفهوم اثر با تکنیک همخوان نبود و به عبارتی فن و هنر کنار
هم ننشسته بود و در سرامیک این یک مساله مهم ‏است چون امکانات
زیادی در سرامیک وجود دارد و باید هنرمند بتواند گزینش کند.‏

من از قبل هم می دانستم حتما وقتی اصل آثار را می بینیم
‏از تصاویری که در مرحله اول ارسال کرده بودند و دیدیم بهتر
هستند و برخوورد فیزیکی با اصل آثار حس دیگری دارد و همین هم شد
و تنوع ‏بسیار خوبی را شاهد هستیم. یک نکته هم رو به
رو شدن با یک روحیه خشم و اعتراض است که با ‏توجه به موضوع
خودکاوی و اینکه شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه و موضوع
کرونا و سلامتی در خطر را شاهد هستیم طبیعی ‏است چون کار هنرمند
بیان همین رنج ها و آسیب هاست.  

این عضو شورای انتخاب دوسالانه سرامیک در ادامه گفت: به هر حال در
سرامیک شما هم می توانید نرمی و لطافت را نشان بدهید و هم ‏شکننده
بودن و خشن بودن را و برای هر دو نوع این نگاه متریال هست. اساسا
وقتی یک کاسه ای خیلی ظریف و شفاف می تواند ساخته ‏شود اما همان
کاسه وقتی زمین می خورد و می شکند، خشن و تیز می شود یعنی دو وجهه
همین موضوع را نشان می دهد. اینکه یک آدم ‏آرام هم می تواند در یک
شرایط خاص تبدیل به یک آدم پرخاشگر شود.‏

وی درباره اینکه رشد تکنیکی آثار سرامیک را حاصل چه چیز می دانید
نیز گفت: به نظرم این رشد محصول یک فضای آکادمیک رو به رشد ‏است.
منظورم از فضای آکادمیک لزوما دانشگاه نیست بلکه امروزه آموزشگاه
هایی نیز برای این منظور فعال هستند. بدترین قسمت این ‏ماجرا شاید
این باشد که در دانشگاه ها اتفاقا به دلیل نبود امکانات شاید از
آموزشگاه ها عقب هم بی افتند. حتی به نظر من خود فضای ‏مجازی هم
امروز یک فضای آکادمیک را ایجاد کرده یا به آن کمک کرده است. ‏

وی در پایان بیان کرد: یکی از نگرانی های من با دیدن اصل آثار و
روند رو به رشد آن این است که ظرف ما برای نمایش این آثار کوچک
است و ‏باید برای آن فکری کنیم.‏

انجمن هنرمندان سفالگر ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی
معاصر، یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران را در آبان و آذر ماه
امسال در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می‌کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه یازدهمین
دوسالانه ملی سرامیک ایران، این دوسالانه با دبیری هیربد همت
آزاد، قرار است با هدف پرداختن به قابلیت‌های رسانه­‌ای سرامیک و
همچنین توجه به بیان شخصی هنرمندان با درونمایه «خودکاوی» برگزار
شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.