تاثیرات حذف مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات لیزینگ

محمدهادی موقعی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما، اظهار کرد: از  سال ۱۳۸۷ که قانون موقت مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد، در بند ۱۱ از ماده ۱۲ آن، خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند. به عبارت دیگر، مشتریانی که از بانک‌ها و موسسات اعتباری تسهیلات می‌گرفتند، سود تسهیلات آن‌ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود اما سازمان امور مالیاتی در آن زمان صرفا به دلیل اینکه نام شرکت‌های لیزینگی در این ماده ذکر نشده بود، سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگی را مشمول مالیات بر ارزش افزوده دانست که از نظر رقابتی به صنعت لیزینگ کشور  که در آن زمان تازه در حال رشد بود، ضربه بسیار بزرگی وارد کرد و این صنعت مشتریان بالقوه خود را از دست بدهد. 

وی افزود: با اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگی ۳ الی ۴ درصد بیشتر شد که تمایل مشتریان برای دریافت این تسهیلات را بسیار کم کرد. بدین منظور، در آن زمان فعالان این صنعت اعتراض‌های خود را به این موضوع مطرح کردند اما ۱۳ سال طول کشید تا مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگی در قانون دائمی حذف شود. 

دبیر انجمن ملی لیزینگ درباره فواید حذف مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات این صنعت گفت: با این اقدام شرکت‌های لیزینگ در یک صحنه رقابتی موانع خود را از سر راه می‌بردارند و مشتریان و مصرف کنندگان بیشتری برای تامین کالاهای خودشان به صنعت لیزینگ مراجعه کنند. از سوی دیگر، قیمت تمام شده کالاهای دریافتی از شرکت‌های لیزینگی برای مشتریان کمتر محاسبه می‌شود و دغدغه مشتریان برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در تسهیلات این صنعت از بین می‌رود.

موقعی ادامه داد: از آنجا که خدمات صنعت لیزینگ جز خدماتی است که تقاضا و تولید را تقویت می‌کند و مصرف را افزایش می‌دهد، در نتیجه، حذف مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات لیزنیگ به نفع اقتصاد خواهد بود. 

وی درباره نرخ سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگ توضیح داد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود این تسهیلات ۲۱ درصد است. شرکت‌های لیزینگ انواع کالاهای بادوام چون لوازم خانگی، خودرو و … را به صورت اعتباری به متقاضیان واگذار می‌کنند که متقاضیان می‌توانند به سایت شرکت‌های لیزینگ دارای مجوز از بانک مرکزی مراجعه کنند و شرایط اعطای تسهیلات آن‌ها را ببینید و اگر کالاهایی مدنظرشان در پرتفوی آن شرکت وجود داشت، از تسهیلات آن شرکت‌ها بهره مند شوند.

دبیر انجمن ملی لیزینگ با بیان اینکه کلیه شرکت‌های لیزینگی مشمول مالیات بر عملکرد هستند، گفت: اکثر شرکت‌های لیزینگی که در بازار سرمایه حضور دارند، سودده هستند که با حذف مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات این شرکت‌ها و اجرای این قانون در آینده، بر ارزش سهام این شرکت‌ها افزوده می‌شود، زیرا مشتریان این صنعت زیاد می‌شود و علاقه مندان بیشتری به تاسیس لیزینگ روی می‌آورند و حجم تسهیلات‌دهی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. 

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.